zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘AEX-bedrijven benutten recessiemogelijkheden niet'

29 oktober 2009 - Uit  high-performance business onderzoek van Accenture blijkt dat Nederlandse AEX-bedrijven zwakker gepositioneerd zijn om sterker uit de recessie te komen dan hun internationale concurrenten. Het onderzoek geeft tevens aan welke stappen bedrijven kunnen ondernemen om hun prestaties te verbeteren en een duurzame basis te leggen voor toekomstig concurrentievoordeel.

Het onderzoek van Accenture vergelijkt de prestaties van 21 van de grootste beursgenoteerde ondernemingen in Nederland met de prestaties van 169 directe internationale concurrenten in de huidige economische context. Gekeken is onder andere naar de korte termijn financiële gezondheid en het langere termijn potentieel van de bedrijven. 



Slecht voorbereid

In vergelijking met hun concurrenten is meer dan 60 procent van de AEX-bedrijven minder goed gepositioneerd voor succes op de langere termijn. Voornaamste redenen hiervoor zijn dat AEX-bedrijven over het algemeen minder goed meebewegen met veranderende economische omstandigheden en minder breed vertegenwoordigd zijn in groeimarkten als Brazilië, Rusland, India, Korea en China. Positieve uitkomsten zijn dat de winstgevendheid van AEX-bedrijven gelijk is aan die van de internationale concurrentie en dat 62 procent een grotere mogelijkheid heeft tot het aantrekken of vrijmaken van kapitaal voor investeringen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat op korte termijn tweederde van de AEX-bedrijven kwetsbaarder zijn ten aanzien van financiële uitdagingen als gevolg van de crisis dan hun buitenlandse concurrenten. 

Investeren

De Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, is het eens met de aanbeveling om juist nu te investeren om marktaandeel en groei te waarborgen. "Bedrijven moeten nu investeren in innovatieprojecten, om zo in de toekomst de concurrentie voor te zijn." De Minister onderkent ook dat dat nu moeilijk is voor bedrijven. "Veel bedrijven hebben enorme moeite met het verkrijgen van financiering voor nieuwe investeringen. Om te zorgen dat bedrijven kunnen blijven investeren is de Garantieregeling Ondernemingsfinanciering verhoogd van 50 miljoen euro naar 150 miljoen euro. Nieuwe investeringen zijn de basis voor het succes van onze bedrijven in de toekomst. Ook heeft de Europese Investeringsbank kredieten beschikbaar voor bedrijven." 

High potential business

Niet één AEX- bedrijf kwalificeert zich als een 'high potential business'. Accenture definieert high potential businesses als bedrijven die niet alleen zware crises -als de huidige- overleven, maar er zelfs hun voordeel mee doen. Ze grijpen de crisis aan als een mogelijkheid om een duurzame basis te leggen voor toekomstig concurrentievoordeel, afstand te nemen van de concurrentie en mogelijk een high-performance business te worden. Onder de internationale concurrenten onderscheiden twaalf bedrijven zich als een high potential business. 

Twee aanbevelingen

"Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten doet Accenture twee aanbevelingen voor ondernemingen die als een winnaar uit de recessie willen komen," aldus Joost de Haas, de Lead voor Strategy Consulting Accenture Nederland en verantwoordelijk voor het onderzoek. "In het huidige economische klimaat zijn ondernemingen genoodzaakt kosten te managen en te besparen. Het is hierbij belangrijk kostenreducties die de lange termijn concurrentiepositie in gevaar kunnen brengen te vermijden. Daarnaast moeten bedrijven, die de middelen hebben om in groei te investeren, nu gebruik maken van de verzwakte concurrentie en in actie komen om marktaandeel en groei te waarborgen. Hierbij liggen de kansen vooral in snel groeiende economieën.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 COO sneuvelt in recessie
 Bedrijven besteden meer aandacht aan klantbehoud
 Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen
 Acht megatrends voor na de recessie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10