zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol onderhandelen? Trek rode kleding aan!

9 maart 2011 - Mensen die rode kleding dragen onderhandelen beter dan mensen met witte kleding. Tot die conclusie komt Daphne Hachmang in haar afstudeeronderzoek aan de Universiteit van Tilburg.

Hachmang voerde een experiment uit waarbij 48 mannen en 48 vrouwen onderhandelden over de in- en verkoop van koffie. Om invloed van geslacht te vermijden - uit eerder onderzoek bleek dat mannen betere resultaten behalen in onderhandelingen met vrouwen, dan andersom - onderhandelden vrouwen met vrouwen, en mannen met mannen. Het enige dat varieerde in het experiment was de kleur van kleding: de proefpersonen droegen ofwel een rood, ofwel een wit t-shirt. 



Aanpassen
Zowel de kopers als de verkopers met rode t-shirts haalden aanmerkelijk betere resultaten. Ook blijkt uit het onderzoek dat mensen in witte kleding hun openingsbod meer aanpassen aan de rode onderhandelaars dan andersom. 

Voetballers
Dat kleur een grote invloed heeft op emoties, gedrag, functioneren en perceptie is al langer bekend. Zo bewees eerder onderzoek dat proefpersonen die voetballers op hun kwaliteiten moesten beoordelen, voetballers in het rood als betere voetballers zagen dan voetballers in het wit. En mensen die blootgesteld zijn aan de kleur rood voorafgaand aan een IQ-test, maakten deze test slechter dan mensen die bijvoorbeeld de kleur grijs te zien kregen. Ook is bekend dat mensen terugdeinzen bij het zien van de kleur rood.

Volgens Hachmang kan dit ontwijkgedrag een verklaring zijn voor het succes van rood in onderhandelingen: we vertonen ontwijkgedrag bij het zien van de kleur rood en daardoor conformeren we ons onbewust aan iemand die rood draagt.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
johan  |   | 
9-03-2011
 | 
08:02 uur
vandaar de rode bolides?
H.D. van Gortel  |   | 
9-03-2011
 | 
08:43 uur
Niet werkelijk nieuws. Een rode stropdas is van belang bij belangrijke onderhandelingen. Maar ook andere harde zeg mar schreeuwende kleuren hebben het gewenste effect. Het gaat eigenlijk alleen maar om het opvallen. Als iedereen een grijs of zwart pak aan heeft kan ook een witte outfit hetzelfde resultaat opleveren, liefst dan nog met een duidelijk opvallende stropdas.
Vrouwen trekken de juiste aandacht op een andere manier overigens.
Sylvia Schulte  |   | 
9-03-2011
 | 
09:45 uur
Jaren geleden hoorde ik al, dat het niet uitmaakt of een stier een rode lap voorgehouden wordt bij het stiergevecht: iedere andere kleur heeft hetzelfde effect.
Ik vind het wel leuk dat de stropdas hier wordt aangehaald: in een van de andere polls werd door een aantal mensen het nut ervan redelijk eenvoudig weggeveegd. Hier blijkt toch weer dat daar anders over gedacht wordt.
Aan de heer Van Gortel de vraag, wat hij met zijn laatste opmerking precies bedoelt.
Anca  |   | 
9-03-2011
 | 
11:21 uur
Rood blijkt door onderzoek inderdaad de kleur te zijn om dingen door te drukken, kijk naar politici, meestal een rode stropdas. Blauw, de kleur van politie-uniformen, straalt vertrouwen uit, ook een kleur die je zou kunnen aantrekken bij een sollicitatie. Bruin, een kleur als je iets van iemand wil weten, het blijkt dan dat je meer informatie krijgt.Dit naar aanleiding van onderzoeken naar de invloed van kleur. In een bauwe kamer schijnt nauwkeuriger gewerkt te worden dan in een gele kamer. Zie de kleuren van een Mac Donalds, vlug eten en weg. Er zijn al vele studies naar gedaan in Amerika.
H.D. van Gortel  |   | 
9-03-2011
 | 
11:26 uur
Sylvia, wat die stieren betreft gaat het inderdaad ook om een felle kleur, dat moet niet rood zijn. Wat de stropdas betreft, in bepaalde posities is het m.i. not done om zonder stropdas te verschijnen. Ik stoor me enorm als ik hooggeplaatste personen zie (mannen) zonder stropdas, maar ik ben vermoedelijk erg ouderwets.

En dan de vrouwen natuurlijk. Sylvia ik bedoelde er niets raars mee hoor. Ook hier is kleding natuurlijk heel belangrijk en ik denk dat de vrouwen het veel moeilijker hebben dan mannen. De outfit van de man is toch vrij simpel maar vrouwen hebben veel keuze en keuze maakt het kiezen moeilijk. Mijn tip om succesvol te zijn in onderhandelingen met betrekking tot dit thema: Je gesprekspartners zijn vaak mannen, Zorg dat je ogen spreken zonder overdreven opgemaakt te zijn. En laat je kleding vooral degelijk zijn. bij een mantelpak past bijvorbeeld prima een fel gekleurde doek ipv stropdas. probeer maar eens rood in de kleur van de lippenstift.
Sylvia Schulte  |   | 
9-03-2011
 | 
13:37 uur
Hartelijk dank voor de toelichting: ik voelde me niet aangevallen of zo (feminisme m.i. is goed tot op een bepaalde hoogte), maar ik was gewoon benieuwd naar wat je bedoelde. Je hebt het prima toegelicht.
Peter  |   | 
14-09-2015
 | 
15:56 uur
De uitwerking die kleuren op ons hebben komt door de evolutie, wij kunnen immers niet zo goed ruiken als andere dieren. Maar rood is bijvoorbeeld vaak giftig, dus opletten geblazen!
Stomerij  |   | 
15-09-2015
 | 
07:32 uur
Maar rood moet natuurlijk wel fel rood zijn, niets is erger dan vaal gewassen kleding!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10