zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kan ik mij beter verkopen tijdens het assessment?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sinds veertien jaar ben ik werkzaam als steward bij de  KLM. Binnenkort ga ik op assesment voor een kaderfunctie. Ik ben al  eerder, zonder succes, op assesment geweest. Ik vind het moeilijk om mijzelf aan te prijzen. Ook vind ik het moeilijk om met competentie gerichte voorbeelden te komen (voldens de STAR-methode). Ik ben bang dat als ik een wervend verhaal ga houden, arrogant over kom. Eigenlijk ben ik heel bescheiden en dat blijkt een handicap te zijn.Wat raad je me aan?"

Antwoord
Gelukkig heb je al ervaring met assessments! Dat is een pre, want je weet wat je te wachten staat. Lees het rapport van je vorige assessment goed door en beoordeel zelf waar je het over eens bent, niet over eens bent, wat verbeterd is en waar je nog aandacht aan kunt besteden. Evalueer voor jezelf of met iemand die je vertrouwt waarom je eerdere assessment geen ‘succes’ was. De positieve feedback over je geschiktheid geeft vertrouwen. Bepaal ook voor jezelf waarom het nu beter zal gaan en waarom de kaderfunctie aansluit bij jouw talenten en ontwikkeling.

Assessment en de STAR-methode
Hoewel je al bekend bent met assessment is het goed om opnieuw naar het doel en de structuur te kijken. Dat geeft houvast. Een assessment is een beoordeling van je kennis, vaardigheden, capaciteiten en gedragingen in het licht van een specifieke functie. Tegenwoordig spreekt men ook wel van competenties. Een assessment doe je daarom (bijna) altijd tegen het licht van een competentieprofiel en in principe dien je op de hoogte te zijn van de zaken die belangrijk zullen zijn in de beoordeling.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10