zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis gaat ten koste van maatschappelijk verantwoord ondernemen

30 oktober 2009 - De crisis heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen naar de achtergrond gedrukt. Bovenaan de strategische prioriteitenlijst van ondernemingen staan de bestendiging van de door personeelsreducties nieuw vormgegeven organisaties (91 procent) en het aantrekken van de juiste jongeren voor het bouwen aan een kwalitatief en kwantitatief juist samengestelde medewerkerpopulatie (82 procent).

Daarnaast worden vooral het centraal stellen van de klant (79 procent) en continuïteit van de organisatie (77 procent) heel belangrijk gevomden voor de lange termijn. Dit blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau Towers Perrin onder 72 (middel)grote ondernemingen in Nederland. 



Werknemersbelang

Raymond Welmers, senior adviseur bij Towers Perrin: "Dat maatschappelijk verantwoord ondernemen van de agenda verdwenen lijkt, is opmerkelijk. Zeker gezien het belang dat medewerkers hieraan hechten. Uit Towers Perrin's Global Workforce Study onder ruim 2.500 medewerkers in Nederland zetten zij maatschappelijk verantwoord ondernemen op plaats drie als het gaat om hun betrokkenheid bij de onderneming en op plaats zes als het gaat om de keuze bij een werkgever te blijven." 

War on talent

De verwachting bestaat dat de 'War on Talent' de komende jaren zal doorgaan. 42 procent van de deelnemende organisaties geeft aan dat zij de strategische uitdagingen vooral in acht nemen bij het aannemen van talent. Verder blijkt dat 38 procent van de deelnemende organisaties bij het aannemen, ontwikkelen, belonen èn inzetten van talent de strategische uitdagingen van de organisatie centraal stelt. Raymond Welmers: "Op dit moment zal voor veel organisaties het optimaal benutten van eigen talent een grotere rol spelen dan het extern aantrekken ervan. Wij zouden dus verwachten dat - meer nog dan bij werving - hierbij aansluiting tussen talentontwikkeling en richting van de organisatie zou worden gezocht. Dit is dus lang niet altijd het geval."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inzet MVO-ondernemers onmisbaar voor duurzaam Nederlands bedrijfsleven
 Wagenpark kleurt groen door crisis
 Crisis staat optimisme over duurzaamheid niet in de weg
 Crisis of niet, MKB heeft volop aandacht voor duurzaamheid
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
31-10-2009
 | 
09:58 uur
Ik kan me wel iets voorstellen bij de weergave van het artikel, de stelling en de cijfers. Ik denk dat er ook een aardige boodschap in zit. Een voorbeeldje.

We worden momenteel gebombardeerd door een reclame van BCC, hoe 'klimaatvriendelijk' hun producten toch wel niet zijn en dat je daarom bij hen zou moeten shoppen. Alle energielabels staan bij hen op superzuinig.

Als we even een stukje verder kijken en we nemen het productieproces even onder de loep om al die producten tot stand te brengen, dan kun je met de beste wil van de wereld niet meer volhouden dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is.

Duurzaam blijkt dus maar een bijzonder beperkte houdbaarheid te hebben waar het aan komt op zakelijke prioriteiten. Datzelfde zie je ook bij de zakelijke inspanningen. De jacht naar talent gaat onverminderd voort, of wordt zelfs vergroot.

Tegelijkertijd zit er waarschijnlijk een aardig contingent menselijk kapitaal aan de kant waar men klaarblijkelijk geen oog voor heeft. Persoonlijk ervaar ik het huidige moment als rommelig wat dat betreft maar eerlijk is eerlijk, er zit ook hier vooruitgang in.
Marjolein Hins  |   | 
2-11-2009
 | 
10:24 uur
Als organisaties in balans zouden zijn qua feminiene en masculiene kwaliteiten dan zouden zij juist inzien dat duurzaamheid begint bij de individuen in de organisatie en als focus de lange termijn centraal stelt.

Omdat veel echter bedrijven louter masculien spreadsheetmanagement voeren zien zij de andere helft van hun potentieel niet meer en blijven dus acteren zoals ze altijd al deden. Helaas weten we dat dat geen nieuwe of andere uitkomsten zal gaan opleveren. Dus schijnbaar wil men liever nog een crisis over zich afroepen dan het in één keer gedegen en goed een andere koers, met leiders in balans, gaan varen.

En voor alle duidelijkheid, ik bedoel hier niet mee vrouwen aan de top halen. Wel alle feminiene en masculiene energie in de organisatie, dus bij mannen en vrouwen, naar boven halen en activeren.

Hartelijke groeten,
Marjolein Hins
www.boardroomcounseling.nl
Caroline Ligtenberg  |   | 
3-11-2009
 | 
09:38 uur
Je hebt helemaal gelijk Marjolein. De economische crisis is niet voor niets tot stand gekomen. Beleid gebaseerd op een korte termijn visie en op economisch gewin gaat het niet redden de komende jaren. Kijk maar naar de banken die nog op eigen benen kunnen staan. Zegt genoeg toch?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10