zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

RABO Bank dumpt Jochem

Door: Michel Hoetmer,   19-12-2006,   04:17 uur
 

U kent hem vast wel, Jochem de Bruijn, het boegbeeld van de RABO Bank. Natuurlijk is dat niet zijn echte naam. Maar wat doet het er ook toe. Jochem heeft binnen een paar jaar tijd het ietwat kneuterige imago van de boerenbank omgetoverd tot een frisse bank waarmee elke yup graag zaken doet. En nu danken ze hem af. De nieuwe ster is Fatima Moreira de Melo, bekend van hockey.

Déjà vu?


Waar hebben wij zoiets eerder gezien? Juist: de vrienden van Amstel en Cora van Mora. Die waren ook een enorme hit. Sinds de vrienden weg zijn vertoont Amstel met enige regelmaat nieuwe spotjes op TV. Misschien is mij iets ontgaan, maar niemand praat nog over het merk Amstel. Eigen schuld dikke bult. Je verdiende loon wanneer je een succesvolle campagne de nek omdraait. Maar tja… er kwam een nieuwe marketingmanager en die wilde kennelijk niet verder met de schitterende erfenis van zijn voorganger. Hij wilde zijn eigen, matte, stempel op het merk drukken.

Het merk Mora is alleen nog maar in de diepvriesvakken te vinden. Daarvan krijgen mensen geen warme gevoelens. Kennelijk heeft men bij Mora nattigheid gevoeld en is Cora – in de rol van casting director – weer terug op de buis. Haar opvolgsters bakken er niets van. Verschijnt onze lieve Cora straks weer in volle glorie op de buis? Van mij mag het. Kom op Cora: slacht ze af en stop ze in een bitterbal!

Een consistent beeld
De RABO-campagne was één van de succesvolste campagnes van de laatste jaren. Voor het stoffige bankwezen was het een mega succes. Jochem de Bruijn heeft zo ongeveer in zijn eentje het imago van de bank op z’n kop gezet. De consument kijkt inmiddels met totaal andere ogen naar boerenbank. Niemand schaamt zich meer om met deze club zaken te doen. Dat was vroeger wel anders.

Ik heb helemaal niks tegen Fatima, eigenlijk best wel een frisse meid. Maar is de zet van RABO wel zo verstandig? Ik vrees van niet. Een merk is een soort persoonlijkheid - in dit geval wel heel erg letterlijk – waarmee het publiek bepaalde associaties opbouwt. En dat gaat nu allemaal weer veranderen.

Als de afgelopen verkiezingen één ding hebben bewezen, dan is het wel dat je een consistent beeld van je partij (lees merk) moet neerzetten. Mensen accepteren het niet zo maar dat je de ene keer voor ‘dit’ en de andere keer voor ‘dat’ staat. Zwalkende partijen werden zwaar afgestraft.

Nog lang niet klaar met Jochem
Ik ben nog lang niet uitgekeken op Jochem. Het vervelende is nu dat het publiek weer moet wennen aan een nieuwe persoon. En zoals gezegd zou dat wel eens een probleem kunnen zijn. Mensen hebben moeite met veranderingen. En dus was het verstandiger Jochem nog een tijdje te laten verder leven. Jochem treedt met zijn Noorse vlam in het huwelijksbootje en vaart zijn geluk tegemoet in het hoge Noorden. Daar heeft RABO kennelijk geen filiaaltje. En dus zwaait Jochem af.

Een ideetje voor de concurrent
Ik heb een tip voor de ABNAMRO, van oudsher sterk in internationale zaken: Jochem eventjes inhuren en hem laten vertellen dat je voor écht internationaal bankieren beter bij deze bank terecht kan. En zoiets hebben wij ook al eerder gezien bij Amstel. Waar twee van de drie vrienden vrolijk reclame maakten voor een concurrerend biermerk nadat Amstel de heren in de mottenballen had gestopt. Zo komt boontje om zijn loontje. Of zou de RABO daarvan wel hebben geleerd en een concurrentiebeding in het contract van Jochem hebben opgenomen? Ik ben benieuwd.

