zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer

16 mei 2013 - Uit onderzoek van Vlerick Business School onder 1.300 Nederlanders in loondienst blijkt dat niet-financiële beloningscomponenten, en dan vooral de uitdaging in het werk, een veel belangrijkere rol voor de motivatie van medewerkers spelen dan de financiële componenten zoals salaris en bonus.

Een andere opvallende conclusie is dat ook de intentie om de huidige baan te verlaten het meest wordt beïnvloed door niet-financiële aspecten van de baan, zoals trots zijn op de huidige werkgever, mogelijkheden om verder te ontwikkelen en betrokken worden in besluitvorming.



Enkele conclusies 
- Werknemers geven aan dat de uitdaging in het werk de grootste invloed heeft op de motivatie. Ook bedrijfstrots en de reputatie van de werkgever spelen een belangrijke rol. De fysieke werkplek blijkt amper invloed te hebben.
- Gemiddeld wil de Nederlandse werknemer zijn salaris verdelen in 82 procent vast salaris en achttien procent variabel. Vrouwen en medewerkers in de publieke sector kiezen voor meer veiligheid en geven aan respectievelijk vijftien en zestien procent variabel loon te willen.
- 75 procent van de werknemers vindt het salarisverschil met de CEO van hun bedrijf niet te groot. Een kwart vindt het wel onacceptabel en geeft aan dat een te groot verschil zelfs een reden kan zijn om de huidige baan te verlaten.
- Nederlandse werknemers waarderen hun eigen salaris met een 3,4 op de schaal van 5,0. In de detailhandel is men opvallend minder positief (2,8).

Helderheid over salarisprocedure even belangrijk als het salaris zelf
Professor Xavier Baeten, onderzoeksleider en oprichter van het Vlerick Reward Centre: "Er is niets mis met de hoogte van het salaris, maar wel met de procedures om het salaris en de bonus te bepalen. Ons onderzoek toont aan dat werknemers zich niet betrokken voelen en niet het gevoel hebben dat ze hun grieven kunnen uiten als ze niet tevreden zijn met het resultaat. Markant is dat de tevredenheid met de procedures om de beloning te bepalen en ook het gevoel van rechtvaardigheid dat men heeft als men zijn salaris vergelijkt met dat van collega’s, even belangrijk zijn als de absolute hoogte van het salaris."
Beloningsopbouw transparanter en meer variabel maken
"Het is hoog tijd om het beloningsgebouw aan een grondige inspectie te onderwerpen met het oog op de evoluties op de arbeidsmarkt, met name de vergrijzing, maar evenzeer in relatie tot de economische situatie. In lijn met de wensen van de werknemers, moeten we komen tot een grotere variabilisering en druk weghalen van het vaste salaris. Dit kan door bijvoorbeeld meer in te zetten op winstdeling, maar er moet ook verder nagedacht worden over een flexibele beloningssfeer waarin werknemers zelf hun loon- en arbeidsvoorwaarden kunnen samenstellen. Werknemers hebben veelal niet het gevoel dat het huidige voordelenpakket afgestemd is op hun behoeften. En als laatste blijkt het zeer belangrijk om goed te communiceren over de logica die ten grondslag ligt aan beloningssystemen. In dit opzicht blijkt het waarom belangrijker dan het hoe. Met name de procedures moeten transparanter kunnen," aldus professor Baeten. 

Verantwoording onderzoek

Aan het onderzoek namen in totaal 4.877 werknemers deel, waarvan 1.300 in Nederland. Het onderzoek liep in Vlaanderen, Wallonië en Nederland en is een unieke samenwerking tussen drie mediapartners: De Standaard, La Libre Belgique en NRC Handelsblad.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Het recept voor de ideale vacature
 Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
 Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO is op zoek naar ambitieuze uitdaging
 Gebrek aan uitdaging knaagt aan financiŽle experts
 Generatie Y zoekt meer uitdaging in het werk
 Jonge professional 'hopt' - ervaren professional creŽert uitdaging zelf
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
16-05-2013
 | 
08:19 uur
Niks nieuws, dit was in 1970 al bekend in de literatuur.
Wel wordt opnieuw de fout gemaakt geld als motivator te zien, het is en blijft een satisfier en dat is iets totaal anders. Vreemd dat een gerenommeerd instituut als Vlerick deze fout, die door de echte A&O psychologen als een doodzonde wordt beschouwd, heeft gemaakt.
Maar zoals gezegd, geen nieuws.
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
16-05-2013
 | 
13:10 uur
Interessant, maar inderdaad moet geld, zoals Ad zegt, gezien worden als een satifier, en niet als motivator. Blijf dit soort onderzoeken interessant vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
meer top 10