Reactie: Hele bruikbare tips. Er van uit gaan dat je binnen bent en lekker achterover gaan leunen is het stomste wat je kan doen. Iedereen die voor zichzelf gaan beginnen moet rekening houden met deze punten. Een goed verhaal!
Reactie: Dit artikel verbaast ons allerminst. Er zijn hiervoor een aantal eenvoudige redenen aan te voeren.
Crisis en consequenties
In 2008 brak de bankencrisis uit. Vanaf dat moment hebben organisaties gelobbyd om korte metten te maken met een aantal essentiële zaken zoals het ontslagrecht en de vergoedingen. De overheden zijn hen daarin ruim ter wille geweest.
Uittocht senior professionals
Eén van de eerste stappen in die zg. verregaande flexibilisering is de uittocht van de SR IT Professional. Dit werd nog eens versterkt door de toename van uittredingen door de vergrijzing.
De senior werd door menig organisatie, deze tendens is nog steeds gaande 'as we speak', vervangen door medior/junior of zzp-ers. Salaris en tarieven werden dusdanig ingekrompen dat er van gezonde bedrijfsvoering in veel gevallen niet eens meer kan worden gesproken.
Consequenties
Er werd door organisaties veel geklaagd. Soms terecht, maar soms onterecht. ZZP-ers komen niet in aanmerking voor vaste posities, de jongere garde daar scheelde toch ook veel aan, en veel organisaties voelde zich aardig 'bekocht' want hoe kon het dan ook anders dan dat 'de zaak' niet omviel terwijl men afscheid had genomen van de helft van het contingent 'IT-ers'.
In dit laatste zijn wij het altijd met de organisaties eens geweest want IT is er om te besparen, niet om duur te worden verkocht, maar dat terzijde.
Huidige stand van zaken;
Er is door de organisatie nogal 'spastisch' ingegrepen op veel vlakken en het eerste gewin, tenminste zo dacht men, is het snijden in de IT geweest. Prima, het is een keuze.
Maar die keuze heeft wel zeer aanzienlijke consequenties gehad, we geven u er hier enkele die steeds vaker zullen gaan voorkomen.
- Redundancy door besparing afgevoerd als noodzaak
- Kennis summier tot niet goed geborgd, toch het IT bestand gehalveerd
- Senior kennis met junior vervangen
- Keten kennis en ervaring uit gesaneerd
- Disciplinaire IT ervaring uit gesaneerd
- Strategische kennis en posities uit gesaneerd
- Geen IT intrinsieke kennis geborgd
We kunnen natuurlijk nog wel een paar opsommingen geven maar het gaat even om de rode draad. Wat dit alles voor consequenties heeft gehad? We spreken hier dan ook uit eigen ervaring overigens.....
- Donner die gewichtig op TV komt vertellen dat overheids sites niet meer te vertrouwen waren, u weet wel, het Diginotar verhaal. Saillant detail, enkele weken daarvoor stelde Donner niets te moeten hebben van al die nieuwigheden zoals blackberry of tablet. 'Geef mij maar ambachtelijk pen en papier.'
- KPN die met een hacker te maken krijgt waar IT crisis management klaarblijkelijk niet meer voor handen is gebleken. Pas na twee dagen kwam men tot de ontdekking dat de lijst met 'KPN klanten', helemaal geen klanten bleken van de KPN. Wel werden er twee miljoen klanten van email afgesloten, 'uit voorzorg'.
- De brand van een strategisch telefonie steunpunt van Vodafoon in Rotterdam. Uit onduidelijke bezuinigings overweging besloot men dit steunpunt maar enkelvoudig uit te voeren. De schade werd later geschat op zo'n vijftien tot zeventien miljoen euro. Een backup hier had vele malen minder gekost.
Een slecht werkend C2000 net, 112 die met enige regelmaat uit valt. Toenemende elektriciteitsstoringen. Enorme stagnatie bij de NS omdat een zeer cruciaal software pakket voor seinen en wissels al die tijd ergens in een donkere kast, buiten het zicht van iedereen, aan het verouderen was en omviel.
- Backups van IT providers. Een dienst die wel wordt afgenomen en betaald, maar die verstoken blijft van regelmatige testen waardoor men pas na maanden, of een incident, ontdekt dat de backups niet goed werden uitgevoerd.
Mijn beste lezeres, lezer, IT of Non-IT, met alle Respect, als u niet goed begrijpt dat IT als materie, opzet en inrichting, aan wetmatigheden onderhavig is, dan krijgt u van dit soort berichten.
Sec gesteld kunt u van dat zeer schaarse junior talent niet verwachten dat zij met die wetmatigheden bekend zijn, of IT ketenkennis bezitten.
