Reactie: Ik denk wel dat je de kern van het probleem te pakken hebt. We willen/durven steeds minder met elkaar te bespreken hoe we iets moeten doen en wat het gedrag van iemand van invloed kan zijn op te behalen resultaten. Dit is door de cult van HNW alleen maar verergerd omdat daarin gepreekt wordt dat het gaat om de resultaten, en niet meer om de manier waarop je het resultaat behaalt, waardoor mensen het ook niet meer op prijs stellen om met elkaar te bediscussieren waar het aan ligt als je het resultaat niet bereikt hebt.
Reactie: ''Gebruiksvriendelijke documentmanagementsystemen kunnen daarbij een rol spelen. Dat vraagt echter om heldere interne afspraken en vooral de discipline om deze consistent uit te voeren.''
Hoewel ik de waarde erken van documumentmanagement systemen en er zelf ook gebruik van maak. Ben ik van mening dat er vooralsnog is geen software op de markt is welke daadwerkelijk de impact van de braindrain kan opvangen.
Terechte opmerking! Ik blijf stuitten op het feit dat men conclusies van onderzoeken als zoete koek neemt zonder weet te hebben van onderzoeksmethoden en data.
Reactie: Voor mij geen verrassend nieuws, Nederland staat bekend als hét festivalland en dat is met goede reden. De dj's, de feesttenten, de sfeer, wat dat betreft is Nederland bigger and better!
Reactie: De uitwerking die kleuren op ons hebben komt door de evolutie, wij kunnen immers niet zo goed ruiken als andere dieren. Maar rood is bijvoorbeeld vaak giftig, dus opletten geblazen!
Reactie: Iedere organisatie houdt ooit op te bestaan, het management heeft maar een taak, dat moment zo lang mogelijk uitstellen.
En in mijn jaren als change- en crisismanager heb ik maar al te vaak gezien dat managers niet al te veel van deze taak maakten.
En wat erger is, als het fout gaat, willen ze eerst zelf de problemen proberen aan te pakken. Ze lezen een boekje, bijvoorbeeld over pinguïns op een schots en achten zich dan changemanager. Daarna beginnen ze steevast met blunder 1, besparen op personeel. Want ze beseffen niet dat personeel geen kostenpost is, maar een omzet generator. En als je de omzetgenerator slechter laat werken, wat gebeurd als motivatie en satisfactie worden aangetast, dan kom je van de drup in de regen en vervolgens in het noodweer.
Al met al verschijnen er wekelijks van dit soort boekjes en ja, ze verkopen goed.
Maar moet er echt gereorganiseerd worden, koop geen boekje, maar neem contact op met een professional, dat scheelt miljoenen.
Reactie: Goed artikel. Ik heb het dan ook vermeld als naslagwerk in mijn post op LinkedIn over de voordelen en uitdagingen van Het Nieuwe Werken in 2015.
https://www.linkedin.com/pulse/het-nieuwe-werken-voordelen-en-uitdagingen-eric-lemage?trk=prof-post
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn conclusies.
Reactie: Voor alle duidelijkheid, HR, de human resource is het personeel. En ja, dat heeft toekomst, want zonder personeel kan geen enkele organisatie functioneren.
En ja, we zijn het een beetje eens, ik als HRM professional en anderen die denken iets van onze professie te kennen.
Want personeelmanagement is net als sex, iedereen praat er over, iedereen denkt er iets van te weten, maar voor de echte bevrediging heb je ervaren professionals nodig.
Reactie: Als je vijf jaar na dato van het publiceren van dit bericht bekijkt hoe snel de ontwikkelingen gegaan zijn, dan besef je dat het soms amper bij te houden is..
Reactie: Goed artikel, wat de noodzaak tot groei verklaart: effectieve verzekeraars verzekeren zo veel mogelijk mensen om hun bedrijfsrisico`s te verkleinen. Payroll geeft in die zin zekerheid aan ondernemers.