zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om een slechte baas terug te pakken

29 oktober 2009 - Hoe verleidelijk: fantaseren over de pijn die u uw slechte baas wilt aandoen in ruil voor de ellende die hij of zij u bezorgt. Bedenk echter dat uw baas al lijdt. Hun macht is de enige manier waarop ze de pijnlijke realiteit voor zichzelf kunnen verhullen. Ze zijn simpelweg jaloers op wat u heeft wat zij ook willen: kennis, talent, zelfvertrouwen, geluk.

Er is maar één manier om uw slechte baas zich nog slechter te laten voelen: duidelijk maken dat hij of zij die dingen niet van u af kan nemen. De site BigbadBoss presenteert vijf manieren waarop u dat kunt doen: 



1. Wees beter

Wees een beter mens dan uw baas op alle mogelijke fronten. Blijf investeren in uw professionele en persoonlijke ontwikkeling. Doe uw best om vooruit te komen en een goede manager te worden – hoe het niet moet leert u al van uw eigen baas. Wees collegiaal en besef dat interne competitie voor niemand goed is, behalve voor uw gefrustreerde baas. 

2. Wees populair

Leer de mensen in uw bedrijf kennen, met name degenen die uw werk in handen krijgen. Laat hen weten dat u bereid bent naar hen te luisteren en dat u hun problemen ter harte neemt. Sluit u aan bij brancheorganisaties en online communities op uw werkterrein. Vergroot uw naamsbekendheid en zorg dat men u vertrouwt. 

3. Wees onverschillig

Negeer de flauwe opmerkingen van uw baas; besef dat hij of zij het eigenlijk over zichzelf heeft en lach er stiekem om. Reageer alleen als u een directe vraag gesteld wordt. Is dat een beledigende vraag, vraag uw baas dan hoe die bijdraagt aan het bereiken van de doelen. Focus u op het gezamenlijke belang en doe uw werk zo goed mogelijk. 

4. Wees voorbereid

Houd alle ongepaste acties en opmerkingen van uw baas bij in een dossier. Slechte bazen komen vaak weg met hun gedrag omdat niemand het registreert. Stuur e-mails naar uw baas met daarin hun eigen opmerkingen en vraag of u die goed begrepen hebt. Blijft uw baas zich misdragen, stuur uw e-mails dan voortaan met een cc naar iemand van HR. Vraagt uw baas u ermee op te houden om alles op te schrijven, leg dan uit dat u op die manier de dingen helder krijgt en nu eenmaal zeker wilt weten of u alles goed begrepen hebt. Vaak is dit voldoende om ervoor te zorgen dat een slechte baas op zoek gaat naar een ander slachtoffer. 

5. Wees gelukkig

Niks irriteert een slechte baas meer dan zien dat anderen oprecht gelukkig en blij zijn. Praat over leuke dingen met uw collega’s en creëer een prettige werksfeer.Geef complimentjes, wees beleefd en cooperatief. Glimlach veel. Geniet ervan dat uw baas steeds gefrustreerder wordt en u steeds gelukkiger.

 
 Doorsturen   17 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht manieren om te reageren op een slechte baas
 Slechte baas verhoogt de kans op hartklachten
 Vijf tips waarmee u pesters kunt aanpakken
 Elf manieren waarop werknemer en baas elkaar pesten
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
29-10-2009
 | 
08:08 uur
Helemaal mee eens ... en dan nog kan je als medewerker het onderspit delven. Politiek heet dat, helaas!

PS Wellicht is er een echte vertrouwenspersoon binnen de onderneming. Dat wil ook nog wel eens werken.
A NF  |   | 
29-10-2009
 | 
09:48 uur
ONWEERSTAANBAAR! Anne
Marco Goertz  |   | 
29-10-2009
 | 
10:21 uur
Leuke tools, die uitendelijk een destructieve uitwerking hebben als je niet de kern van het probleem aanpakt. Het kernprobleem blijft een destructieve baas die aangepakt moet worden.
Met symptoombestrijding kun je een eind komen, maar je blijft in een spanningsveld zitten.

