Reactie: Oef ... Zou iemand nog begrijpen dat het hier gaat om vervulling van taken waarvoor men geschikte personen zoekt. Ik lees een gruwelijke (on)definitie oorlog. Wanneer is bijvoorbeeld iemand een talent? Als die iet moois laat zien, wat nog meer belofte inhoud, zoiets. Een ander wijst op zijn instrumentarium, waar vast wel een rationale achter zal zitten gezien de opwinding, maar uit elke systematiek komt wel wat te voorschijn. Om uitkomsten nu al vanaf de vroege jeugd te willen sturen vanwege hoger rendement getuigt m.i. van een grote controldwang die geen goed doet aan wat men ontwikkeling noemt: een bloem trekken we ook niet uit de knop. Dat is niet hetzelfde als visoniar zijn ...
Organisaties zijn niet helder in wat ze van iemand willen, zelfde definitie gedoe. Toen ik ooit aan mijn nieuwe afdeling vroeg, wat doen jullie zo al? kwam niemand verder dan te verwijzen naar de functiebeschrijvingen. En daar snapte ik nu juist geen hout van. Allemaal latenties zeker.
Houden zo, dan blijft altijd onduidelijk wie verantwoordelijk is voor wat. Verder lees ik dat het veld dat de 'match' geacht wordt tot stand te brengen blijkbaar goed in gebreke blijft.
Nog steeds!
Wat scheelt er aan?
Reactie: Hi Arco,
Bedankt voor je reactie.
Niet zo zeer is de leider veranders alswel zijn omgeving, waarin het blog naar wordt gerefereerd.
Je slaat de spijker op de kop dat er meer nodig is dan enkel visionair zijn. In de serie ''Nieuwe Leiders'' hebben we twee andere blogs op Managersonline gepubliceerd.
''Nieuwe leiders: Practice what you preach'' gaat in op relatie tussen leider en volger.
''Nieuwe leiders: vertrouwen geven is verantwoordelijkheid nemen'' gaat in op rol van vertrouwen en verantwoordelijkheid in de ''nieuwe'' omgeving.
Reactie: Mooi stuk, de juiste open deuren, en ik vraag me af wat er zo wezenlijk anders is met 100 jaar geleden.
Visionaire leiders, moeten bestand zijn tegen weerstand, ze willen namelijk iedereen uitdagen om niet bewandelde paden te bewandelen omdat ze andere wegen zien.
Maar volgens mij is er momenteel meer nodig dan visionair zijn. Er wordt aangegeven dat de nieuwe leider zekerheid creëert. In de vorm van baangarantie etc...? Was dat niet de oude leider? Volgens mij moet de nieuwe leider een inspireren om vertrouwen te creëren. Dat doe je in eerste instantie door integer te handelen, en in tweede instantie door opstaan te belonen in plaats van fouten af te straffen.
De afgelopen jaren is er juist te veel zekerheid verkocht aan mensen. Ik ben benieuwd naar de onderzoeksonderbouwing van het stuk.
Hartstikke bedankt voor je waardevolle reactie. Ik onderschrijf je argumentatie. Eduard en ik hebben in de reeks Nieuwe Leiders nog twee blogs geschreven en op MANAGERSONLINE.nl gepubliceerd.
Het artikel ''Nieuwe Leiders: Practice what you preach'' gaat in op de invloed van voorbeelgedrag en de interactie met volgers.
''Nieuwe Leiders: Vertrouwen geven is verantwoordelijkheid nemen'' geeft inzicht en diepgang in de relatie tussen leider en volger en welke interventies/acties waardevol kunnen zijn.
We zijn benieuwd naar je reactie op de andere blogs.
Reactie: Een prachtig artikel waar ik jammer genoeg de bodem een beetje van onderuit haal.
Visionair leiderschap is mogelijk maar dan moet je Visionair wel in je hebben als natuurlijke eigenschap. terecht wat het artikel stelt dat er flink wat uitdagen continue op de weg liggen.