 
 Doorsturen    11 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
heer R.A. Peters  |   | 
22-12-2006
 | 
10:37 uur
Twee dagen na bovenstaande reactie, dat de informatie niet klopt, zou een correctie van het artikel (ook op de site van SalesQuest) netjes en de enige manier van handelen zijn.
Jan van Gan  |   | 
20-12-2006
 | 
23:22 uur
U ziet het verkeerd, Jochem de Bruijn (Vincent Rietveld) wilde zelf met de campagne stoppen. Hij gaat zich storten op zijn toneelcarrière. Dit wilde ik even mededelen voor de duidelijkheid.
alexandra prinssen  |   | 
27-12-2006
 | 
08:44 uur
Beste mijnheer Hoetmer,
u schrijft soms sneller dan u nadenkt. Dat heb ik u al eens eerder proberen te vertellen :). Misschien moet u goede raad eens duur nemen, in plaats van bij het oud papier te stoppen.
Ongeveer 6 weken geleden las ik, op éen dag, in vier verschillende dagbladen, dat Jochem de Bruin zou stoppen met zijn Rabobank, omdat hij met Inge in Noorwegen zou gaan wonen. Jochem wordt vervangen door de door u genoemde dame.
Daar Jochem een fictief karakter is, een verzonnen, tweedimensionaal manneke, kunt u nagaan dat er bij zijn bestaan menige mens betrokken is. OOK de acteur zelf. Er van uitgaan dat hij geen stem zou hebben, is naïef. Marketeers weten als geen ander dat iemand afdanken, die vervolgens uit rancune naar de concurrent kan gaan, het domste is dat kan gebeuren.
Dit goldt overigens ook bij Mora én bij de Heren van Amstel. De Heren van Amstel waren niet allemaal gaarne betrokken bij verlenging van hun contract. Eén van hen heeft indertijd aangegeven dat hij wilde stoppen met de spotjes, omdat het zijn overige carriére als acteur volledig in het slop deed geraken. Toen is in overeenstemming met alle partijen besloten te stoppen. Dat twee van de drie heren daarna niet anders meer aan de bak konden komen dan door een tegenspotje te maken, is daarvan geen gevolg.
Ditzelfde geldt voor Cora. Cora wilde stoppen omdat haar typeje haar mogelijkheden beperkte. Helaas was dat toen al in zoverre gebeurd dat we Cora nooit meer als normaal persoon hebben kunnen aanschouwen. Cora was en is een zeer sterke marketingpersoonlijkheid, en er zal nu, net als toen in overleg, besloten zijn haar terug te halen.
Laten we eens iets afspreken, mijnheer Hoetmer.
U zorgt dat u zich eerst eens wat beter voorbereidt vóor u weer een ongenuanceerd stukje in de wereld gooit. Dan hoeft u niet meer zoveel kritiek te verduren.
Overigens vind ik het excuus, dat uw rectificatie niet geplaatst wordt, nogal zwak. U verwijst aan alle kanten naar uw eigen Blog. Heeft u zelf dan geen invloed op wat daar geplaatst wordt? Vreemd.
Michel Hoetmer  |   | 
26-12-2006
 | 
19:30 uur
Beste Jan van Gan en hr. Peters,

Ik had al meteen een soort van rectificatie ingestuurd, maar deze is helaas niet geplaatst.

Zowel op de site van de RABO-bank als in de pers vond ik alleen berichten dat Jochem vervangen zou worden. Ik heb niets kunnen vinden wat er op duidt dat Jochem zelf een andere weg inslaat. Ik wil dat allemaal best geloven. Maar waarom communiceert de RABO dat dan niet wat duidelijker?
Michel Hoetmer  |   | 
27-12-2006
 | 
22:25 uur
Beste Alexandra,

Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Heel verhelderend. En geloof me, de eerste rectificatie is niet op de site gekomen.

Het zou zwak van mij zijn om het artikel van de site de halen (wat ik met één druk op de knop kan doen). Nu staat het artikel op de site met alle kritiek. Lijkt mij wel zo eerlijk.

En ik spreek uiteraard niets met u af. Een blog is per definitie een persoonlijke mening. De lezers bepalen dan zelf maar wat ze er van vinden. En ze mogen er ook van denken wat ze willen als ik er naast zit. Ik heb nooit beweerd alwetend te zijn.
Ton  |   | 
28-12-2006
 | 
15:43 uur
Wat ik nog kwijt wilde is dat ik steeds minder televisie kijk omdat ik me vreselijk stoor aan de hoeveelheid reclame.

De genoemde reclames waren in ieder geval niet echt storend.

Toch vrees ik dat de hoeveelheid reclame en de herhaling van steeds weer dezelfde spotjes uiteindelijk tegen het medium televisie gaat werken.
Ik begrijp dat steeds meer mensen hun programma's opnemen en later kijken zodat ze de reclames kunnen doorspoelen, wegzappen, niet meer kijken enz.