Dat is namelijk net niet wat al die, naast hun 'trucjes' die zij hebben opgedaan, waarvoor zij zijn gecertificeerd, hebben meegekregen. 75% van de organisaties hebben weliswaar een ITIL boek op de plank liggen, zoeken die junior/medior IT professional die niet alleen systeembeheer, netwerkbeheer, linux, windows en natuurlijk niet te vergeten CCNP gecertificeerd moeten zijn. Neen, die professional moet ook nog eens gecertificeerd Itil v3 bezitten en als het even kan Prince2.
Mijn beste manager binnen de organisatie, u krijgt doorgaans te maken met IT leveranciers die maar één doel hebben. Bij u binnen te komen. Daarna pas 'gaan zij eens kijken en praten over hoe en wat ....' Zij hebben daarbij een louter commercieel oogpunt.
Maar, getuige de toename van die grote en kleinere incidenten, krijgen de organisaties steeds meer te maken met de kosten van het ontbreken van basale IT materie kennis, bij IT maar ook bij Non-IT. Die brug heeft men vanuit IT klaarblijkelijk nog steeds niet weten te bouwen.
In deze illustratie van het artikel is de eenvoudige discipline, namelijk die van licentiemanagement, of uitgefaseerd, of ondergebracht daar waar er verder niets mee wordt gedaan omdat er te weinig mensen oog vor hebben.
De kosten? Juist kosten die u met automatiseren wilde besparen, die elke IT-er in haar of zijn rugzak als discipline bij zich moet hebben, dat IT namelijk is om te Besparen, is door verregaande onnandenkend saneren, tot een groot potentieel Risico verworden.
En dit soort grootschalige en kostbare incidenten, die zijn eenvoudig te voorkomen en doorgaans hoeven die helemaal nog niet eens zoveel te kosten.
Het is jammer dat u, en wie de schoen past trekke hem maar aan, het overkomt. want het is tenslotte nog niet eens de financiële schade. Maar meer nog de schade die u als IT dienstverlener loopt als wanneer dit uw klant gebeurd. Want het blijft tenslotte een kleine wereld.
Reactie: Het blijft toch zo vermakelijk dat men de basics niet eens onder controle heeft om leiding te geven. Lekker op de hei zitten en lol maken in plaats van bezig zijn met je mensen die jou vertrouwen. Nogmaals, als je je vak niet verstaat gewoon je hielen lichten. Ik heb in de afgelopen 20 jaar allen maar prutscollega’s gezien. De hele dag bezig met het ene na het andere rapport schrijven om maar niet op die vloer te hoeven zijn en de mensen te steunen, motiveren en ondersteunen. Nooit tijd. Kortom, 90% beheerst het niet en is de naam manager niet waardig. Hooguit management bezemkast. Het is echt niet vreemd dat er overal recessie is en alles in elkaar stort. Skills en vaardigheden beheers je en leer je niet uit een boekje alleen. Het boekje kan je eventueel helpen maar de basics zal ja al zelf moeten hebben. Zo niet, ga dan gewoon vakken vullen. Dan ben je ook manager van de kroppen sla. Het voordeel is, die hebben heen motivatie gesprek nodig. Het zit nog steeds in simpele logica en niet in mateloos interessante onzin die niemand echt boeit. Het kost alleen maar en die overhead doet menig bedrijf nu al de das om. Verschuilen achter een deur en leugens kan iedereen.
Reactie: We weten in de IT-sector, door het hoge verloop, dat 'kennis' vergaren en opdoen, een zaak is die met deze merite nu eenmaal gepaard gaat, en dat dergelijke ervaring/kennis natuurlijk ook weer mee gaat naar de volgende opdracht. Datzelfde zal ook op gaan voor andere disciplines.
Het heeft mij altijd hogelijk verbaasd, me even concreet baserend op eigen vakgebied, dat die betaalde kennis, in minstens 50% van de gevallen, summier of niet werd geborgd.
Automatiseren is jezelf als professional grotendeels overbodig maken en die betaalde kennis borgen voor je opdrachtgever. Dat je in ruil daarvoor opgedane ervaring mee neemt is dan een plus.
Het fysiek meenemen van kennis van voorgaande opdrachtgevers, een absolute akte van onvermogen voor de betreffende professional.
Dit beiden hebbende gesteld, vraag ik me nog steeds af wanneer men nu eens een hogere prioriteit gaat stellen aan het borgen van kennis. Want in de IT is juist dat aspect soms erg bedroevend. Het is tenslotte kennis die door de betreffende organisatie is en wordt betaald.
Reactie: Ik vind het artikel helemaal nog niet eens zo opmerkelijk. Je zal goed van tevoren na moeten denken hoe je met de sociale media om gaat. Neem de bekende merken die een FB pagina beginnen, die doen dit echt niet voor 'een/De doelgroep'.
Zij doen dit om consumenten en afnemers aan hun eigen merk te binden. Een louter commercieel oogpunt en de mensen zijn doorgaans nog steeds niet op hun achterhoofd gevallen. Als je wel een pagina begint maar verder geen toegevoegde waarde hebt, dan is zo'n pagina weggegooid geld uiteindelijk.
