29 maart 2006 -
Bedrijven hebben te veel aandacht voor technologische snufjes, automatisering en het meten van bedrijfsprestaties. Ze zouden echter veel meer oog moeten hebben voor talententen van werknemers. Dat stelt de CNV Bedrijvenbond naar aanleiding van onderzoek onder werknemers in de sectoren industrie, voeding en vervoer.
28 maart 2006 -
Tactieken die in theaters en concertzalen worden toegepast om bezoekers te blijven boeien zijn ook nuttig voor managers. Net als acteurs en (jazz)musici moeten managers flexibel zijn, kunnen reageren op verstoringen in de omgeving, kunnen improviseren en op de toppen van hun kunnen 'spelen'.
28 maart 2006 -
In organisaties spoelt minimaal 40 procent van het potentieel menselijk talent onaangeroerd door het putje. De helft van breinwerkers volgde de verkeerde studie en verricht momenteel werk dat niet bij de eigen persoonlijkheid past. 85 procent wil zijn talenten verder ontplooien; 69 procent wil een beter inzicht in zijn talentbenutting; 80 procent is niet in staat de eigen sterke kanten op te sommen.
28 maart 2006 -
Over een gezonde economie gesproken: in een economische hoogconjunctuur sterven er meer mensen aan hartaanvallen dan gemiddeld. Hoewel stress en onzekerheid afnemen in economisch goede tijden, neemt ongezond gedrag toe. Dat blijkt het Amerikaanse onderzoek 'Een gezonde economie kan je hart breken' van Christopher Ruhm , waarover Zibb.nl bericht.
27 maart 2006 -
Bedrijven hebben in toenemende mate moeite om directeuren over te halen om een plek in de Raad van Bestuur in te nemen. Zij vinden de risico's en problemen die ze daar tegen gaan komen te groot. De huiver is een rechtstreeks gevolg van de regels voor goed ondernemingsbestuur (corporate governance), zoals de code-Tabaksblatt in Nederland.
27 maart 2006 -
Marketingafdelingen kunnen kleiner, maar moeten dan tegelijkertijd specialistischer en invloedrijker zijn. Dat stelt John Koster, de nieuwe hoogleraar Marketing Implementatie en Organisatie aan Nyenrode Business Universiteit. John Koster doet deze uitspraak in zijn inaugurele rede die aanstaande donderdag zal plaatsvinden. De titel van de rede: 'Ask for the order! Over de complexiteit van het vanzelfsprekende'.
27 maart 2006 -
Frits Fentener van Vlissingen is in de nacht van vrijdag op zaterdag in zijn Friese landhuis bij Workum plotseling overleden. Dat heeft een woordvoerder van SHV maandag bevestigd. Fentener van Vlissingen (72) stond lang aan het hoofd van het familiebedrijf SHV, bekend van onder meer de Makro-winkels.
26 maart 2006 -
De Rabobank staat wederom bovenaan in het nieuwste overzicht van de vijfentwintig grootste sponsors van Nederland van Sponsor Magazine. De Rabobank steekt jaarlijks 38 miljoen euro in sponsorrechten. Dat is 1 miljoen meer dan in 2005 werd gemeten. De Top drie is vergeleken met vorig jaar onveranderd gebleven.
26 maart 2006 -
Psycholoog Jempi Moens, directeur van zijn eigen bureau voor innovatieve marketing en strategische innovatie FreshForward in Hilversum, onderscheidt tien opkomende basisbehoeften bij de consument. Fresh Forward werkt internationaal voor foodbedrijven als Heineken en Wessanen en voor retailers als Ahold en Vendex/KBB.
26 maart 2006 -
E-mail, mobiele telefoons en nieuwsbrieven dragen bij aan een te hoge informatiebelasting voor managers en werknemers. Het informatietekort van het begin van de twintigste eeuw heeft zich omgezet in een informatieoverschot. Managers hebben tegenwoordig moeite door de bomen het bos te onderscheiden.
24 maart 2006 -
Nederlanders zijn het meest productief op dinsdag. Woensdag en donderdag komt er het minste werk uit hun handen. Nederlanders denken dat een eigen kantoor, fitnessfaciliteiten en airconditioning de productiviteit ten goede komen.
24 maart 2006 -
Bankmedewerkers hebben meer RSI-klachten dan gemiddeld. Dat hangt voor een belangrijk deel samen met de werkstress die werknemers in de sector ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 5000 bankmedewerkers dat is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde.
23 maart 2006 -
Modewinkels doen er goed aan om hun vrouwelijk personeel een cursus flirten te laten volgen. Bijna een op de drie jonge mannen blijkt eerder bereid te zijn om kleding te kopen wanneer ze sjans hebben met vrouwelijke verkopers.
23 maart 2006 -
De consument raakt tegenwoordig zó verward door alles wat er te koop is, dat hij geneigd is te staken. Wat valt daar aan te doen? Het is de schuld van de managers. Die zijn - net als de consumenten - zelf in de war omdat ze geen keuzes kunnen maken. Dat stelt de Duitse marketinghoogleraar Thomas Rudolph in Absatzwirtschaft.