Zelf kijk ik bijna uitsluitend via internet tv. (google video, yourtube, uitzending gemist enz.) of kijk naar zenders die minder reclame uitzenden (VRT/ZDF/ARD).

Veel jonge mensen doen dit momenteel en ik denk dat in de toekomst ook betaald moet worden voor dergelijke internetservice maar dat televisie dan al minder populair is geworden en de reclamemakers zich verkassen naar het internet.

Een mogelijke oplossing zou zijn dat reclames zoals van Jochem een soort soap worden. Soaps, en dat weten de reclamemakers en televisiemakers maar al te goed boeien de kijkers.

Ik zou best een reclame soap willen zien waarin Jochem steeds weer nieuwe grappige zaken meemaakt en die mogen van mij dan ook met een bepaalde frequentie herhaald worden.

Wellicht heeft men deze optie al onderzocht en is deze niet haalbaar. Dan zal deze ook in de toekomst niet meer haalbaar zijn vrees ik.

Petra Harksman  |   | 
28-12-2006
 | 
19:50 uur
quote: Een blog is per definitie een persoonlijke mening. De lezers bepalen dan zelf maar wat ze er van vinden. En ze mogen er ook van denken wat ze willen als ik er naast zit. Ik heb nooit beweerd alwetend te zijn.

Graag ondersteun ik Alexandra Prinssen. Een blog is een persoonlijke mening zegt u, maar dit is geen persoonlijke mening maar onjuiste informatie. Dat het stuk erop blijft staan, met alle kritiek lijkt eerlijk. Maar dan gaat u er vanuit dat iedereen ook het commentaar leest. Sommige mensen lezen misschien alleen de titel van de blog en worden dan al op het verkeerde been gezet. U bent niet alwetend, maar in dit geval wel voldoende wetend. Een goede en opvallende correctie lijkt me dan ook op zijn plaats. Niet ergens onderaan het stuk maar bovenaan in het artikel in een afgebakend stukje kader. Zoiets als: De informatie in dit artikel is onjuist! LEES OOK DE REACTIES
Jan Maasland  |   | 
28-12-2006
 | 
21:45 uur
Wat aanmatigend van de reageerders om dit artikel 'onjuist' te noemen. Werken jullie bij de marktetingafdeling van Rabo of haar reclamebureau? Volgens mij benadert Hoetmer het afscheid van Jochem vooral uit marketingperspectief en constateert dat dit wellicht niet zo'n goede move is. Of Jochem nu zelf wegwilde of de Rabobank van hem afwilde doet eigenlijk niet zoveel ter zake. En bovendien: met een zak geld in het vooruitzicht had Jochem vast nog wel een paar spotjes willen opnemen, dus zo heel sterk vind ik dat argument dat de acteur zijn carrière elders wilde voortzetten ook weer niet, ook al is dat de officiële boodschap.
dijk  |   | 
4-02-2007
 | 
23:42 uur
Helaas voor sommigen, vond ik die Jochum super irritant. Ik kijk liever naar een leuke spontane dame, zoals Fatima.
Jammer dat ze hockey speelt/speelde. Niet echt een sport die midden in de samenleving staat.
Kenmerkent voor de Rabobank, een bank die denkt midden in de samenleving te staan. Alleen is het tegendeel waar.

Wat dat aangaat is ABNAMRO gelukkig teruggekeerd op aarde. De Rabobank gaat daarentegen de tegengestelde richting uit.

FJM Lamers  |   | 
5-02-2007
 | 
07:59 uur
Best wel grappig dat de blog van dhr. Hoetmer toch ook weer zo veel stof doet opwaaien. Het gaat niet meer over de figuur Jochem en de campagne of over Fatima maar over journalistieke juistheid en de inhoud van blogs.
Ik denk dat menig lezer met een blog omgaat als met een column en de hele zaak met een korrel zout neemt.

Ik maak me geen zorgen om Jochem. Die zal nooit naar de concurrent gaan, daar is hij veel te integer voor ;). Hij gaat toch naar Noorwegen met Inge? Ik zou wel oppassen voor die twee jaloerse schotten.
Willem de Klerk  |   | 
7-02-2007
 | 
13:45 uur
Omtrent de titel van deze uitgeschreven mening.
Het vertrek van Jochem de Bruin bij de rabobank. Vind ik het prachtig, dat Fatima wekelijks met ABN AMRO op haar borst hockeyd bij Hockey Club Rotterdam (HCR).

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10