zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om imagoschade te voorkomen

Voorkom imagoschade door uitlekken gegevens

5 juli 2007 - Zoekt u nog tips om te voorkomen dat sollicitanten naar uw grootste concurrent gaan? Dan kunt u wellicht, net zoals Microsoft, het sollicitatieverslag van hun kandidaat, een voormalige Google-medewerker, laten uitlekken op internet. In het verslag laat de sollicitant zich kritisch uit over de bedrijfscultuur bij zijn vorige werkgever.

De sollicitant, wiens naam niet bekend is gemaakt,is zonder meer in de positie om de verschillen te beoordelen: hij heeft eerder bij Microsoft gewerkt. Volgens hem liggen de verdiensten bij Google lager en is de zorgverzekering bij Google beduidend minder uitgebreid. Ook wordt er geen aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling, hoewel de sollicitant vindt dat Microsoft daar ook nog onvoldoende aan doet.

Schone T-shirts


Uit het verslag blijkt dat de bedrijfscultuur bij Google veel overeenkomsten heeft met het leven op een studentencampus. Men wordt geacht tot 12 uur 's avonds op e-mails te reageren en nachten door te werken. Het bedrijf heeft veel jonge werknemers die zichbijna laten leven door het bedrijf. Dat gaat zo ver datGoogle twee keer per week schone T-shirts laat aanrukken drie keer per dag maaltijden serveren, wat volgens de ex-werknemer zeker een gunstig effect heeft op de uren die mensen op kantoor maken.

Tips
Het imago van Google loopt waarschijnlijk door het uitlekken van dit verslag een deuk op. Hoe voorkomt u dat ex-werknemers de vuile was over uw bedrijf buiten hangen? Vijf tips:
· Geef als leidinggevende het voorbeeld van het gewenste gedrag binnen het bedrijf.
· Maak de gewenste waarden visueel: schuif voorbeeldige medewerkers naar voren en zet hen in het zonnetje.
· Leg vast bij het ondertekenen van het arbeidsovereenkomst dat het verboden is om bedrijfskritische informatie naar buiten te brengen.
· Laat het (gewenste) gezicht van de organisatie op symposia, carrièrebeurzen en presentaties op opleidingsinstituten zien via medewerkers die hiervoor model staan.
· Presenteer in alle interne en externe communicatiemiddelen (bedrijfsblad, advertenties, website) het imago dat u als bedrijf wilt uitstralen.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Tired  |   | 
5-07-2007
 | 
14:14 uur
Ik word hier zo moe van hè!
heer Eric Janssen  |   | 
5-07-2007
 | 
15:00 uur
een aanvulling en filosofie die vanuit onze organisatie zeker werkt is: zeg wat je doe, doe wat je zegt en laat zien of toon aan dat je doet wat je zegt. Dit komt alleen maar de beeldvorming ten goede
Henk de Greef  |   | 
5-07-2007
 | 
12:40 uur
Klaarblijkelijk is er een verschil tussen een gewenst imago en een werkelijk imago. Een nare bijkomstigheid is dat de aard van het beestje zich vroeger of later toch wel openbaart. De zesde tip die ik aan dit lijstje wil toevoegen: Practice what you preach!

Overigens denk ik dat Google zich niet schaamt voor het community / studenten imago. Veel bedrijven zouden zich zo'n bedrijfscultuur wensen.
Krisje Tordoir  |   | 
5-07-2007
 | 
13:29 uur
Ik ben het met u eens mr. de Greef. Zelfs Microsoft kwam enkele jaren geleden als een studentikoos bedrijf naar voren via een documentaire die het leven op hun "campus" in beeld bracht. Ik herinner me dikke mannen in shorts, veel posters in de kantoren, en van die gadgets om hun creativiteit te bevorderen. Moet kunnen, vind ik, maar dan mag de pot de ketel niet verwijten natuurlijk...
M. Bleecke  |   | 
5-07-2007
 | 
13:52 uur
Natuurlijk is er altijd een verschil tussen gewenst en daadwerkelijk imago. Als dat er niet zou zijn zouden er alleen maar voorbeeldige werknemers en bedrijven zijn. Wel is het zo dat je ongewenst(e) gedrag (houding) zichtbaar kunt maken door gewenste houding te tonen, als leidinggevende, maar ook bij je werknemers. Beloon goed gedrag, dat is al heel lang een goede manier om tot gedragsverbetering te komen.
Harry Couverts  |   | 
5-07-2007
 | 
17:07 uur
De kern van de zaak is; Is er schade toegebracht? Welke? Aan Wie en door Wie?
Zoniet, wat is dan de kwestie? Uiteindelijk erg weinig nieuws onder de zon.........
Inge  |   | 
5-07-2007
 | 
22:58 uur
Je kan voorbeeldige werknemers naar voren schuiven, maar je moet niet vergeten wat dat kan doen bij andere medewerkers die op hun manier ook hun best doen. Het is gemakkelijk om de besten naar voren te schuiven, het is een kunst om dit alles in balans te houden onderling.
Zelf heb ik het meegemaakt dat 1 collega veel credits kreeg, en een bonus. Alsof anderen niet voor het bedrijf hun best hadden gedaan. Zij was wat gebekter en vlotter. Andere kwaliteiten heb je ook nodig en zijn soms belangrijker... Ik heb gewoon wat moeite met het naar voren schuiven van 'getalenteerden'. Soms kunnen ze beter een witte voet halen dan een ander. Als team aanspreken en gebruiken als voorbeeldfunctie lijkt mij beter
Ron Ladage  |   | 
6-07-2007
 | 
20:22 uur
Een deel van de tekst is weggevallen in mijn reactie van 11:53 uur. De tekst gold als volgt.
Het vastleggen van het verbod is natuurlijk de grootste onzin.
Draag zorg dat je bedrijf denkt aan zijn personeel en maak gebruik van de competenties van de mensen in het bedrijf.
De genoemde tips slaan werkelijk nergens op en beschermen het bedrijf zeker niet op een positieve wijze.
Gelukkig wordt het aanbod op de arbeidsmarkt van nieuwe werknemers steeds kleiner, dus de bedrijven moeten weer eens iets aan hun image doen en zorg gaan dragen voor de eigen werknemers, om deze binnen het bedrijf te houden.
Voor mij was dit een slecht artikel met heel slechte tips, manager on line onwaardig.
Ron Ladage  |   | 
6-07-2007
 | 
11:53 uur
Leg vast bij het ondertekenen van het arbeidsovereenkomst dat het verboden is om bedrijfskritische informatie naar buiten te brengen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10