zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument wil eerlijkheid

11 juni 2006 - De tijd van 'de nieuwe eerlijkheid' is aangebroken. De 21e-eeuwse consument verwacht van bedrijven dat ze oprecht en authentiek zijn. En dat vraagt om zorgvuldige communicatie, want het vertrouwen dat consumenten in bedrijven hebben is gering.

Volgens recent Duits onderzoek gelooft niet meer dan een kwart van de mensen dat bedrijven hun klanten op eerlijke wijze informeren. Behalve wantrouwend zijn consumenten ook goed geïnformeerd. Via internet wisselen ze met elkaar informatie uit over merken en producten. Een site als www.corporatecritic.org (waar bedrijven cijfers krijgen voor hun sociale verantwoordelijkheid) is allang niet meer het domein van radicale anti-globalisten, maar wordt ook door gewone consumenten bezocht. Het tekent de wijze waarop de consument van de 21e eeuw naar bedrijven kijkt. Hij verlangt dat ze zich maatschappijbewust opstellen en dat in hun communicatie uitdragen.

Geen fake


Zo is oliemaatschappij BP al geruime tijd bezig met milieubeleid en heeft Miele al jarenlang een stichting die zich onder meer richt op het bestrijden van de jeugdwerkloosheid. Unilever doet het goed met de Dove-campagne, die echte mensen laat zien in plaats van de modepoppen die we van oudsher in de cosmeticareclame aantreffen. Dat consumenten belang hechten aan authenticiteit, betekent niet dat bedrijven zich acuut een authentiek imago moeten aanmeten. Want als dat 'fake' is, heeft die kritische consument dat zo door.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
vmaas60  |   | 
12-06-2006
 | 
17:07 uur
Er moeten gewon meer mensen professioneel klokkeleuider worden - met de huidige kliklijnen is dat een koud kunstje.

Bel maar voor nadere informatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10