Je hebt mensen met een natuurlijke aanleg van die leiderschaps kwaliteiten. Die zijn heel eenvoudig inzichtelijk te maken. Mensen met diezelfde eigenschappen en dan ook nog eens van nature in zich hebben dat ze Visionaire kwaliteiten hebben, zijn zeer dun gezaaid.
En zelfs wanneer je beide natuurlijke eigenschappen bezit, dan nog valt of staat succes vrijwel altijd met het verzamelen van de juiste mensen om je heen. Gelijk gestemden die mee gaan in die Visie en richting.
Gelukkig zijn er in Nederland twee instrumenten om dat te bereiken door die kwaliteiten inzichtelijk te maken.
Want je ziet namelijk wat zeer succesvolle leiders in zich hebben. dat Visionaire, bezieling en de Inspiratie anderen te kunnen leiden en inspireren. Zij weten anderen heel goed in te schatten en geven die dan ook de ruimte voor het zetten van stappen maar ook het maken van fouten.
En juist die kwaliteitne inzichtelijk weten te maken zou voor veel CEO's wel eens een hele revolutionaire stap voorwaarts kunnen zijn. Als je namelijk weet wie deze drie elementen van naturen in zich hebben, weet je ook dat die persoon die kwaliteiten ook in de praktijk zal brengen.
Reactie: Een zeer actueel artikel die alle rede tot nadenken geeft.
In de hoogtijdagen bepaalde IT min of meer onder welke voorwaarden de klanten zaken moesten aanschaffen, wat de levencyclus was en wanneer garantietermijnen eindigde.
Dat heeft een hoge vlucht genomen in de loop van de tijd in de zin dat systemen in een steeds kortere tijd technisch sneller werden en dat software een kortere levensduur was toe bedeeld.
Het uitbreken van de crisis
Ingegeven door de crisis is het bedrijfsleven eens critisch gaan kijken naar hun IT, de bemensing en heeft de SLA eens beter tegen het licht gehouden.
Zin vs onzin
Als onafhankelijke consultants hebben we altijd gesteld dat apparatuur makkelijk een levensduur van 4 tot 5 jaar konden overbruggen. Gewoon een kwestie van goed inventariseren wat de verwachting en inzet van de individuele apparatuur was en voor welk doel het werd ingezet, en je hebt dat antwoord.
Verkoop en inkoop
Dat de verkopende partij bij een dergelijke ziens en handelswijze niet zo was gebaat, zie je dan ook weer terug in allerlei 'schemes' die men bedacht om verkopen op peil te houden. Bedenkt u als voorbeeld maar eens even dat wanneer een nieuwe dienstverlener een tender gewonnen heeft, deze gewoon stelt dat die de garantietermijn van diens conculega niet kon overnemen natuurlijk.
Hop daar komt weer een vrachtwagen met nieuwe apparatuur. Het vreemde is dan dat die andere dienstenleverancier, die hopelijk een gedegen vooronderzoek heeft gedaan voor die de spulleboel in support ging nemen, ineens zou stellen uw platformen niet te kunnen supporten omdat .... omdat ... omdat...
Dat zou wellicht in een eerder tijdperk hebben gewerkt doch hopelijk tegenwoordig niet meer.
Schaalbare modellen
Wat ook een zeer belangrijk detail is hier te vermelden, dat het grootste deel van de leden die bij u de de spullenboel 'over komen nemen'... heel weinig verstand blijken te hebben van de materie IT en hoe IT zich beweegt.
Mocht u denken dat dat minder belangrijk zou zijn als het 'kunstje' dat zij beheersen, is het misschien erg handig u, mijn beste IT manager, te vertellen dat 80% van de incidenten of projecten/trajecten in IT, voortkomen uit die onwetendheid.
IT een volkomen transparante materie
IT als materie is dusdanig transparant, dat vrijwel alle onderdelen tot op de decimalen na de comma kunnen worden berekend. De SLA's zouden dat ook moeten zijn maar we weten vanuit de praktijk dat dat toch zo vaak heel anders is.