Marco Goertz
Mens & Organisatiecoach
A  |   | 
29-10-2009
 | 
15:50 uur
Adviezen gericht op het versterken van eigenwaarde en zelfvertrouwen vind ik prima. Tips voor acties om een slechte manager onderuit te halen vind ik net zo laag als gemene acties van een manager/baas. Waar hebben we het over? We leven in het jaar 2010.
Democratie en vrije meningsuiting zijn verworvenheden die ik als normaal beschouw. Dit soort tips horen daar wat mij betreft niet bij.
Rob  |   | 
2-11-2009
 | 
20:58 uur
en als je baas ook de hoogste baas is, dan heb je alleen jezelf met deze slechte tips: je vliegt er binnen de kortste keren uit als je baas jaloers op je is...

slecht lijstje dus
m.c.  |   | 
2-11-2009
 | 
22:48 uur
Op zich goede tips. Helaas werkt het alleen als dit met enige solidariteit door de bijna alle collega's wordt opgepikt.
Dan nog is het vaak persoonlijk verstandiger om zelf een andere uitdaging te zoeken dan de baas uit te roken.
Een poging kan natuurlijk nooit kwaad op het moment dat je zelf iets achter de hand hebt.
Anders is het slimmer om je cooperatief op te stellen, zelf bij een slechte baas.
Anders kun je wel eens meemaken dat het minderwaardigheidscomplex van de slechte baas op jou geprojecteerd wordt. Je bent dan opeens het zout in de pap niet meer waard en het is maar het beste voor iedereen dat je vertrekt.
M. Van der Steen  |   | 
3-11-2009
 | 
11:22 uur
kijkt niemand er dan doorheen?
Het ''pak je baas terug''-verhaal is natuurlijk alleen een alibi om een aantal tips voor zelfontwikkeling en zelfvertrouwen te kunnen geven. De kern van het verhaal is natuurlijk ''zorg dat je zelf je werk goed doet en goed in je vel zit, en je baas zal je niet meer (persoonlijk) kunnen raken''.

Een beetje zoals je bij liefdesverdriet er voor kan zorgen dat je kan tonen aan diegene die je hart gebroken heeft dat het je goed gaat.

groetjes
Rick Brantenaar  |   | 
4-11-2009
 | 
09:51 uur
Oog om oog, tand om tand? Ik vindt dit een zeer slechte zaak en verkies een respectvolle confrontatie. Laten we tevens niet vergeten dat vele bazen (DGA, COO) min of meer geisoleerd zijn en vaak verstoten van feedback op hun handelen en/of gedrag. Als deze persoon ook nog eens dominant van aard is, zal zijn/haar personeel wellicht nog minder gemotiveerd (lees onbevreesd) zijn om deze op het ongewenste gedrag aan te spreken. Ook de opmerking dat het artikel zou bijdragen aan een verbeterd esteem van getergde medewerkers gaat mij te ver. Of je confronteerd iemand op een respectvolle wijze en maakt je teleurstelling/ongenoegen kenbaar en vraagt om een gezamelijke oplossing, of je kiest ervoor om elders je heil te vinden.
Maria  |   | 
4-02-2010
 | 
13:50 uur
Zeer herkenbaar maar de tips, hoe er mee om te gaan, zijn tevens zeer..... maar dan zeer naief en doen zeer op den duur.
Dit is alleen goed voor de beurs van advocaten want geheid dat je die nodig hebt. Hij is tenslotte degene met de meeste macht. Beter is om mee te doen met de baas en heel veel geduld nemen om hem heel langzaam de deur uit te werken. Psychologische trucs uithalen waardoor hij afhankelijk wordt van jou en heel onzeker wordt. Dat werkt het beste naar mijn idee.
joep  |   | 
5-02-2010
 | 
11:05 uur
de ervaring leert dat ondanks het feit dat je wellicht net als ik de mensen steeds zonder vooroordelen tegemoet treedt vanuit een ''wie goed doet, goed ontmoet'' filosofie, de praktijk leert dat het slechtste wat je van de mensen kun denken en verwachten, nog lang niet slecht genoeg is. Ook het motto: ''een goede daad blijft nooit ongestraft'' blijkt meer dan eens waar. De super-egoïsten in deze maatschappij doen het ontstellend veel beter dan de mensen die goed willen doen. Ik heb een hekel aan egoïsten en een hekel aan vooroordelen dus ik word zo nu en dan weer eens geconfronteerd met het wrange resultaat van een te groot vertrouwen in de medemens. De serie ''Lie to me'' illustreert een techniek die wel allemaal zouden moeten beheersen.... helaas....
crox  |   | 
5-02-2010
 | 
11:53 uur
Deze verhalen zijn kinderspel. Wat bazen doen? Kijk hier even: (Klik hier) en kom dan even met praktische tips....
joanne  |   | 
14-11-2010
 | 
01:00 uur
ik heb alles al geprobeerd
praten, intressen tonen, tandje erbij
maar niks helpt hij houd me in de gaten zoekt dingen waar hij me mee kan pakken
dat lijd naar mn baas die tegen me schreeuwd echt flink staat te schreeuwen me niet laat gaan na werktijd me emotioneel de grond in stampt beledigt
en dan nog vriendelijk blij en te moeten lachen
nee nee sorry dat kan ik echt niet
dit zijn geen oplossingen
er moet iemand zijn die ons echt kan helpen
tussen de baas en werknemer in komt staan
ik zit zo'n klein beetje verwijderd van depressief emotioneel kapot gemaakt

