Reactie: Maak mensen op elk niveau binnen de organisatie verantwoordelijk voor deze resultaten en je hebt al de helft van de beoordeling gequantificeerd. Voeg hierbij een aantal persoonlijke doelstellingen en de targets zijn compleet.(pete.peters@12move.nl).
Bovenstaande stelling is precies wat er in ons bedrijf toegepast wordt. Ik werk in een productiebedrijf in 5-ploegendienst met per ploeg een bezetting van 10 man.
De resultaten worden voor 60% bepaald door factoren waar productie geen invloed op heeft.
De directe invloed die productie op de resultaten heeft,is het beheersen van de omschakeltijden en de reinigingstijden volgens parameters. Deze werkzaamheden vormen slechts 20% van de totale werkzaameden van de productiemensen.
(ook de resterende 80% kan zeer arbeidsintensief zijn.)
Als de resultaten niet gehaald worden krijgen zij en ik een ''MATIG'' ongeacht de bijdrage, inzet of oorzaak.
Ook als de oorzaak niet bij productie ligt.
Zo zijn er nog 3 doelstellingen van algemene aard.
Mijn mensen willen afgerekend worden op hun individuele verrichtingen.
Ik moet deze week de opgelegde afspraken getekend inleveren. De manager is standvast en de overige 4 leaders hebben op hun manier de zaakjes voor elkaar.
De gehele ploeg heeft stelling genomen en gaat dus niet tekenen. Zij hebben een punt en ik een probleem.
Wat kan ik doen?
P.S. bovenstaande is niet geschikt voor publicatie.
Reactie: Beste M. Velthuis, ik begrijp dat je je aangesproken voelt. Maar om sommige dingen te kunnen beseffen moet je het meegemaakt hebben. Wijsheid door ervaring is zoiets. Je kunt de beste in alles van je leeftijd zijn, dat ontken ik zeker niet. Maar het gaat om een bepaalde wijsheid, een ander denkpatroon. Ik vind het persoonlijk ook prettig om met ouderen in een team te zitten. Sommige hebben de voor keur aan dynamisch en flexibel geheel. Naar mijn mening een illusie, een theorie. Ouderen hebben geen woorden nodig om hun daden zelf nog eens te bevestigen. Ik wil zwijgen over het omgaan met problemen, tegenslagen maar zeker ook het omgaan met succes.
Ik begrijp wat Bert bedoelt. Want de passie die je bezit is allom. Een uiting van jezelf, zowel in werk als prive situatie. En dat is meer dan alleen theorie!
Reactie: sorry, zelf reageer ik sinds 2003 op vacatures.. ik zit in een id-baan (webdesign) en moet helaas per 1 april weg.
Ik wil DOLGRAAG werken. Ze beoordelen al via internet of iemand genoeg motivatie heeft .. niet te geloven!?
ze kennen je niet eens persoonlijk?
Of eisen dat je al een aantal jaren ervaring hebt? terwijl je een andere baan had. Ik schrijf steeds weer opnieuw.. dat ik graag wil werken... wil leren .... etc...
Ook wordt je behoorlijk benadeeld op leeftijd? terwijl ik niet eens om een gigantisch loon verlegen zit. Ik wil gewoon GEEN uitkering !!! maar mezelf inzetten omdat ik graag met mensen omga, plezier in werken heb, en nog steeds leergierig ben. Waarom doet men zo moeilijk ? of je moet ''net even'' iets anders hebben geleerd.
die lijsten van eisen lijken met de dag te groeien .. tel je dan gewoon niet meer mee in deze maatschappij?
Werken is belangrijk om iets op te bouwen maar respect van je werkgever, de manier waarop ze je behandelen .. naar je luisteren en met je omgaan .. kansen bieden om te groeien binnen het bedrijf .. etc.. is ook HEEL BELANGRIJK als mens! dan werk je met plezier voor je werkgever en kijk je er naaruit ... fijne dag verder en succes.
