zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Neuromarketing: kostbaar speeltje van consultants

31 juli 2005 - Weinig vakgebieden binnen marketing zijn zo controversieel als neuromarketing. Er komen telkens nieuwe technieken bij, maar de resultaten vallen tot nu toe tegen. Zelfs het uiterst serieuze vakblad Nature Neuroscience wijdde er onlangs een artikel aan: neurotechnieken toegepast binnen marketing. De conclusie? Vernietigend.

"Niet veel meer dan een nieuw speeltje, waar wetenschappers en duurbetaalde consultants hun corporate klanten mee verblinden," aldus het tijdschrift.



Sublimale processen
Neurotechnieken geven inzicht in de subliminale processen in ons brein. Dat zijn de processen in de hersenen beneden de waarnemingsdrempel. Marketingtoepassingen zijn er ondermeer in het testen van commercials. De essentie: bij een toename van de hersenactiviteit wordt verondersteld dat een commercial blijkbaar (meer) effect heeft.

Geheim
Functional Magnetic Resonance Imaging en Quantified Electroencephalography zijn momenteel twee populaire technieken. Ford en Daimler testten in 2003 hun advertenties via neurotechnieken. De uitkomsten werden geheim gehouden, maar wel lekte uit dat de attentie van vrouwen toenam als er veel mensen in een advertentie optraden. En dat herkenbare muziek enorm veel invloed had op herkenning en herinnering van de commercial.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10