daar helpen die dingen niet tegen hoor




joep  |   | 
14-11-2010
 | 
19:07 uur
@joanne
Een droevig relaas, Joanne, heel droevig. Een andere baan lijkt een plezierige oplossing. Eén alternatief is dat je een afspraak maakt met de bedrijfsgezondheidsdienst en vertelt dat je er zowat aan onderdoor gaat. Er is kans op langdurig verzuim. De voor dit doel aangestelde arts zal naar alle waarschijnlijkheid al meerdere klachten hebben ontvangen en zal je advies geven. Voor de rest kan een werkgever er weinig aan doen dat jij je ziek meldt. Je moet die baas geen kans geven om jou er aan onderdoor te laten gaan. Integendeel!

Doe ook aan dossier-vorming. Er zijn zat kleine dicteer-apparaten die je onzichtbaar bij je kunt dragen die in staat zijn om alles op te nemen. Bepaalde passages kun je er op de pc er uit nemen en desnoods per email versturen naar bijvoorbeeld de hoogste baas, de bestuurder of wederom de bedrijfsarts. Het kan zijn dat de manier waarop jij behandeld wordt, aanleiding is voor juridische procedures.

Voor de rest kun jij het niet helpen dat een wat zwaarder gebouwde vriend je ongeduldig na werktijd komt ophalen en de baas even aanspreekt op onvriendelijkheden die hij - jouw stevige vriend - vernomen heeft en of ze het even als mannen onder elkaar zullen oplossen. Misschien niet dé manier, maar wel één met dikwijls onverwacht en heel snel resultaat. Bedenk dat als je je ziek meldt binnen 4 weken na een eventueel ontslag, je nog binnen de ziektewet valt en de werkgever niet kan verhinderen dat je langdurig overspannen bent.....

Ik wens je heel veel sterkte toe!
Pam  |   | 
15-11-2010
 | 
13:07 uur
Hi, Joanne, anderen (rechtstreeks) veranderen is niet mogelijk, je kunt alleen jezelf veranderen, daarom is mijn advies probeer uit te vinden wat je op de plaats van slachtoffer houdt, want wat deze figuur doet is natuurlijk niet acceptabel. Eerst moet je zelf weer steviger komen te staan. En: Als je zelf verandert ''verandert de wereld'', kunnen er nieuwe dingen gebeuren.

