Reactie: Domme enquête. De mensen die moeten overwerken hebben toch geen tijd voor dit soort flauwekul! Eerlijk gezegd: stom van mijzelf, dat ik hier nog tijd aan besteed.
Reactie: Beste mijnheer Hoetmer,
u schrijft soms sneller dan u nadenkt. Dat heb ik u al eens eerder proberen te vertellen :). Misschien moet u goede raad eens duur nemen, in plaats van bij het oud papier te stoppen.
Ongeveer 6 weken geleden las ik, op éen dag, in vier verschillende dagbladen, dat Jochem de Bruin zou stoppen met zijn Rabobank, omdat hij met Inge in Noorwegen zou gaan wonen. Jochem wordt vervangen door de door u genoemde dame.
Daar Jochem een fictief karakter is, een verzonnen, tweedimensionaal manneke, kunt u nagaan dat er bij zijn bestaan menige mens betrokken is. OOK de acteur zelf. Er van uitgaan dat hij geen stem zou hebben, is naïef. Marketeers weten als geen ander dat iemand afdanken, die vervolgens uit rancune naar de concurrent kan gaan, het domste is dat kan gebeuren.
Dit goldt overigens ook bij Mora én bij de Heren van Amstel. De Heren van Amstel waren niet allemaal gaarne betrokken bij verlenging van hun contract. Eén van hen heeft indertijd aangegeven dat hij wilde stoppen met de spotjes, omdat het zijn overige carriére als acteur volledig in het slop deed geraken. Toen is in overeenstemming met alle partijen besloten te stoppen. Dat twee van de drie heren daarna niet anders meer aan de bak konden komen dan door een tegenspotje te maken, is daarvan geen gevolg.
Ditzelfde geldt voor Cora. Cora wilde stoppen omdat haar typeje haar mogelijkheden beperkte. Helaas was dat toen al in zoverre gebeurd dat we Cora nooit meer als normaal persoon hebben kunnen aanschouwen. Cora was en is een zeer sterke marketingpersoonlijkheid, en er zal nu, net als toen in overleg, besloten zijn haar terug te halen.
Laten we eens iets afspreken, mijnheer Hoetmer.
U zorgt dat u zich eerst eens wat beter voorbereidt vóor u weer een ongenuanceerd stukje in de wereld gooit. Dan hoeft u niet meer zoveel kritiek te verduren.
Overigens vind ik het excuus, dat uw rectificatie niet geplaatst wordt, nogal zwak. U verwijst aan alle kanten naar uw eigen Blog. Heeft u zelf dan geen invloed op wat daar geplaatst wordt? Vreemd.
Reactie: Er is een manier om Google te gebruiken voor het kiezen tussen meerdere alternatieven die juist gebruik maakt van de macht der grote getallen: Kijk naar het aantal gevonden resultaten. De juiste spelling komt bij alle tests die ik tot nu toe uitgevoerd heb significant vaker voor...
Ik had al meteen een soort van rectificatie ingestuurd, maar deze is helaas niet geplaatst.
Zowel op de site van de RABO-bank als in de pers vond ik alleen berichten dat Jochem vervangen zou worden. Ik heb niets kunnen vinden wat er op duidt dat Jochem zelf een andere weg inslaat. Ik wil dat allemaal best geloven. Maar waarom communiceert de RABO dat dan niet wat duidelijker?
Reactie: Ik heb meer dan 15 jaren in het buitenland gewerkt als directeur met prestatie beloning (maandelijks , halfsjaar premies en op jaar basis) en ik heb nooit problemen gehad met ontevreden werknemers en/of directieleden.
Goede budgetten op alle niveau met een vaste beloning voor alle werknemers (verschillend n.a.v. hun functie niveau en veraantwoordelijkheden) met een schaal systeem in verhouding met de behaalde resultaten op omzet, marge en alle kosten lijkt mij niet echt een moeilijk process. Deze resultaten worden bewaakt door de controllers en iedere maand uitbetaald, alleen op basis van cijfers. Beloning kan je alleen geven op basis van cijfers materiaal, wat maakt het uit dat jij ziek ben en je target haald? Bij langere ziekte verzuim kan je iemand op de basis van zijn gemiddelde target uitbetalen van de laatste 6 maanden...toch?
De basis van succes van prestatie beloning heeft niks te maken met missie en strategie maar een goede en uitgebreide budget met premies op basis van chijfers!!!!
Reactie: Hans Egtberts is een man van de praktijk en zelfs een weterschapper, zoals hij zelf schrijft.
Maar wel een die met twee benen op de grond (werkvloer) staat en ook in staat is om beide ''partijen'' management en werknemers in het bedrijf te laten zien wat toegevoegde waarde is.
Tevens bij zelfontwikkeling binnen je bedrijf komt er ook nog iets van motivering binnen het bedrijf.
Naar de toekomst ook nog de ontwikkeling om werknemers tot hun 65 ste binnen het bedrijf zinvol aan het werk te houden, met natuurlijk de toegevoegde waarde voor het bedrijf en de man/vrouw.
Wel vind ik dat iedereen zelf veratwoordelijk is voor zijn loppbaan ontwikkeling en dit ook aan moet geven.
En gelukkig zijn mensen niet gelijk, anders had ik in mijn vakgebied nooit zoveel plezier.
Reactie: Heel goed artikel, getuige ook de reacties.
