zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De toekomstige werkplek op het hoogtepunt van digitalisering

3 juni 2015 - Tijdens de wekelijkse afdelingsmeeting verschijnen u en uw collega’s als hologrammen in plaats van in persoon. Of u zit voorover gebogen over uw laptop en uw ergonomische stoel herinnert u er vriendelijk aan om rechtop te gaan zitten.

Hoewel dit meer op sciencefiction lijkt dan werkelijkheid, worden dit soort ideeën op korte termijn realiteit. Dit stelt Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. Boelhouwer : "Technologie heeft altijd al een ontwrichtende invloed gehad op traditionele markten en manieren van werken. Het uiteindelijke effect is echter vaak positief, waarbij oude functietaken worden vervangen door nieuwe digitale equivalenten en er kansen ontstaan voor nieuwe sectoren om te groeien en te innoveren.


De rol van digitale oplossingen, die ons helpen meer te bereiken met minder, zowel op ons werk als daarbuiten, blijft maar groeien. Meer dan de helft van de medewerkers verwacht dat tijdens de komende twee decennia hun dagelijks werk zal worden gedomineerd door technologieën, zoals touchscreen apparaten, spraakherkenning en augmented reality-brillen.
Als Europa echter wil floreren in dit digitale tijdperk, moet iedereen meedoen. Alle medewerkers moeten de transformerende rol van technologie begrijpen, niet alleen de IT-afdeling. Als een organisatie technologie slim inzet, kan het processen stroomlijnen, de productiviteit een boost geven en meer interactieve manieren van samenwerken tot stand brengen."

Millennials op de werkplek
Boelhouwer: " Moderne werkplekken bevinden zich in een zeer competitieve omgeving met werknemers met nieuwe verwachtingen. In een interview met de Economist Intelligence Unit (gesponsord door Ricoh) legt Professor James Baron van de Universiteit van Yale uit dat millennials veel ambitieuzer en opdrachtgerichter zijn dan voorgaande generaties. Ze willen niet meer alleen in functieniveau stijgen, deze generatie wil het effectief doen en gaandeweg ook nog het liefst de wereld veranderen.
Omdat de houding van werknemers verandert tijdens het digitale tijdperk, moeten managers en leidinggevenden de manier herzien waarop zij personeel motiveren, belonen en aansturen. Dit is een bijzonder complexe uitdaging, gezien de grote verschillen tussen de generaties die bij organisaties werken. Om talenten te behouden, moeten organisaties zorgen voor een technologisch ontwikkelde werkvloer om aan hun wensen te voldoen. Organisaties kunnen een aanzienlijk voordeel op de concurrentie behalen door de introductie van nieuwe technologieën en werknemers te helpen om alternatieve manieren van werken te ontwikkelen.
Werknemers kunnen hun werk beter en sneller uitvoeren als ze toegang hebben tot bedrijfskritieke informatie. 37 procent van de leidinggevenden gelooft dat in 2018 de meerderheid van de werknemers iWorkers zullen zijn, met 24/7 toegang tot alle informatie die ze nodig hebben, wanneer en waar ze zich ook bevinden. Werknemers geven zelf aan dat eenvoudige toegang tot informatie en productiever zijn op dagelijkse basis de belangrijkste voordelen zijn van een technologisch ontwikkelde werkvloer."

Technologie geeft de fysieke wereld een nieuwe vorm
Boelhouwer: " Fysiotherapeuten, osteopaten en chiropactors over de hele wereld zien een nieuwe reeks beroepsrisico’s. Technologie zal nieuwe klachten veroorzaken, maar het helpt ook een werkomgeving te creëren waarin werknemers op hun best kunnen zijn.
Professor Alan Hedge van de Universiteit van Cornell heeft deze trend de naam ‘everywhere ergonomics’ gegeven. In een ander interview  - gesponsord door Ricoh en uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit - legt Professor Hedge uit hoe ergonomisch design kijkt naar hoe de interactie tussen mens en technologie kan worden verbeterd. Hierdoor leiden mensen een aangenamer leven, wat een positieve invloed heeft op gezondheid en welzijn."
  
Weg met de Europese barrières
Boelhouwer: "Europese organisaties erkennen dat hun werknemers steeds meer afhankelijk zijn van nieuwe technologieën op kantoor. Ze wachten echter vaak eerst tot de concurrent overstapt, voordat ze digitale oplossingen helemaal implementeren. En als organisaties nieuwe oplossingen omarmen, bieden ze werknemers zelden voldoende training om ervoor te zorgen dat iedereen de technologieën effectief en eenvoudig kan gebruiken. Ook geven leidinggevenden toe dat de combinatie van een tekort aan geld en digitale expertise hun ervan heeft weerhouden om de digitale revolutie te omarmen.
Deze issues aanpakken en zorg dragen voor de ambities, gezondheid en welzijn van medewerkers samen met de introductie van nieuwe technologieën is absoluut geen teken van onbaatzuchtigheid. Het is zakelijk gezien verstandig. Het is algemeen bekend dat tevreden werknemers productiever zijn en op de lange termijn voor bedrijfsgroei zorgen.
Het goede nieuws is dat organisaties het niet alleen hoeven te doen. Door samen te werken met organisaties die beschikken over kennis om een digitale transformatie te sturen, zullen zelfs de meest sceptische organisaties helpen het meeste uit hyperconnectiviteit te halen. Zulke samenwerkingen kunnen organisaties helpen om een digitale ‘smart road-map’ te bouwen voor hun eigen digitale transformatie. Zo realiseren ze een gezonde werkvloer en bottomline.
Nu is de tijd voor aarzelende leidinggevenden om de sprong te wagen en in het digitale gat te springen. Door technologie een essentieel onderdeel te maken van het bedrijfsmodel, kunnen organisaties de vruchten plukken van het hoogtepunt van de digitalisering en gaan ze een efficiëntere, productievere en veelbelovende toekomst tegemoet."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
 Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality
 Meer dan een kwart slachtoffer van cybercriminaliteit afgelopen jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Klant centraal stellen is essentieel voor toekomst reisorganisaties’
 Werkdag van de toekomst radicaal anders dan nu
 De werkomgeving van 2020
 Digitale transitie: de toekomst was gisteren
 
 
reacties
 
Stefan Middelkoop  |   | 
9-06-2015
 | 
12:03 uur
Ik ben benieuwd hoe dit er daadwerkelijk binnen twee decennia uit gaat zien. Zoals het artikel al benoemt: ''Nu is de tijd voor aarzelende leidinggevenden om de sprong te wagen en in het digitale gat te springen''. Dat medewerkers van Ricoh deze vooruitstrevende visie dragen wilt natuurlijk niet zeggen dat andere organisaties dit ook doen.
Willy de Vreed  |   | 
10-09-2015
 | 
17:04 uur
@stefan

vooruitstrevende visie valt niet te ontkennen, het is mijn inziens echter wel degelijk mogelijk. De vraag is echter: waar houdt het op?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
Koffiemachine voor kantoor: drie tips
meer top 10