zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager steeds narcistischer

Narcistische leider wil drama en applaus

12 juli 2007 - Topmanagers lijken almaar narcistischer te worden. Hun verlangen naar drama en aandacht leidt tot grote overnames en gewaagde acties. Dat blijkt uit een studie van de Pennsylvania State University. Daarbij wordt gesteld dat topmanagers met een heel hoge dunk van zichzelf, meer extreme en wisselvallige resultaten neerzetten dan hun meer bescheiden collega's.

Gemiddeld gezien presteren ze echter niet beter of slechter dan topmanagers met een kleinere eigenliefde, aldus Het Financieele Dagblad. Volgens onderzoeksleider Donald Hambrick, docent management aan de Pennsylvania State University, is de trend van narcistische managers te verklaren door de enorme veranderingen die de bedrijfswereld tijdens de voorbije twintig jaar heeft ondergaan.

Aandacht


Hij wijst daarbij op het toenemend belang van aandelenopties als vergoeding, de grotere aandacht van de media voor de persoon van de manager, de cultuur van celebrities en het feit dat steeds vaker managers weggeplukt worden bij andere bedrijven. Deze elementen zorgen er volgens Hambrick voor dat narcistische persoonlijkheden zich aangetrokken voelen tot de positie van manager. Hij voegt er aan toe dat narcisme meer dan gemiddeld aanwezig is in het wereldje van de managers. "Narcisme drijft mensen immers naar posities met macht en invloed," voert hij aan. "Dit narcisme heeft duidelijk gevolgen voor de gevoerde strategie en bedrijfsprestaties." Narcistische leiders kiezen volgens Hambrick voor een grotere strategische dynamiek en grandiositeit dan hun meer bescheiden collega's. "Narcistische managers willen drama," benadrukt hij. "Ze hebben immers aandacht en applaus nodig. Daarom kiezen ze voor gedurfde en zichtbare acties in plaats van de langzame verbetering van de status-quo." Het gaat daarbij onder meer om grootschalige productlanceringen, agressieve internationale expansies overnames.

Sectoren
Voor Hambrick passen narcistische managers het best in heel dynamische sectoren, zoals computers en software, technologie, mode, cosmetica, en media en entertainment. Deze sectoren kenmerken zich volgens hem door een grote volatiliteit en bieden managers meer mogelijkheden om keuzes te maken. De sterk schommelende resultaten van deze figuren kunnen volgens Hambrick wel verborgen kosten met zich meebrengen voor aandeelhouders, klanten of het personeel.


Bron: Managing21, Express.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 
 
 
reacties
 
heer JCF Meijboom  |   | 
12-07-2007
 | 
09:26 uur
Ik ben het helemaal eens met deze conclusie. De grootste valkuil is echter dat het eigen personeel te weinig respect krijgt en dat dit soort leiderschap daarom geen lang leven beschoren is.
jan camus  |   | 
10-12-2007
 | 
08:27 uur
dergelijke ego's vormen tevens een niet te onderschatten hindernis voor kennisoverdracht in het bedrijf. narcistische managers gebruiken informatie als een wapen en dus gaan ook hun medewerkers zich zo verdedigen. wie wéét, heeft macht. in onze sterk vergrijzende maatschappij worden dergelijke managers een probleem en delen verantwoordelijkheid in het niet overdragen van kennis aan jongeren.
Anneke  |   | 
10-04-2012
 | 
17:55 uur
Ik werk voor een bedrijf waar de leidinggevende de boekhouder, de inkoper en de HRM is en hij probeer op allerlei manieren ons als werknemers te pesten. Hoe verder?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10