zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemerbetrokkenheid bereikt dieptepunt nu economisch herstel nadert

2 november 2009 - Door de aanhoudende recessie, hebben veel ondernemingen het gevoel dat ze niets anders kunnen dan kosten besparen, reorganiseren en mensen ontslaan. Deze overlevingsstrategieën zouden echter weleens meer kwaad dan goed kunnen doen.

Het jaarlijkse U.S. Strategic Rewards Survey van Watson Wyatt en WorldatWork toont namelijk aan dat de betrokkenheid onder werknemers steeds verder te zoeken is. Dat op zich is misschien nog niet zo zorgwekkend, maar het feit dat de betrokkenheid onder de toptalenten maar liefst 25 procent gedaald is, is dat wel. Vergeleken met vorig jaar zijn de talenten in organisatie 26 procent minder tevreden met de doorgroeimogelijkheden. Veertien procent is minder geneigd de onderneming trouw te blijven. 



Minder vertrouwen
Niet alleen de betrokkenheid heeft geleden onder de recessie. De best presterende medewerkers hebben ook veel minder vertrouwen in de directie en vier van de tien zijn van mening dat de veranderingen in salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden negatieve gevolgen hebben gehad voor de kwaliteit van het werk en de klantenservice. 

Totaalpakket
Aan de werkgevers om manieren te vinden hun personeel weer te betrekken, te belonen en te motiveren zodra de economie weer aantrekt. Het gaat daarbij om het totale pakket aan beloningen, van salaris tot een betere balans tussen werk en privé en doorgroeimogelijkheden. 

Zes motiverende acties

Bob Nelson, auteur van ‘Keeping Up in a Down Economy’ stelt dat het niet alleen om beloningen gaat maar dat eenvoudige, kosteloze manieren om waardering te laten blijken vaak zelfs nog meer effect hebben. Hij noemt zes gebieden waarop iedere manager en organisatie zich kan richten om de medewerkers te motiveren: een duidelijke visie; open en eerlijke communicatie; werknemers betrekken bij beslissingen en eigen initiatief aanmoedigen; medewerkers meer verantwoordelijkheid geven; focussen op doorgroeimogelijkheden; goede prestaties erkennen en belonen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers
 
 Laat uw personeel vrij en vergroot de betrokkenheid
 Zeven gewoontes van zeer onbetrokken personeel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10