zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe zet ik een góed beoordelingssysteem op?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Het MT heeft mij gevraagd een nieuw beoordelingssysteem voor medewerkers op te zetten. In het verleden hebben we een beoordelingssysteem gehad dat niet werkte. Iedereen kreeg een score 'goed' of 'zeer goed'. Leidinggevenden durfden hun verantwoordelijkheid om mensen aan te spreken niet te nemen. Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurt?"

Antwoord
Het komt veel voor dat het MT de consequentiesvaneen personeelsbeoordelingssysteem niet direct overziet. Je zult stappen moeten zetten om henduidelijk te verschaffen.

Plan van aanpak
Zorg om te beginnen voor structuur in de vorm van een plan van aanpak. Ik zal enkele stappen noemen die je kunt zetten.
  • Werk eerst voor jezelf uit wat er komt kijken bij het opzetten van een personeelsbeoordelingssysteem (doel-proces-procedures-gedrag-beheer).
  • Onderzoek hoe het gegaan is bij het invoeren van het vorige systeem en leg dat naast punt 1
  • Maak een lijst van wat nodig is en wat er al gedaan is
  • Maak een lijst van wat niet goed gegaan is en de reden daarvan (eventueel onderzoek)
  • Werk de stappen uit van punt 4 in de zin van oplossingsrichtingen
  • Haal je uitgangspunten uit de stappen 1-5
  • Presenteer de uitgangspunten, beargumenteer ze en wijs het MTop de acties die genomen moeten worden enop de eventuele risico’s die daarbij aanwezig zijn. Als je de stappen gezet hebt, dan zul je zeker aangrijpingspunten hebben om doel, feiten, consequenties en risico’s te formuleren. Blijft nog over het gedrag van de leidinggevenden en de vaardigheden die ze nodig hebben.
     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10