Reactie: Boetes zijn mijns inziens het slechtste middel. Daarmee jaag je van moment 1 iedereen de loopgraven in en wordt het project gestuurd op de KPI die de boete uitdeelt. De enige manier om projecten binnen tijd en budget op te leveren is door er samen aan te werken. Gezamenlijke doelen en als een team opereren.
Reactie: Hoi Desire heb net op jou site gekeken. Wel heel top hoor. Lijkt me leuk die dag mee te maken. Komen er nog meer dagen dit jaar want weet niet of ik 6 april kan omdat ik dan een photo shoot heb. Groetjes Dora
Reactie: Het instrument mediation kan in veel individuele arbeidsrelaties verhelderend werken. Deze interventie komt pas dan aan de orde, wanneer alle andere mogelijkheden zijn uitgenut en er een persoonlijke conflictsituatie overblijft. Deze case gaat niet over een persoonlijk conflict maar duidelijk over een probleem, dat zonder twijfel is ontstaan, door de manier waarop binnen een afdeling wordt gewerkt . Het evaluatiegesprek is uitgelopen op een conflict doordat er te weinig ruimte voor de persoonlijke inzet van een creatieve, eigenzinnige maar zeer productieve medewerker binnen de afdelingskaders wordt gegeven. Kies liever in deze situatie niet voor mediation maar voor een gericht programma 'Sociale Innovatie', waarbij de gehele afdeling wordt betrokken en de aandacht voor de individuele inspanningen van alle medewerkers naar waarde worden gewaardeerd.
Reactie: Fijn dat iemand dit eindelijk aan de kaak stelt! Er worden miljoenen verspild met deze praktijk, en helaas vaak onze eigen belastingcenten. Denk maar aan de Noord-Zuid-lijn, Het stedelijk museum, de fyra, etc.
De remedie zit volgens mij bij de opdrachtgever, voor de laagste prijs gaan is duurkoop. Ga voor kwaliteit en zekerheid. Desnoods een boete voor de projectleider als het niet op tijd klaar is. Dan kijken ze wel uit om met een te krappe planning te komen.
Reactie: Ik zou inderdaad eerst eens kijken wat de oorzaak is van dat irritant gedrag. Het is net als klagen aandacht trekken en iemand die dat doet wil een verandering. op zich helemaal niet zo veel mis mee want het is een manier om onvrede te uiten daar waar de dialoog niet mogelijk is, blijkbaar.
Reactie: Telkens wanneer ik weer een artikel zie over talent en talent ontwikkeling, kan ik er niets aan doen en stel ik graag mijn eigen ervaring ter beschikking.
In Nederland zijn er maar heel weinig, ik ken er trouwens maar enkelen, die echt weten wat talent is, wat dat inhoud, en hoe je met dat talent om zou kunnen gaan.
En plots schijnt Nederland meer talent managers te kennen dan ooit. Iedereen weet plots hele 'white papers' te produceren over talent, hoe die te herkennen, aan te trekken en hoe ze aan je te binden.
Een grotere kul is bijna niet denkbaar. Overigens, dit wel met alle Respect voor diegenen die zich plots talent managers noemen.
Talent is niet een opleiding, aangevuld met een stukje werkervaring en dan nog iets van een assessment is geen talent managent. Talent management is de kennis van de persoon om wie het gaat en daar aan gekoppeld de eigen ervaring en inzicht in een bepaald vakgebied.
Talent management, als je die zou willen bedrijven begint eigenlijk pas wanneer je jezelf hebt bewezen in een bepaald vakgebied en je mensenkennis bezit. Bezit je die niet, dan heb je werkelijk een uitdaging.
Talent is eigenwijs. Nog eigenwijzer als dat talent denkt dat zij of hij dat heeft. Heb je geen idee hoe je daarmee om moet gaan? Noem jezelf dan geen Talent manager. In Nederland zijn er maar een handjevol, en ik ken ze bij na allemaal van naam.
Wil je jong talent binnenhalen en aan je binden? Dan begint dat bij het persoonlijke inzicht, nog voor de opleiding en prille ervaring.
Reactie: Het stukje begint met:
''Tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken komen de verschillende ideeën, motivaties, doelstellingen, wensen en verwachtingen van uw medewerkers uitgebreid aan bod''
En daarmee lijken de meeste mensen, ook HRM personeel, de mist mee in te gaan.
De genoemde zaken komen in een F gesprek aan de orde. Wederzijds wordt terug/vooruit gekeken en worden de gesprekafspraken vastgelegd. Na een aantal F gesprekken, in de regel na een half jaar van bijvoorbeeld 2wekelijkse F gesprekken, volgt een beoordelingsgesprek. Dan wordt de voortgang beoordeeld en wordt bepaald hoe en in welke richting wordt doorgegaan of afscheid wordt genomen.