zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse multinationals prefereren Bush boven Kerry

21 oktober 2004 - Als het aan een aantal grote Nederlandse bedrijven ligt, wordt president Bush in de VS herkozen. Uit de cijfers van de Amerikaanse verkiezingscommissie blijkt dat Nederlandse bedrijven in totaal tien miljoen dollar doneerden aan de Republikeinen en ruim drie miljoen aan de Democraten van kandidaat John Kerry.

Fonds


Directe donaties van bedrijven aan partijen en kandidaten zijn verboden in de VS. Bedrijven als Shell, ABN Amro, Aegon en Philips, hebben daarom een eigen fonds, een zogeheten Political Action Committee (PAC). Dat fonds mag wel geld doneren. Op deze manier proberen de Nederlandse multinatinals hun belangen te dienen door geld te geven aan hen welgezinde kandidaten.

Sector
De sector waarin een bedrijf zich bevindt blijkt in grote mate bepalend voor de politieke voorkeur van de werknemers van het bedrijf. Banken, verzekeraars, olie- en energiebedrijven doneren vooral aan Republikeinen. Kerry en de Democraten vallen meer in de smaak bij de advocatensector, media- en communicatiebedrijven en de elektronicabranche.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10