2 november 2009 -
Door de aanhoudende recessie, hebben veel ondernemingen het gevoel dat ze niets anders kunnen dan kosten besparen, reorganiseren en mensen ontslaan. Deze overlevingsstrategieën zouden echter weleens meer kwaad dan goed kunnen doen.
30 oktober 2009 -
De crisis heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen naar de achtergrond gedrukt. Bovenaan de strategische prioriteitenlijst van ondernemingen staan de bestendiging van de door personeelsreducties nieuw vormgegeven organisaties (91 procent) en het aantrekken van de juiste jongeren voor het bouwen aan een kwalitatief en kwantitatief juist samengestelde medewerkerpopulatie (82 procent).
30 oktober 2009 -
Vrouwen doen niet voor mannen onder als het gaat om hun ambitieniveau. Ze vinden het net zo belangrijk om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Wel richten vrouwen zich voor een deel op andere ambities dan mannen. Vrouwen zijn in hun werk sterker dan mannen gericht op horizontale groei en verdieping.
30 oktober 2009 -
Meer dan 40 procent van de zakelijke rijders overweegt serieus een elektrische auto die een bijtelling heeft van slechts tien procent. Zover is het natuurlijk nog niet maar voorlopig wint zijn voorganger, de hybride auto, razendsnel snel terrein. Dat komt vooral door fiscale maatregelen.
30 oktober 2009 -
"Door uw gehele loopbaan heen is netwerken belangrijk en als u een eigen bedrijf hebt zelfs noodzakelijk. De nieuwe manier van netwerken past zelfs heel natuurlijk bij vrouwen. Het punt is alleen dat vrouwen zich er vaak niet van bewust zijn." Dat stelt Vered Neta van Open Circles Academy.
29 oktober 2009 -
Het aantal faillissementen in september is uitgekomen op 899 en dat is 51,3 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee komt de stijging voor het derde kwartaal, net als de eerdere kwartalen van dit jaar, uit op 53,3 procent (in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar).
29 oktober 2009 -
Het getouwtrek over de kosten van de vergrijzing is een ongelukkige voorbereiding op een samenleving met veel mensen die lang leven. Dat kunnen we beter. Maatschappelijk en individueel kunnen we van langer leven ook meer leven maken. Om dat te realiseren presenteert Denktank 2100: 'Meer Leven, strategie voor een samenleving waarin meer mensen langer leven'.
29 oktober 2009 -
Hoe verleidelijk: fantaseren over de pijn die u uw slechte baas wilt aandoen in ruil voor de ellende die hij of zij u bezorgt. Bedenk echter dat uw baas al lijdt. Hun macht is de enige manier waarop ze de pijnlijke realiteit voor zichzelf kunnen verhullen. Ze zijn simpelweg jaloers op wat u heeft wat zij ook willen: kennis, talent, zelfvertrouwen, geluk.
29 oktober 2009 -
Uit high-performance business onderzoek van Accenture blijkt dat Nederlandse AEX-bedrijven zwakker gepositioneerd zijn om sterker uit de recessie te komen dan hun internationale concurrenten. Het onderzoek geeft tevens aan welke stappen bedrijven kunnen ondernemen om hun prestaties te verbeteren en een duurzame basis te leggen voor toekomstig concurrentievoordeel.
29 oktober 2009 -
Nederland is meer gebaat bij een stelsel van verplichtingen met betrekking tot duurzaamheiddoelstellingen dan bij de huidige subsidies en stimuleringsstelsels. Dat levert veel meer eenduidigheid op ten aanzien van verantwoordelijkheden en een gelijk speelveld voor alle partijen. Maar dan moet de overheid wel zorgdragen voor het juiste investeringsklimaat.
28 oktober 2009 -
Hoe ga je om met een Wajong-collega die extra ondersteuning nodig heeft? Tip: wijs een mentor aan op de werkvloer. Deze en andere tips & tricks en andere informatie voor werkgevers en werknemers staan in een kartonnen Wajong-waaier over hoe om te gaan met een Wajonger (jonggehandicapte).
28 oktober 2009 -
In het eerste half jaar van 2009 vielen in de Europese financiële sector amper fusies en overnames te noteren, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde studie van PricewaterhouseCoopers (PwC) naar fusies en overnames van banken en verzekeraars in Europa. In totaal werd er voor 32 miljard euro aan transacties aangekondigd.
28 oktober 2009 -
Soundbase liet in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek uitvoeren naar de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap in een radiocommercial. Een vrouwenstem blijkt meestal effectiever. En dat terwijl het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.
28 oktober 2009 -
Ondanks de sombere economische situatie vrezen hoogopgeleide Nederlanders nauwelijks voor hun baan: slechts twaalf procent van deze groep is bang om zijn baan te verliezen. En zij hebben vertrouwen in de toekomst: een ruime meerderheid (76 procent) is zeker over zijn carrièrevooruitzichten.