Ik vind uw oordeel wel heel erg kort door de bocht. U suggereert hier dingen mee die absoluut uit de lucht gegrepen zijn. Ikzelf ben 23 en dat wil volgens uw mening zeggen dat ik een langere inwerkperiode nodig heb dan een ouder iemand en niet gemotiveerd zou zijn voor mijn werk en ook nog eens niet op mijn werk zou verschijnen als de zon schijnt.
Het kan ook zo zijn dat jongere mensen sneller dingen oppakken en daardoor juist een kortere inwerkperiode nodig hebben. Maar deze dingen zijn allemaal persoonsgebonden en niet aan een leeftijd heer Bert J Rechter.
Reactie: Balans is waar alles over gaat, niet. Echter geeft blijk dat de manager ook een werknemer is. Hierop valt tegenwoordig op te merken dat je zelfs als manager je eigen succes bepaald, door niet alleen veel te sturen met ambitie en uitstraling binnen je bedrijf, maar ook binnen je prive situatie.
Kort om, balans prive en werk is zeer belangrijk. Het ligt er alleen aan hoe jij de weegschaal beweegt en daar je effect uit haalt. Gegroet!
Aandacht is alles. De eerste en de laatste 30 seconden in het klantencontact zijn het belangrijkste.
Kern van gastvrijheid is dat je het leuk moet vinden om voor anderen iets te betekenen. Dat straal je uit !!!
Frans Beerens, gastvrijheidsmanager Fontys Hogescholen
Reactie: De werkdruk wordt te hoog waardoor er steeds meer mensen met klachten zijn.
Maar doordat iedereen tegenwoordig moet werken is er weinig tijd voor de kinderen en het koken van verse maaltijden waardoor er ook steeds meer ziektes voorkomen.
Jongeren worden vaak afgescheept met slecht voedsel en moeten het alleen op knappen waardoor ze vaak op een verkeerd spoor komen (drugs, sex, kriminaliteit).
Deze hebben aandacht en liefde nodig van eigen ouders.
Maar die moeten werken om het tegenwoordig allemaal te kunnen betalen.
Kinderen komen in de problemen, waardoor vaak hun kinderen ook weer in de problemen komen en dit probleem wordt steeds erger.
Reactie: Herken je meteen de mentaliteit van vele selecteurs. In plaats van het investeren in de mens, wordt tijd en geld gestoken in het controleren van de mens.
Ik vind het hoezo al discriminatie wanneer mensen met een strafblad het risico lopen om van verdere deelname aan een selectieproces uitgesloten te worden.
Als een straf volbracht is, waarom moet iemand dan verder veroordeeld worden?
Wanneer gaan werknemers een werkgever of overheid aanklagen wanneer er bijvoorbeeld fraude is gepleegd?
Waarom wordt er niet meer geinvesteerd in de betrokkenheid en de bekwaamheid van personeel?
Reactie: Ik denk niet dat we opeens naief moeten doen of vergeten dat de houding en mentaliteit van mensen in 't algemeen sterk aan het veranderen is. Vergeet ook niet de verharding van mens en maatschappij. Iedere werkvloer is een afspiegeling van de maatschappij in z'n totaliteit!
Ik maakte een jaar geleden mee dat een gepeste en ontevreden collega z'n manager neerstak toen deze hem bot afwees. De manager had 't geluk dat het slechts met een zeer onscherp mes uit de bestekbak van de cantine was. Hoe moet je hiermee omgaan? Sterke manager zijn en adequaat blijven optreden tegen dit soort misdrijf en misschien bewuste pogingen doen om er enkele te pakken en durven soms harde beslissingen te nemen.
Reactie: Dank je voor je reactie.
Nee hoor, ik ga niet meteen actie ondernemen, ik signaleer inderdaad dingen en mijn streven is juist om die ''rotte appels'' weer deel uit te laten maken van het team..... ook al valt dat niet mee.
