24 juli 2005 -
Veel marketeers doen nog steeds braaf aan segmentatie. Maar consumenten kiezen vanuit een veelheid van telkens wisselende identiteiten. De consument past niet langer in een hokje. Daarover bericht MIT Sloan Management Review.
De gemiddelde productmanager
Neem de volgende stereotypering: een gemiddelde productmanager. Die ziet zich door de weeks als hardwerkend, rationeel en doelgedreven. Eenmaal thuis is hij een ongeduldige, liefhebbende vader, die moeizaam met zijn kinderen omgaat. In het weekend is hij een avontuurzoeker, die het liefst gaat racen op Zandvoort. En tijdens dat weekendje met zijn oude studievrienden hangt hij voortdurend in de lampen.
Vele indentiteiten Wat is zijn identiteit? Hij heeft er vele. Het hangt af van het moment en de situatie. Dat geldt voor iedere consument. En die identiteiten wisselen naarmate mensen ouder worden. Het gaat om complexe, interessante processen, die het er voor marketeers niet gemakkelijker op maken.
Bron:Marketing Online