Daarna zou men kunnen kijken naar de baas. Iemand die anderen pijn doet heeft zelf pijn.
Ik heb op HR nog nooit iemand ontmoet die in dienst kwam met de wens the pain in the neck voor de collega's te worden, dus ergens is iets misgegaan en helaas hebben collega's of directie daar te weinig aandacht aan besteed. (meestal is dat het geval, ik wil niet teveel generaliseren)

Zorg goed voor jezelf!
Maria  |   | 
16-11-2010
 | 
14:16 uur
Daar veel managers machtswellustigheid als drijfveer hebben om te managen hebben ze een onvermogen om te monitoren en te coachen. Blijf dus heel dicht bij je zelf en laat zo een persoon niet binnenkomen. Trek een rits van een ondoorlaatbare zak dicht van onder tot boven je hoofd, waartegen je alles afketst. Zo gauw je gesprek over is doe je het weer open en lach je weer zonder er iets over te denken of te melden bij wie dan ook. Kies je eigen integere doelen en blijf daar bij ongeacht de destructieve stimulaties van hen van wie je anders verwacht. Alleen dan kan je gelukkig blijven, zelfs bij de slechtste managers, de slechtst bedoelende collega's en zelfs voor je relatie is het soms een handige tool om te gebruiken. Ik heb helaas te veel ervaring met slechte managers om te beseffen dat vrijwel niets anders helpt voor jezelf en jij bent de belangrijkste! Een slechte manager is jouw verdriet niet waard.
Anti-Manager  |   | 
3-04-2011
 | 
00:30 uur
Overigens is aangetoond dat de meeste managers dichtbij trekjes van een narcistische persoonlijkheidsstoornis komen, lees: hier aan lijden. Het wordt steeds duidelijker dat men managers (het originele concept '' manager'' was een uitvinding om mensen te ontslaan, waar een directeur dat vanwege gewetenskwesties niet zo makkelijk kon doen. Tegenwoordig zijn het narcisitsche controlfreaks.) zat is. Nu nog een systeem bedenken, waardoor mensen het gevoel weer krijgen dat werk ook leuk mag zijn...
Linda  |   | 
20-12-2013
 | 
12:14 uur
Ik heb onder een baas gewerkt die jaloers was op mijn leven. Ze ging aan de haal met mijn creatieve ideeën (van simpele oplossingen op de bedrijfsvloer tot recepten en zelfs kapsels), kopieerde mijn manier van klanten helpen en met collega's omgaan. Ze durfde zelf geen kritiek te geven op collega's dus als ik dat wel deed werd ik als bazig bestempeld. Ook stelde ze dingen uit en was zelf niet consequent. Ik merkte deze dingen op maar dacht bij mezelf 'ze is net in die functie begonnen, ze heeft tijd nodig'. Had ik maar eerder voor mezelf gekozen en op zoek gegaan naar iets anders want uiteindelijk heeft ze mij eruit gewerkt op een heel rotte manier. Dat ze vervolgens de districtsmanager ook nog achter zich weet te scharen, bewijst hoe slinks ze het heeft aangepakt. Ik kon tijdens het eindgesprek alleen maar boos worden vanwege het onrechtvaardige gevoel terwijl ik natuurlijk liever rustig was gebleven. Ze weet verdomd goed dat ze jaloers op mij is en als ze slim was geweest had ze van mij kunnen leren en hadden we zelfs een vriendschap op kunnen bouwen. Nu vervangt een andere collega mijn functie, iemand die er echt schijt aan heeft om het zo maar te zeggen.
O ja, ik ben zelf jarenlang manager geweest dus dat was waarschijnlijk ook iets waar ze zich onzeker over voelde. Al met al heb ik altijd achter haar gestaan, heb haar zelfs verdedigd tegenover mij collega s als ze (terecht) kritiek op haar uitten. Ik heb mooi de rotzooi voor haar opgeruimd en als bedankje word ik aan de kant gezet. Ik zorg dat ik zelf weer aan het roer sta bij een volgende baan of ik zet mijn voelsprieten zo ver uit bij een nieuwe manager dat ik het kleinste signaal van incompetentie en daarmee jaloezie weet op te pikken en dan pak ik meteen de koe bij de hoorns. Ik last me niet nog een keer aan de kant zetten. Dit soort managers hebben kritiek nodig zodat ze (hopelijk) inzien hoe kinderachtig ze bezig zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10