Reactie: Beste Sylvia Aben, wat zijn rotte appels? Als je het rotte gedeelte eruit haalt en het goede gedeelte versnijdt op een ijsje en deze in de zomer verkoopt, kan de uiteindelijke winst op de appel misschien hoger liggen dan die mooie appels die massaal over de veiling vliegen.
Ik zie meteen dat je wilt reageren op een probleem die je signaleert. Blijf cool! Vergeet niet dat je mensen omgaat. Niet appels! Als ik iemand over kansen hoor praten, zie ik het mes op de rug al glimmen en dat een betroffene persoon in een hoek geduwd wordt. Denk je zo aan je doelstellingen te komen?
Dus beter een kans geven aan ongemotiveerde jongeren dan iemand die misschien na tig jaren graag een cursus wilt volgen of wilt doorgroeien. Wie is trouwens de rest? Soms leer je mensen pas kennen na lange tijd en blijkt de oorzaak van een bepaald probleem voor lange tijd verborgen. Anderen zijn hierdoor vaak de dupe.
Reactie: Boeiende discussie...
Ik als kersverse office manager krijg nu al te maken met deze ''problemen''.
Maar wat doe je met de zogenaamde ''rotte appels'' die de sfeer voor anderen bederven maar wel bekwaam zijn in hun vak? Of de jonge ongemotiveerde mensen die je dan toch een kans wilt geven? Beide nog geen jaar in dienst!
Ik ben normaal iemand die alleen mee leest en zo veel opsteekt van deze discussies, maar deze keer toch wel wil reageren.
Reactie: Wat een onzin heer bert j rechter.
Wie wilde dit systeem? Gaan we nu de oorzaak bij jongeren leggen? Wie heeft ze gemaakt zoals ze nu zijn?
Zeker als selecteur moet je in staat zijn jongeren te kunnen inschatten. Alleen het financiele dat direct zichtbaar is telt tegenwoordig.
Zowel overheid als vele bedrijven discrimineren op leeftijd. Ik bedoel maar dat de overheid subsideert. Ik als blanke, heteroseksuele en gezonde man van bijna 34 sta overal buiten. Wie koopt liever niet iets wat in de aanbieding is?
Reactie: Daarom heeft professor Hubert Rampersad de Persoonlijke Balanced Scorecard ontwikkelt (Scriptum, 2006) die bij werving en selectie als een zeer effectief middel wordt ervaren. Met behulp van deze methode krijgt het bedrijf een beter inzicht in de ambities en beweegredenen van de kandidaten die zich presenteren. Slectie op basis van een indrukwekkende CV en wollige assessments is volstrekt onvoldoende. Er wordt namelijk vaak gelogen in CV's en onjuiste informatie op Internet vermeld. Technisch gesproken kan een kandidaat wel geschikt lijken voor een bepaalde positie, maar wanneer bijvoorbeeld de organisatiecultuur niet in lijn zijn met datgeen wat de kandidaat tot optimale prestaties aanspoort, zal veel van de theoretische capaciteit en productiviteit van deze kandidaat niet worden aangeboord. daarom is een effectieve selectiemethode dringend nodig in corporate Holland. Er wort namelijk door de huidige ojuiste aanpak veel kansen verloren. De nieuwe methode van Rampersad laat zien wat mensen bewegen en wat hun ambities zijn, en maakt het mogelijk de meest geschikte (en productieve) kandidaat te selecteren voor de juiste job.
Hiermee is het mogelijk om sneller een betere match tussen het functieprofiel en de kandidaat te vinden, effectiever te selecteren en selectie interviews gestructureerder aan te pakken met behulp van een diepgaander inzicht in de ambities van de kandidaat. De nieuwe methode is onlangs in Nederland ontwikkeld en wordt momenteel in diverse landen toegepast, inclusief de US.