zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor een inspirerende werkplek

29 augustus 2008 - Of u nou wilt of niet, u brengt nogal wat tijd achter uw bureau door. Toch wordt er over het algemeen maar weinig aandacht besteed aan het inrichten van werkplekken. Jammer, want een inspirerende omgeving verhoogt de arbeidsvreugde, zo schrijft NRC Next.

Daarom presenteert de krant zes tips van Jos Stuyfzand, creative director bij Philips Design, Marleen Vink van IN architectuur, inrichtingsadviseur en Feng Shui-deskundige Astrid Wiebenga, loopbaancoach Arianne van Galen.



1. Speel met licht
Niets zo bepalend voor de sfeer van een ruimte als de verlichting. Varieer met soorten licht voor optimale inspiratie. Kies dus niet alleen voor een simpele bureau- en plafondlamp, maar breng verschillende soorten verlichting aan die u apart kunt bedienen. Op die manier kunt u de verlichting van de kamer steeds aanpassen aan uw werkzaamheden. Schakel bijvoorbeeld diffuus sfeerlicht in tijdens het lezen van een rapport of wanneer u zich voorbereid op een belangrijk gesprek. Kies voor fel, gericht licht als u geconcentreerd moet schrijven of lezen. En als u nieuwe ideeën op wilt doen, is het slim om lampen aan te doen die alleen het plafond uitlichten. 

2. Richt meerdere werkplekken in
Wie een ruime werkkamer heeft, kan die het best onderverdelen in tenminste twee werkplekken met elk een eigen sfeer. Eén bureau dient dan voor klussen die om concentratie vragen, de andere plek (bijvoorbeeld ingericht met een gerieflijke fauteuil) om rustig wat te lezen, koffie te drinken of even te ontspannen. Verandering van werkplek is inspirerend. 

3. Let op de kleurstelling

Kleuren zijn een uitstekend middel om uw kantoor karakter te geven. Maar pas wel op. Gebruik bijvoorbeeld geen felle of donkere kleuren op een wand met ramen. Dan wordt het contrast tussen het licht van buiten en de muur te groot. Felle kleuren zijn ook niet aan te raden voor de wand waar het bureau tegenaan staat. Zeker als u veel moet lezen zijn felle kleuren storend zijn.Beperk het gebruik van kleur daarom tot de vloer en de wanden waar u niet de hele tijd tegenaan kijkt. En doe zeker geen gekke dingen met het plafond. De kleur van het plafond bepaalt de kleur van de hele kamer. 

4. Zet uw bureau strategisch neer

Als u vanachter uw bureau naar een saaie wand zit te staren, maakt dat kortzichtig. Zet uw bureau dus het liefst een stuk van de muur zodat u uitzicht op de kamer heeft. Ook is het van belang uw bureau zó neer te zetten dat u de deur van de kamer in de gaten kunt houden. Dat geeft een veilig gevoel en u wordt niet opgeschrikt omdat er plotseling iemand achter u staat."
Verder is het niet verstandig het bureau aan raam te zetten. Dan wordt uw blik steeds naar buiten getrokken en dat leidt af. 

5. Maak uw werkplek persoonlijk

Stel een mooie natuurfoto als screensaver in op uw computer. Zet wat persoonlijke spullen in de kamer, zoals een mooie plant of een foto van uw kinderen. Hang dingen aan de muur waar u graag naar kijkt, zoals een schilderij of een inspirerende tekst. Of maak ruimte op uw bureau voor de dennenappel die u vorig jaar in het bos vond. 

6. Ruim uw bureau op
Een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd. Stapels papier werken storend. Berg die dus op en leg alleen de spullen die u vandaag nodig hebt op uw werkblad. Ook een schoon bureau is van belang.


Bron: NRC Next
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kantoorinrichting heeft grote invloed op imago
 Personeel werkt harder in verzorgde omgeving
 Lawaai en kantoorklimaat leiden werknemer het meest af
 Geur essentieel voor werktevredenheid
 
 
reacties
 
Dick de Vries  |   | 
29-08-2008
 | 
08:53 uur
Een positief verhaal dat moet gezegd. Echter is de werkelijkheid vaak anders. De manager krijgt zelden een budget om zijn/haar kamer persoonlijk in te richten.
Mijn voorstel maak er een onderhandelingspunt van tijdens het beoordelingsgesprek/functioneringsgesprek.
Wil je support hierin, mail maar. Wij zijn realistische specialisten op dit vakgebied.
vargas  |   | 
29-08-2008
 | 
12:17 uur
wat een bullshit, een dennenappel ...
kantoormeubelen leverancier  |   | 
12-09-2009
 | 
10:16 uur
Ik ben het er eigenlijk best mee eens: ook staan er eigenlijk niet echt veel elementen in die veel budget vereisen?
RV  |   | 
13-09-2009
 | 
21:11 uur
7. Werk THUIS in je eigen vertrouwde omgeving.
Minimale woon-werk afstand, telewerken naar de zaak, allen fysiek jezelf verplaatsen af het echt nodig is (en niet omdat je werkgever je niet vertrouwd en je op kantoor moet zitten)

Ad punt 6:
Een buro,werkplek is de fysieke afdruk van iemands hoofd dames en heren managers. (oh nee dat leer je niet op je loi cursusje managen :-)

''Chaos Inter == Chaos Extern. ''
Dus het geforceerd opruimen van een buro of het afdwingen van een ''clean desk'' policy is totaal niet productie bevorderend voor de persoon die GEWEND is in om in zijn, haar eigen chaos (eigen opslag structuur) te werken.

Het dient meer om ervoor te zorgen dat ''alle werkplekjes opgeruimd eruit zien, als imago-ding''
(Klik hier)

Dit is totaal NIET als ondersteuning van de MENS van vlees en bloed die op zo'n werkplek probeert te functioneren binnen een bio-kippenhok genaamd ''kantoor'' ''office'' of ''werkvloer''.

J. Rommens  |   | 
14-09-2009
 | 
08:26 uur
Ik vind het niet nodig dat een manager budget krijgt om zijn of haar kamer wat sfeervoller in te richten. Ik heb het gewoon zelf gedaan, op eigen kosten. Het is immers mijn kamer/kantoor en ik vind het fijn om zelfgekozen spulletjes daar weg te zetten of te hangen. Onnodig dat mijn werkgever dat nog eens moet gaan betalen. Dat krijgen de andere medewerkers toch ook niet vergoed ? Dat onderdeel maken van je onderhandelingen vind ik weer typisch iets wat thuishoort bij de graaicultuur.

Het kantoormeubilair en de werkplek zelf worden door de werkgever betaald en zo hoort dat ook. Schilderijtjes, beeldjes, een mooie sfeerlamp of foto's die betaal ik bij voorkeur zelf en die verhuis ik ook weer mee dan natuurlijk ;) Een managerssalaris laat dat heus wel toe...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10