zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De Lichaamstaal Checklist om objectief te observeren

Door: Frank van Marwijk
 
Bent u goed in het observeren, beschrijven en interpreteren van lichaamstaal? De meeste managers hebben wel het idee dat ze aan de hand van lichaamshouding, manier van bewegen en gezichtsuitdrukking een adequate indruk van anderen kunnen krijgen. Dat is ook nodig, want managers hebben dagelijks met mensen te maken. Ze beoordelen teamleden, doen selectiegesprekken, voeren onderhandelingen met zakenpartners of zitten rond de tafel met aandeelhouders. In deze contacten is het vaak niet genoeg om alleen af te gaan op wat mensen zeggen, maar is het ook belangrijk de drijfveren te ontdekken die niet altijd uitgesproken zijn. Toch is het de vraag of uw interpretatie van de lichaamstaal van anderen altijd zo objectief is. Trekt u steeds de juiste conclusies uit wat u ziet? Tenslotte, lukt het u om uw oordeel later zo nodig te corrigeren?

Observeren en interpreteren
Stel dat u deel uitmaakt van een sollicitatiecommissie. U hebt verschillende kandidaten gesproken en u zit met de commissie bijeen om de gesprekken te evalueren. Over de eerste kandidaat zegt iemand: ‘Ik vond haar wat nonchalant overkomen’. ‘Ja’, zegt een tweede commissielid. ‘Het was net of het haar niet echt interesseerde’. U vraagt aan de commissieleden waar ze dit op baseerden. ‘Tja’, antwoordt het eerste commissielid. ‘Gewoon haar hele uitstraling; de manier waarop ze erbij zat’. ‘Inderdaad’, vult het tweede commissielid aan. ‘Haar lichaamstaal sprak boekdelen – haar houding liet niet blijken dat ze er met haar gedachte helemaal bij was’. Als u vraagt waar haar uitstraling nu precies uit bleek en/of hoe haar lichaamshouding er precies uitzag, blijft het antwoord onduidelijk. Dat komt omdat we meer waarde hechten aan de betekenis dan aan de concrete observatie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
Zo erkent u gemaakte fouten!
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10