zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer

16 mei 2013 - Uit onderzoek van Vlerick Business School onder 1.300 Nederlanders in loondienst blijkt dat niet-financiële beloningscomponenten, en dan vooral de uitdaging in het werk, een veel belangrijkere rol voor de motivatie van medewerkers spelen dan de financiële componenten zoals salaris en bonus.

Een andere opvallende conclusie is dat ook de intentie om de huidige baan te verlaten het meest wordt beïnvloed door niet-financiële aspecten van de baan, zoals trots zijn op de huidige werkgever, mogelijkheden om verder te ontwikkelen en betrokken worden in besluitvorming.



Enkele conclusies 
- Werknemers geven aan dat de uitdaging in het werk de grootste invloed heeft op de motivatie. Ook bedrijfstrots en de reputatie van de werkgever spelen een belangrijke rol. De fysieke werkplek blijkt amper invloed te hebben.
- Gemiddeld wil de Nederlandse werknemer zijn salaris verdelen in 82 procent vast salaris en achttien procent variabel. Vrouwen en medewerkers in de publieke sector kiezen voor meer veiligheid en geven aan respectievelijk vijftien en zestien procent variabel loon te willen.
- 75 procent van de werknemers vindt het salarisverschil met de CEO van hun bedrijf niet te groot. Een kwart vindt het wel onacceptabel en geeft aan dat een te groot verschil zelfs een reden kan zijn om de huidige baan te verlaten.
- Nederlandse werknemers waarderen hun eigen salaris met een 3,4 op de schaal van 5,0. In de detailhandel is men opvallend minder positief (2,8).

Helderheid over salarisprocedure even belangrijk als het salaris zelf
Professor Xavier Baeten, onderzoeksleider en oprichter van het Vlerick Reward Centre: "Er is niets mis met de hoogte van het salaris, maar wel met de procedures om het salaris en de bonus te bepalen. Ons onderzoek toont aan dat werknemers zich niet betrokken voelen en niet het gevoel hebben dat ze hun grieven kunnen uiten als ze niet tevreden zijn met het resultaat. Markant is dat de tevredenheid met de procedures om de beloning te bepalen en ook het gevoel van rechtvaardigheid dat men heeft als men zijn salaris vergelijkt met dat van collega’s, even belangrijk zijn als de absolute hoogte van het salaris."
Beloningsopbouw transparanter en meer variabel maken
"Het is hoog tijd om het beloningsgebouw aan een grondige inspectie te onderwerpen met het oog op de evoluties op de arbeidsmarkt, met name de vergrijzing, maar evenzeer in relatie tot de economische situatie. In lijn met de wensen van de werknemers, moeten we komen tot een grotere variabilisering en druk weghalen van het vaste salaris. Dit kan door bijvoorbeeld meer in te zetten op winstdeling, maar er moet ook verder nagedacht worden over een flexibele beloningssfeer waarin werknemers zelf hun loon- en arbeidsvoorwaarden kunnen samenstellen. Werknemers hebben veelal niet het gevoel dat het huidige voordelenpakket afgestemd is op hun behoeften. En als laatste blijkt het zeer belangrijk om goed te communiceren over de logica die ten grondslag ligt aan beloningssystemen. In dit opzicht blijkt het waarom belangrijker dan het hoe. Met name de procedures moeten transparanter kunnen," aldus professor Baeten. 

Verantwoording onderzoek

Aan het onderzoek namen in totaal 4.877 werknemers deel, waarvan 1.300 in Nederland. Het onderzoek liep in Vlaanderen, Wallonië en Nederland en is een unieke samenwerking tussen drie mediapartners: De Standaard, La Libre Belgique en NRC Handelsblad.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
 Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
 '(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO is op zoek naar ambitieuze uitdaging
 Gebrek aan uitdaging knaagt aan financiŽle experts
 Generatie Y zoekt meer uitdaging in het werk
 Jonge professional 'hopt' - ervaren professional creŽert uitdaging zelf
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
16-05-2013
 | 
08:19 uur
Niks nieuws, dit was in 1970 al bekend in de literatuur.
Wel wordt opnieuw de fout gemaakt geld als motivator te zien, het is en blijft een satisfier en dat is iets totaal anders. Vreemd dat een gerenommeerd instituut als Vlerick deze fout, die door de echte A&O psychologen als een doodzonde wordt beschouwd, heeft gemaakt.
Maar zoals gezegd, geen nieuws.
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
16-05-2013
 | 
13:10 uur
Interessant, maar inderdaad moet geld, zoals Ad zegt, gezien worden als een satifier, en niet als motivator. Blijf dit soort onderzoeken interessant vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Drie populaire project management apps voor managers
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Coaching populairder dan ooit
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
meer top 10