9 maart 2006 -
Verhuizen richting werkplek is beter dan elke dag pendelen. Forenzen zijn meestal slechter gehumeurd dan mensen die in de buurt van hun werk wonen. De pendelaars zijn vaak ook ontevredener met hun leven. Op lange termijn zijn een verhuizing of een verandering van baan gezonder dan de lange dagelijkse ritten, vinden de wetenschappers.
9 maart 2006 -
Goed uitgevoerde reorganisaties kunnen de bruto inkomsten van bedrijven met maar liefst 283 procent doen toenemen. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder meer dan 2500 Europese bedrijven naar hun herstructureringsprocessen. Helaas lukt dit maar bij weinig organisaties, omdat ze te laat ingrijpen.
9 maart 2006 -
Het optimisme onder financieel directeuren over de economische verwachtingen in Europese landen heeft het hoogste niveau sinds een jaar bereikt. 46 procent van de CFO's zijn optimistischer over de economie van hun land dan vorig kwartaal. De CFO's verwachten dat de komende 12 maanden de bedrijfswinsten met 12 procent zullen stijgen en dat zij van plan zijn 6 procent meer te investeren.
8 maart 2006 -
Er komt een speciale dag van de gelijke beloning. Daarnaast zullen trainingen worden gegeven aan werknemers om goed over hun salaris te onderhandelen. Ook komen er speciale instrumenten waarmee werknemers gemakkelijk kunnen nagaan of er sprake is van gelijke beloning en correcte inschaling.
8 maart 2006 -
Bedrijven die door werknemers als beste werkgevers worden gekozen hebben opvallend veel aandacht voor interne communicatie. Ze gaan daar bewust, consequent en doordacht mee om. Dat blijkt uit een zevental bedrijfscases die Pim Elfferich beschrijft in het boek' Hoera het is maandag.
8 maart 2006 -
In bedrijven waarvan het management voor twee derde uit vrouwen bestaat, zijn de werknemers doorgaans meer tevreden dan in bedrijven die door mannen worden geleid. Dat blijkt uit een grootschalige rondvraag van de Sunday Times.
8 maart 2006 -
Michiel Meurs ontkent dat hij beleggers heeft misleid bij de uitgifte van aandelen door Ahold in 2000. De gewezen financieel directeur noemde het vanzelfsprekend dat Ahold de omzet van gezamenlijke dochterbedrijven in het buitenland optelde bij de concernomzet. Daarom belandde het omzetcijfer op die manier in het prospectus, de begeleidende verklaring bij de aandelenemissie.
6 maart 2006 -
Klanttevredenheid, het was tot voor kort de heilige graal van de marketing. Tevreden klanten zouden een voorwaarde zijn voor loyale klanten. Een misvatting, zo horen we nu steeds vaker. Want veel consumenten zijn niet heel erg tevreden, of ontevreden over een bepaald product of een bepaalde dienst. Maar ze blijven wel klant.
6 maart 2006 -
Het salaris van vrouwen in de Europese Unie ligt nog altijd 15 procent onder dat van mannen; in Nederland is dat zelfs 19 procent. Bovendien is de werkloosheid onder vrouwen hoger en stoten vrouwen minder vaak door tot het management, zeker in Nederland niet.
6 maart 2006 -
Een bewegend beeldscherm is de nieuwste vinding in de strijd tegen RSI. Het apparaatje, Kinetic-xs geheten, dat tussen het TFT-beeldscherm en de monitorarm kan worden bevestigd zorgt dat het beeldscherm continu een draaiing van twee graden maakt. Als gevolg hiervan gaat de gebruiker zijn hoofd meer bewegen.
5 maart 2006 -
President-commissarissen zijn de afgelopen jaren meer gaan verdienen. De beloning van de belangrijkste toezichthouder bij een bedrijf is zowel in 2003 als in 2004 met 7 tot 10 procent gestegen. De president-commissaris bij een AEX-bedrijf ontvangt tegenwoordig gemiddeld 56.000 euro per jaar.
5 maart 2006 -
Een ruime meerderheid van 63 procent van de bevolking is negatief over de liberaliseringen van de afgelopen decennia. Slechts 10 procent oordeelt er positief over. 69 procent wil niet dat het huidige beleid wordt voortgezet. De liberalisering van de energiesector moet volgens 63 procent worden teruggedraaid.
5 maart 2006 -
Directeuren en managers overal te wereld geven hun HRM-afdeling een dikke onvoldoende. Van alle disciplines in de organisatie functioneert de personeelsafdeling het slechtst. Dat blijkt uit onderzoek van de Econonomist Intelligence Unit onder 555 topmanagers, onder wie 226 bestuursvoorzitters.
27 februari 2006 -
De merkwaarde van Nederland bedraagt 792 miljard dollar (664 miljard euro). Als 'Holland' een merk zou zijn, zou dit daarmee de tiende plaats innemen van waardevolste landennamen. Dat bleek donderdag uit de vierde Anholt Landen Merken Index van onderzoeksbureau Global Market Insite.