15 juni 2006 -
Werknemers krijgen zelden een bijdrage in de kinderopvang van de werkgever. Uit een geheime conceptnota blijkt dat 75 procent van de werkgevers niet betalen voor de opvang. Verder blijkt dat 22 procent van de werkgevers bereid is mee te betalen aan kinderopvang. De helft daarvan voldoet aan wat volgens het kabinet een 'volwaardige werkgeversbijdrage' kan worden genoemd.
14 juni 2006 -
De Britse economie ondervindt grote nadelen van het groeiende onbegrip tussen afgestudeerden en ondernemingen. Vooral de veranderende waarden van jongeren en bestaande bedrijfsculturen botsen. Jongeren voelen zich niet op hun plek in bestaande organisaties, die op hun beurt moeite hebben met een generatie met hoge schulden, andere normen en waarden en andere verwachtingen van de verhouding tussen werk en privé.
14 juni 2006 -
Marketeers die een emotionele binding met het merk willen creëren, moeten voortaan op zoek naar de magische momenten, oftewel spontane rustpunten in de dagelijkse chaos. Tot die bevinding kwamen onderzoekers van het reclamebureau Saatchi & Saatchi en het Belgische Medialogue (onderdeel van Sanoma).
14 juni 2006 -
Managers blijken vaak gepromoveerd en aangesteld voordat duidelijk is wat hun nieuwe takenpakket inhoudt en of ze wel geschikt zijn voor de functie. Dit maakten de Amerikaanse Right Management Consultants bekend na onderzoek onder hoogopgeleide medewerkers van 273 bedrijven. De grootste fout die ondernemingen maken is het onvoldoende definiëren en evalueren van succesvolle resultaten.
14 juni 2006 -
De Eerste Kamer heeft gisteren het wetsvoorstel omtrent het nieuwe concurrentiebeding verworpen. Hierdoor is het omstreden wetsvoorstel definitief van de baan en zal het voor werknemers moeilijk blijven om in de aantrekkende arbeidsmarkt flexibel over te stappen naar een nieuwe werkgever. Dit constateert Maarten van Gelderen van Ontslag.nl.
13 juni 2006 -
Vrouwen in Nederland bereiken zelden de top. In Nederland hebben alleen Ahold en Shell meer dan drie vrouwelijke directieleden. Bovendien blijkt dat als er al vrouwen in de top van Nederlandse ondernemingen zitten, het vaak buitenlandse vrouwen zijn.
13 juni 2006 -
MKB'ers erkennen massaal het belang van vernieuwing voor het bedrijf (95 procent) en zien innovatie als een absolute voorwaarde voor versterking van de concurrentiepositie (79 procent). Op het gebied van Human Resources Management (HRM) wordt echter nauwelijks vernieuwd en ook de behoefte aan innovatie is hier het minst aanwezig is.
12 juni 2006 -
Ondanks alle pogingen de voordelen van thuis werken te promoten, wordt er nog steeds een beetje vreemd tegenaan gekeken. Volgens onderzoek van de zakelijke telecomaanbieder Inter-Tel, denken nog steeds veel Britten dat thuis willen werken hun carrière meer schaadt dan goed doet. Ze zijn onder andere bang dat hun baas en collega's hen lui en ongemotiveerd zullen vinden als de wens te kennen geven minder tijd op kantoor door te brengen.
12 juni 2006 -
Ondanks de vele berichten dat de ICT-markt weer aantrekt, blijkt dat één op de tien ICT-projecten volledig mislukt en 60 procent gedeeltelijk. Gemiddeld is het aantal slecht afgelopen projecten in vergelijking met vorig jaar toegenomen met 64 procent. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young, een onderzoek onder 600 directeuren, managers en professionals.
12 juni 2006 -
Er blijkt geen oranjekoorts uitgebroken na de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Servië-Montenegro. Het aantal ziekmeldingen dat ArboNed maandag registreerde is zelfs lager dan het gemiddelde aantal van de afgelopen weken. Voor het uitblijven van oranjekoorts geeft ArboNed drie verklaringen.
11 juni 2006 -
Uit onderzoek van LogicaCMG naar het outsourcen van IT-personeel naar de service provider van de onderneming, blijkt dat meer dan een derde van deze projecten problematisch verloopt. Bedrijven onderschatten het belang van de 'sociale factor' namelijk schromelijk.
11 juni 2006 -
We kijken reikhalzend uit naar de zomervakantie maar veel werknemers vinden het moeilijk om te ontspannen en het werk het werk te laten tijdens hun vrije dagen. Van de 2.500 ondervraagde werknemers, zei meer dan een kwart (27 procent) van plan te zijn door te werken tijdens de vakantie. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse detacheringsbureau CareerBuilder.
11 juni 2006 -
De tijd van 'de nieuwe eerlijkheid' is aangebroken. De 21e-eeuwse consument verwacht van bedrijven dat ze oprecht en authentiek zijn. En dat vraagt om zorgvuldige communicatie, want het vertrouwen dat consumenten in bedrijven hebben is gering.
8 juni 2006 -
Geldproblemen van werknemers vormen een steeds groter probleem op de werkvloer. Dat concludeert het Nibud op basis van onderzoek onder driehonderd personeelsfunctionarissen. Ruim 70 procent van hen heeft het aantal werknemers met financiële problemen de afgelopen twee jaar zien stijgen. Ook zag 64 procent van de P&O'ers het aantal loonbeslagen toenemen.