12 juli 2007 -
Topmanagers lijken almaar narcistischer te worden. Hun verlangen naar drama en aandacht leidt tot grote overnames en gewaagde acties. Dat blijkt uit een studie van de Pennsylvania State University. Daarbij wordt gesteld dat topmanagers met een heel hoge dunk van zichzelf, meer extreme en wisselvallige resultaten neerzetten dan hun meer bescheiden collega's.
11 juli 2007 -
'Wij verkopen geen producten maar klantgerichte oplossingen.'Hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Steeds meer bedrijven omarmen dit mantra, maar het blijkt lastig om de daad bij het woord te voegen. Wetenschapper Ranjay Gulati komt met te hulp met 4 C's.
11 juli 2007 -
Heeft u ook werknemers die om de haverklap opbellen dat ze 'ziek' zijn, maar ondertussen wel gezond genoeg blijken om gezellig een terrasje in de zon te pakken? Dan bent u niet de enige. Slechts één op de vijf ziekmeldingen is 'echt', zegt een kwart van de Europese werkgevers. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Mercer Human Resource Consulting.
11 juli 2007 -
Leiders die de top van een onderneming bereiken dankzij hun sterke persoonlijkheid, riskeren een dominante persoonlijkheidscultus te installeren binnen hun bedrijf. Volgens Howard Book van de Insead Business School bestaat het risico dat leiders met een hoog EQ (emotioneel intelligentiequotient) hun werknemers gaan verstikken.
10 juli 2007 -
Als 'de baas' met zijn gezin op vakantie is, breken gouden weken aan voor jonge, goedopgeleide medewerkers. Werknemers met twee tot drie jaar werkervaring hoeven vaak geen rekening te houden met schoolvakanties en plannen hun vakantie daar buiten om.
10 juli 2007 -
Hoe kunt u een afgewezen sollicitant alsnog tot promotor van uw organisatie maken? In tijden van arbeidsmarktkrapte kunt u zich beslist geen standaard afwijzingsbriefje meer permitteren om de afvaller ermee te paaien. Het recept voor succes is: geef goede feedback, praktische tips en psychologiseer niet.
10 juli 2007 -
Iedereen kan binnenkort direct zien of een bedrijf klantvriendelijk en klantgericht is. Begin juli lanceerde Effectory een keurmerk voor bedrijven die structureel werken aan de tevredenheid van hun clientèle. Het tevredenheidslogo is bedoeld om (potentiële) klanten van een organisatie te laten zien dat ze serieus genomen worden.
9 juli 2007 -
Werkgevers doen nog steeds erg weinig om hun uitlaatgassenuitstoot te beperken en hebben het aantal zakenreizen die hun mensen moeten maken niet bepaald verminderd. Velen sturen hun werknemers nog steeds te pas en te onpas de auto of het vliegtuig in.
6 juli 2007 -
Meer macht stelt een team in staat om beter te presteren, zou je zeggen. Onderzoek van de Amerikaans-Nederlandse promovenda (Academy of Management) Lindred Greer wijst echter het tegendeel uit: teams met veel macht presteren juist sléchter dan teams met weinig macht. Hoe kan dit verschil verklaard worden en wat zijn de implicaties ervan voor het management van organisaties?
6 juli 2007 -
Bedrijven lopen een verhoogd risico op cybercriminaliteit omdat ze onvoldoende afspraken maken met hun medewerkers. Onveilige werkprocessen en rondslingerende wachtwoorden op het bekende gele papiertje maken het voor cybercriminelen heel gemakkelijk om bedrijfsgevoelige data in handen te krijgen.
6 juli 2007 -
Consumenten die trouw zijn aan een merk? Vergeet het maar! Een klant die herhaaldelijk een specifiek product koopt, heeft gewoon behoefte aan dat product - dat dan al dan niet toevallig beschikbaar is op het juiste moment en de juiste plaats voor de juiste prijs. Exit loyaliteitsprogramma's? Niet per se.
5 juli 2007 -
Hoewel ze het meeste te verliezen hebben, brengen werknemers fraude en andere onzuivere zaken eerder aan het licht dan externe waakhonden – vooral als er een geldelijke beloning tegenover staat. Dit blijkt uit onderzoek van de Chicago Graduate School of Business en de universiteiten van Toronto en Michigan naar de top tien van fraudemelders.
5 juli 2007 -
Zoekt u nog tips om te voorkomen dat sollicitanten naar uw grootste concurrent gaan? Dan kunt u wellicht, net zoals Microsoft, het sollicitatieverslag van hun kandidaat, een voormalige Google-medewerker, laten uitlekken op internet. In het verslag laat de sollicitant zich kritisch uit over de bedrijfscultuur bij zijn vorige werkgever.
5 juli 2007 -
Een fusie of overname in goede banen leiden is een van de moeilijkste taken van een manager. Toch is het niet zo heel erg moeilijk – mits er geleerd wordt van eerdere fouten. Volgens Amerikaans onderzoek van de Conference Board besteden te weinig managementteams echter genoeg tijd en aandacht aan het bestuderen van wat in het verleden werkte en wat niet. En daarom verlopen zoveel overnames teleurstellend.