zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Ben ik verloren zonder Big Data?

Door: René Jongen
 
Data is informatie. Informatie is kennis. Kennis is macht. Dat is zo ongeveer de redenering die door velen wordt gehanteerd om Big Data in te zetten of het belang ervan aan te prijzen. Op alle drie de beweringen valt wel wat af te dingen maar dat neemt niet weg dat Big Data grote mogelijkheden biedt voor bedrijven. Dit artikel geeft eerst een korte en praktische definitie van Big Data, vervolgens wat de waarde ervan is op marketing en verkoop vlak, en beantwoordt vervolgens de kernvraag: ben ik verloren zonder Big Data? Je zou nog eens verrast kunnen worden.

Wat is Big Data?
Big data zijn kortgezegd datasets die niet meer passen in reguliere databases en waar huis tuin keuken tools zoals Excel niet meer mee om kunnen gaan. In marketing en verkoop kun je denken aan bijvoorbeeld alle clicks van alle gebruikers op een online winkel, inclusief hoe ze op advertenties hebben gereageerd, op welke sociale media ze zoal zijn, welke merken ze leuk vinden, wat hun psychologische profiel is, op welke momenten in de week ze graag online shoppen, bij welke weersomstandigheden, etc, etc.
Deze data kun je gebruiken om je communicatie met je klanten steeds verder te optimaliseren. Als je weet dat iemand vooral op regenachtige vrijdagavonden graag shopt en dan vooral interesse heeft in keukengerei, zich laat sturen door wat zijn vrienden vinden en gevoelig is voor korting… dan kun je daar je interactie met je klant perfect op afstemmen en zo grotere kans maken de klant tot een aankoop te verleiden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10