zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel managers slecht voorbereid op hun taak

14 juni 2006 - Managers blijken vaak gepromoveerd en aangesteld voordat duidelijk is wat hun nieuwe takenpakket inhoudt en of ze wel geschikt zijn voor de functie. Dit maakten de Amerikaanse Right Management Consultants bekend na onderzoek onder hoogopgeleide medewerkers van 273 bedrijven. De grootste fout die ondernemingen maken is het onvoldoende definiëren en evalueren van succesvolle resultaten.

Vier van de tien ondernemingen maken zich hier schuldig aan.

Onduidelijke criteria


Eveneens vier van de tien ondervraagde medewerkers beoordelen het coachings- en trainingsprogramma voor potentiële managers als onvoldoende. Drie van de tien vindt dat hun onderneming zich teveel blind staart op subjectieve criteria en onduidelijke assessmentmethodes om individuen te beoordelen. Meer dan een kwart vindt dat er in het werving- en selectieproces teveel aandacht besteed werd aan basale vereisten als management- en communicatieve vaardigheden en te weinig aan minder meetbare talenten als motiverend vermogen. Twee van de tien is van mening dat de onderneming mensen van buiten te weinig kansen geeft.

Assessment
Om de kwaliteit van het management beter te benutten, doen steeds meer bedrijven een beroep op professionele assessmentbureaus. Dergelijke methodes geven een breder inzicht in kwaliteiten van de beoogde kandidaten, wat resulteert in managers die beter geschikt zijn voor hun taken. De kosten van deze assessments vallen overigens in het niet bij wat het kost om een slecht functionerende werknemer te vervangen. Volgens eerder onderzoek van Right Management Consultants onder 444 ondernemingen in Amerika kost het gemiddeld tweeëneenhalf keer iemands salaris om hem te vervangen (inclusief werving, training, ontslagvergoedingen en verloren productiviteit). Meer dan vier van de tien ondernemingen zei dat dit zelfs meer dan drie keer het betreffende salaris kost.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
A Stuijt  |   | 
15-06-2006
 | 
08:55 uur
Uiteraard begrijpen we allemaal dat zo'n bureau dit soort resultaten gebruikt om het eigen marktaandeel te vergroten. Een Nederlands voorbeeld hiervan is het periodieke onderzoek dat vaststelt dat alweer zoveel ICT projecten zijn mislukt .... door slecht management! Waaraan al tien jaar kennelijk niets is verbeterd. Inmiddels heeft dus ook Nederland al die MBA opleidingen die geen invloed hierop uitoefenen ... kennelijk ....
Het " onderzoek" biedt geen enkele nieuwe informatie. Ook de receptuur is al twintig jaar bekend.
"We zullen doorgaan"
Johan  |   | 
15-06-2006
 | 
09:12 uur
Uit mijn onderzoek blijkt dat ook, Goedkope krachten inhuren zoals stagaires en vervolgens die het hele bedrijf laten runnen.
heer c.j. sanders  |   | 
15-06-2006
 | 
10:27 uur
Inderdaad. Maar we kennen de truc toch? Veel consultants kweken slechts angst, die we vervolgens kunnen reduceren door hen als redder in te huren. Een moderne variant op de Abilene Paradox (zoek eens op met Google of Wikipedia); we gaan een reis maken die niemand eigenlijk wil, we vinden het allemaal zwaar %#$*!! maar niemand zegt dat, sterker we zeggen dat we tvreden zijn.. want ja als je een consultant inhuurt die achteraf geen nut heeft, dat straalt ook op jou af.En nog steeds trappen we er in.....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10