zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Raad van Bestuur? Nee, bedankt!

27 maart 2006 - Bedrijven hebben in toenemende mate moeite om directeuren over te halen om een plek in de Raad van Bestuur in te nemen. Zij vinden de risico's en problemen die ze daar tegen gaan komen te groot. De huiver is een rechtstreeks gevolg van de regels voor goed ondernemingsbestuur (corporate governance), zoals de code-Tabaksblatt in Nederland.

Dat blijkt uit een studie onder 1.200 directeuren in 15 landen van headhuntersbureau Korn/Ferry International.

Voorzichtiger
Door de nieuwe regels, die zijn opgesteld naar aanleiding van fraudeschandalen bij onder meer Enron, Worldcom en Ahold, hebben aandeelhouders meer macht en kunnen bestuurders persoonlijk worden aangesproken ingeval van overtreding van de regels. Volgens de onderzoekers zijn er al aanwijzingen dat raden van bestuur daardoor voorzichtiger zijn geworden en minder risico's nemen. Een minderheid van de ondervraagde directeuren vindt de voordelen van de regelgeving groter dan de nadelen.

Firsttimer


Het vinden van toptalent voor directiefuncties wordt volgens de ondervraagden steeds lastiger. Als gevolg daarvan wordt steeds vaker een directeur zonder ervaring (firsttimer) benoemd in de Raad van Bestuur. In het Verenigd Koninkrijk gebeurde dit bij 44 procent van de ondervraagde bedrijven, in Duitsland zelfs bij 57 procent.

Activisme
Door het toegenomen 'acitvisme' van aandeelhouders en om conflicten te voorkomen wordt directeuren vaker dan voorheen gevraagd om op te stappen. In bijna 60 procent van de onderzochte Europese bedrijven is dit het afgelopen jaar voorgekomen.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Jan Maasland  |   | 
28-03-2006
 | 
03:28 uur
Managers blijven dus liever zitten op plekken waar ze niks kan overkomen. Mooi vooruitzicht... Wat een slappe hap zeg.
fran  |   | 
28-03-2006
 | 
08:18 uur
Het blijkt inderdaad dat er steeds vaker conflictsituaties ontstaan tussen de aandeelhouders en de leden van de RvB.
Het is niet in het voordeel van "de organisatie" als spanningen te lang blijven aanhouden. Een dergelijk conflict moet snel van de baan.
Een MEDIATOR inschakelen is één van de opties.
Een mediator is een neutrale deskundige in het begeleiden van gesprekken in coflictsituaties.
Het is een verlies-verlies-situatie als iemand na een lange interne strijd de organisatie met slaande deuren verlaat.
Intussen is de organisatie verdeeld in kampen van pro's en contra's.Bovendien kunnen dergelijke spanningen nooit volledig geheim worden gehouden en voelt de hele organisatie de weerslag ervan .
Een dergelijk conflict (botsende belangen ,verschil van inzicht.....) kan , met behulp van een mediator, relatief snel worden opgelost en omgebogen tot een win-win-situatie.
De tools waarover een mediator beschikt zijn onderhandelingsmethoden en-technieken (meestal gebaseerd op de harvard-methode) die hij gebruikt , niet om posities te onderhandelen, maar om partijen vanuit hun posities te brengen naar het onderkennen van gemeenschappelijke belangen.
In casu kan het gemeenschappelijk belang zijn dat er iemand hoort te vertrekken maar door dit bespreekbaar te maken , en de regie der gesprekken in handen te geven van een neutrale derde,komen partijen meestal relatief snel tot een vergelijk.
info@mediating.be
mr. H.C. Vegter  |   | 
28-03-2006
 | 
08:48 uur
Met goed advies (helaas steeds vaker noodzakelijk) is veel ellende te voorkomen.
Hans Dekker  |   | 
28-03-2006
 | 
08:50 uur
Tja, ondernemen ligt niet iedereen denk ik.

Verantwoordelijkheid dragen is niet altijd fijn.
Mmmm, misschien wel alleen leuk voor de heren als ze top resultaten mogen presenteren... En als die er niet zijn, maak je ze en schrik je je wilt van de gevolgen.
M.G.P. Kornblum  |   | 
28-03-2006
 | 
09:51 uur
En toch is het de mooiste poositie in een onderneming.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10