Een paar opmerkingen van mijn kant.
Bij het aantrekken van nieuwe werknemers nemen we de tijd om van alles aan de man/vrouw te vragen, maar we trekken geen tijd uit wanneer iemand ontslag genomen heeft.
Wanneer we daar als P&O man/vrouw nu eens wel tijd voor nemen, komen we achter de echte waarheid en niet wat de werknemer opgeeft.
Wanneer een manager iemand in een leidinggevende positite heeft geplaatst en het blijk dat die persoon het niet kan, getuigt het van moed om hier iets aan te doen.
Helaas zijn veel managers te bang om toe te geven dat ze het niet goed beoordeeld hebben.
Een oplossing?
Ja die is er zeker, maak gebruik van core-competentie en gebruik daar een goed software systeem voor of nog beter een systeem wat op internet werkt.
Hierdoor krijg je een 360 graden meeting van de persoon, dus de ''veroordelingsgesprekken'' kunnen niet meer bepalend zijn door één persoon, je zal er maar niet mee kunnen opschieten!
Bedrijven die hiermee werken hebben als resultaat een beter gemotiveerde werknemer en de werknemer kan het systeem benutten voor zijn eigen ontwikkeling binnen het bedrijf.
Ik weet niet wie er nog allemaal gaat komen maar ik wens iedereen die mij een warm hart heeft bijgedragen een gezellig kerstfeest een een voorspoedig nieuw jaar.
Verder hoop ik dat iedere ''Scrooge'' tot bezinning komt en spoedig tot de ontdekking komt dat het leven vooral bedoeld is om een beter mens te worden en niet om andere mensen het leven zuur te maken.
Door zelf een beter mens te worden werkt men aan een betere maatschappij.
Dat is de kerstgedachte die ik met iedereen wil delen!
U en ik hebben een voorbeeldfunctie, laten wij in 2007 het goede voorbeeld geven en met zijn allen uitdragen dat we een betere wereld nastreven waarin naastenliefde de rode draad is.
Hierop wil ik met u een virtueel glaasje heffen.
Rest mij nog de makers en beheerders van dit geweldige forum te bedanken voor hun inspanningen, de afgelopen jaren.
Reactie: Zit veel logica in het artikel en veel zaken zijn ervan te gebruiken.
Ken de nodige bedrijven die aan werving hebben gedaan en daar hun eigen werknemers voor in hebben gezet.
Wanneer een bedrijf goed bekend staat ontrent zijn arbeidvoorwaardenbeleid, dan wordt het makkelijker om nieuwe werknemers te vinden.
Het wordt een heel ander verhaal voor de werkzoekenden (reactie hierboven) netwerken is typisch iets voor bedrijven en nog te weinig in beeld voor werkzoekenden.
En wanneer je boven de 50 jaar ben kan je het voorlopig schudden, daar is geen vraag naar.
Na 2011 hebben de bedrijven een groter probleem, dan verdwijnt 45 % van de werknemers uit de bedrijven.
Misschien een goede gedachten om een andere strategie op P&O gebied te gaan ontwikkelen en oudere werkzoekende de kans te geven om toch nog een jaar of 10 binnen het bedrijf te laten werken, ze nemen ervaring mee, hebben de eigenschap om goed vakwerk af te leveren en ze zijn niet duurder (in kostprijs) dan de jongeren.
Kortom kijk verder dan 2007 en zorg dat je bedrijf in de picture komt, ook bij oudere werknemers!
Reactie: Het bekende werk van de zogenaamde deskundige, stamp een lijstje in elkaar en dan heb je het weer gemaakt.
Zeer slecht artikel met veel kreten en weinig inhoud.
Ben het eens met de vele reacties.
Help nu de manager eens met een goed systeem, gericht op de corecompetenties van de persoon zelf, geef hem persoonlijke begeleiding en draag zorg voor die hulp, waarin de manager kan verbeteren.
Wanneer je dan toch een lijstje wil maken, maak dan een lijstje die af te vinken is en waarin de manager zichzelf de plicht opleg om op tijd de juiste handelingen te verrichten.
De persoonlijke uitstraling van een manager bepaalt vaak hoe de omgeving reageert.
Ik heb veel managers gezien, die van alles deden met hulp van ''instructies'' en manager die een uitstraling (karisma) van zich zelf hadden.
Wanneer de intentie er is om op een positieve wijze de werknemers te motiveren, dan is de halve slag al gewonnen.
Ik wens alle mangagers veel wijsheid en een beetje geluk binnen hun functioneren.
Reactie: Niet alleen topmanager hebben hier problemen mee, maar ook simpele ondernemers, eenmansbedrijven etc.
De ITC bedrijven staan klaar met raad en daad en wanneer het dan tog weer eens fout loopt, komen ze graag de zaak verhelpen, weliswaar tegen hoge kosten.
Wordt het niet eens tijd, dat de ITC bedrijven niet alleen technische hulp verlenen, maar zich meer in gaan leven in het bedrijf (de klant) zelf en meer coaching te geven in de uitvoering en voorkoming van problemen.
Een goed ITC bedrijf opent daar een stuk services voor hun klanten en kunnen hulp bieden met de ''opvoeding'' van de gebruikers binnen het bedrijf van hun klant.
En de topmanagers heben minder zorgen aan hun hoofd.