Enkele pointers voor de IT manager:
- IT is een vehicle besparingen te bewerkstelligen
Ga dan ook met de opbouw en onderhoud als hier als uitgangspunt van uit. De infrastructuur en de aangesloten perpherals zijn uw hulpmiddelen, u bent er niet voor hen.
- Kennis aan tafel
Toegegeven, grotere trajecten en projecten kunnen veel omvattend zijn. Het is daarom zeker niet verkeerd een volkomen onafhankelijke adviseur aan tafel mee te laten kijken vooraf.
- IT als materie en de wetmatigheden
De materie IT is in haar beweging begrenst. Velen van u hebben daar geen idee van. Gaat u tegen die begrenzingen in, dan zult u door die begrenzingen keer op keer worden terug gefloten. In de praktijk gaat het u dan veel meer kosten dan u dacht te besparen.
- IT onderdelen en levenscuclus
Die kunt u voor de hardware op vijf jaar zetten en voor software is dat ietwat anders.
U hoeft namelijk echt niet aan het eind van drie jaar te roepen dat u van NT4 plots naar Vista over zou moeten terwijl een snel werkende en goed onderhouden XP het nog heel erg goed bleef doen.
Zo zijn er tal van wetmatigheden waar zeker de verkopers niet eens een weet van hebben, u het ook niet kunnen uitleggen maar waar u als klant straks telkens weer ondubbelzinnig mee te maken zult gaan krijgen.
Als laatste mijn beste IT manager:
IT is volkomen voorspelbaar. Als men u niet kan voorzien van de kosten die met bepaalde zaken zijn gemoeit, al helemaal niet als het een grotere organisatie is, dan is het tijd op sceptisch en kritisch te worden.
De hogere kosten zitten namelijk niet alleen in de hogere rekeningen waar u plots tegen aan kan lopen, ze zitten namelijk ook in de verliezen aan tijd en productie in uw organisatie.
En daar is IT als vehicle en middel nu eenmaal niet voor bedoeld. Het moet u ten dienste staan en u helpen besparingen te realiseren.
Reactie: Wat ik mis in de -overigens interessante- bespiegelingen over stille vergaderaars is de mogelijkheid dat zij gedisciplineerd hun momentum kunnen kiezen.Vaak wat aan het einde van het onderwerp en nog al eens samenvattend, zodat zij in eens de leiding hebben.
Zet bij 5 mensen aan een tv-tafel het geluid maar eens uit.De lichaamstaal blijft over en de ''stille'' communiceert toch. Alleen nog even zonder geluid.
Als voorzitter heb ik zulke mensen liever niet als buurman, want op het moment dat je hem al had weggecijferd, kan hij overvallen met iets nieuws, en de gestelde vergadertijd overschrijden.Je hebt dan zijn lichaamstaal niet gelezen.
Je aanvullende informatie over triple A stel ik zeer op prijs. Leuke website heb je overigens. Aanbevelenswaardig!
Ik neem tzt wel contact met je op via je site!
Reactie: Een uitgebalanceerd personeelsbestand is cruciaal om natuurlijke kennisoverdracht te laten plaatsvinden. Dit zal niet gebeuren wanneer er enkel jongeren worden aangenomen.
Reactie: Interessant, maar inderdaad moet geld, zoals Ad zegt, gezien worden als een satifier, en niet als motivator. Blijf dit soort onderzoeken interessant vinden.
Reactie: Wat een beetje jammer is is het hoge 'kijk eens hoe groot de mijne is...' gehalte van sommige reacties hier. Jammer dat dat door de audit van MOL heen geslopen is.
Is het immers niet zo dat het platform ruimte geeft gewoon op het artikel te reageren ipv. zichzelf breed uit te profileren en roepen kijk mij eens lekker bezig en zie eens hoe goed ik het doe?
Het is niet alleen erg aanmatigend maar staat wat minder professioneel.