zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vier C's voor 'klantgerichte oplossingen'

Klantgerichte oplossingen vereisen vaak grote veranderingen

11 juli 2007 - 'Wij verkopen geen producten maar klantgerichte oplossingen.'Hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Steeds meer bedrijven omarmen dit mantra, maar het blijkt lastig om de daad bij het woord te voegen. Wetenschapper Ranjay Gulati komt met te hulp met 4 C's.

Overschakelen op klantgerichte oplossingen is geen sinecure. Er zijn vaak vergaande veranderingen in organisatiestructuren voor nodig.

Vier C's


Wetenschapper Ranjay Gulati analyseerde klantgerichte ondernemingen en adviseert de vier C's:
- Coördinatie. Processen en systemen in organisaties moeten worden gecoördineerd om informatie en activiteiten bij divisies en afdelingen goed op elkaar af te stemmen en 'silodenken' de kop in te drukken. Nu zijn individuele afdelingen vaak gericht op het zo goed en efficiënt mogelijk voortbrengen van producten en diensten, waarbij ze makkelijk het klantbelang uit het oog verliezen. Oplossing: organiseren naar klantsegment of klantbehoefte. Dat vereist wel de nodige veranderingsgezindheid.

- Coöperatie. Samenwerking tussen afdelingen is vaak lastig, omdat interne concurrentie snel de kop opsteekt. Beloon medewerkers als ze de 'brug' oversteken naar een andere afdeling om samen te werken vanuit de behoefte van de klant. Ze er keihard op afrekenen (dwang) kan ook, maar is minder effectief. Ook veelvuldig klantcontact is een vorm van samenwerken. Cisco laat het zo veel mogelijk medewerkers doen, ook van stafafdelingen en backoffices.

- Capaciteiten bouwen. Het aanbieden van klantgerichte oplossingen vereist nieuwe vaardigheden. Verkopers die gewend zijn om alleen producten te verkopen en daar opeens aanvullende diensten bij moeten aanbieden (bijvoorbeeld een langdurig servicecontract bij een printer), moeten daar extra capaciteiten voor aanboren. Hier ligt een schone taak voor hrm, dat met gerichte trainingsprogramma's vaardigheden kan opkrikken.

- Connecties. Smeed banden met partners. Starbucks haalt zijn frappuccino uit een alliantie met PepsiCo, zijn ijs bij Dreyer's en distribueert zijn supermarktkoffie via Kraft, nota bene een concurrent. En op de winstcijfers van Starbucks zullen veel bedrijven jaloers zijn.


Bron: Harvard Business Review, Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10