zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merkpagina op Facebook niet geloofwaardig voor jongeren

27 februari 2013 - Jongeren vinden Facebookpagina’s van merken niet geloofwaardig. Slechts een procent van de vijftien tot 25-jarige Belgen vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Blogs, vrienden en merkgebruikers genieten meer geloofwaardigheid, zo meldt 6Minutes.be naar aanleiding van een onderzoek van InSites Consulting.

Betekent dit nu dat de meeste bedrijven over-investeren in hun aanwezigheid op sociale media? "Dat denk ik niet," zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van ‘Maak je merk cool’. "Het illustreert vooral dat Generatie Y zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf." 



Feedback en conversaties
Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven deze groepen aan het woord laten. Wanneer merken hun sociale media écht sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten.
Sociale media zijn meteen de enige media die op een toegankelijke en gratis manier die open dialoog mogelijk maakt. "Veel bedrijven gebruiken hun pagina’s echter nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles ‘liken’ wat ze op hun pagina’s zetten," aldus Van den Bergh. "Zo werkt het echter niet. Veel beter is om samen met hen boeiende content te creëren die ze de moeite waard vinden om te delen met hun vrienden" 

Authenticiteit telt
Ruim acht op de tien Belgische jongeren (83 procent) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Toch doet ruim een op de vijf Belgische jongeren zich ook weleens anders voor. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan zijzelf (27 procent), wanneer ze flirten (24 procent), op een party (22 procent) of tegenover hun schoonouders (21 procent). Bij hun leraar of baas is zo’n 22 procent weleens wat minder eerlijk. Eén op vijf Belgische jongeren geeft tenslotte toe zich beter voor te doen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. Al met al zijn de jongeren dus behoorlijk eerlijk. "Ook dat is een kenmerk van de Millennial generatie," zegt Van den Bergh. "Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor een op de vijf jongeren is authenticiteit een van de belangrijkste karakteristieken van een merk."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechts helft van Facebookfans is vaste klant
 Facebookgebruik verzevenvoudigd in twee jaar
 Sociale media versterken positie klantcontactcenters
 Samsom en Albert Heijn scoren op geloofwaardigheid
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
27-02-2013
 | 
20:24 uur
Ik vind het artikel helemaal nog niet eens zo opmerkelijk. Je zal goed van tevoren na moeten denken hoe je met de sociale media om gaat. Neem de bekende merken die een FB pagina beginnen, die doen dit echt niet voor 'een/De doelgroep'.

Zij doen dit om consumenten en afnemers aan hun eigen merk te binden. Een louter commercieel oogpunt en de mensen zijn doorgaans nog steeds niet op hun achterhoofd gevallen. Als je wel een pagina begint maar verder geen toegevoegde waarde hebt, dan is zo'n pagina weggegooid geld uiteindelijk.

Helder.
Adriana van Schalken | Payroll Works  |   | 
4-03-2013
 | 
11:29 uur
Van alle hoeken wordt er geadviseerd niet alleen commercieel interactie te hebben met de doelgroep maar door interactie aan te gaan met de doelgroep en ze erbij te betrekken bij het merk. Dit wordt al drie jaar lang geadviseerd. Desondanks zie je dat bedrijven dit niet begrijpen en de doelgroep verkeerd benaderen. Zonde, want zo lopen ze veel kansen mis.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10