Reactie: De grootste fout die de Projectmanager kan maken en ook vaak maakt, is het ''zijn'' projekt te noemen, waar het projekt eigendom is van de opdrachtgever. (basis Prince II). De PM is alleen verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de afgesproken doelstellingen en de daarover gemaakte afspraken hoe te communiceren.
Emotionele of andere persoonlijke betrokkenheid is absoluut niet gewenst en leidt ook in de meeste gevallen tot een mislukt projekt
Reactie: In Psychologie Magazine van september vinden jullie nog een artikel over hoe je anderen het best kan beïnvloeden. Niet verwonderlijk gaat het daarin veel meer over de menselijke aspecten van de aanpak dan de zakelijk-inhoudelijke.
Het gaat m.i. meestal ook om 'en-en', zelden om 'of-of'.
En, vergeet ook nooit wat Einstein zei: ''Het menselijk ras lijdt omdat het oorzaak en gevolg verwisselt'' Ook in zaken is dat vaak het geval...
Veel succes en het beste aan ieder van u toegewenst :-)
Als je via HI! onbeperkt online gaat voor €10,- per maand, is het ''nagenoeg'' gratis. Ik heb na 4 maanden intensieve internet gebruik nog geen een MB in rekening gebracht gehad.
Reactie: creativiteit ontstaat vaak door armoede, maar ook door het vrije onbeperkte denken. Juist de ''beperkt denkende ontvanger'' denkt wat zielig, dat jongetje moet spelen met zijn sardientjes blik.
Door de massale overvloed; Iedereen is tegenwoordig een fotograaf, een kunstschilder, een probleem oplossende persoonlijkheid etc....
We worden overspoeld door de vluchtigheidheid aan impressies per dag. Deze maakt ons afgestomd en vluchtig. Veeleisend en blind. De creatieve, veel al vrije geest weggezet als wereld vreemd. We accepteren zo weinig door tijddruk en doordat we verwend zijn. We zetten en sluiten zoveel uit....Enkel als je aan de top staat is het gepermitteerd om anders, dus vrijer te denken, te creëren, te reageren etc. Ook dan pas neemt het gros tijd om aandacht te schenken aan...
Men gaat vaak voorbij aan het feit dat een creatieve geest ten alle tijden bij alles wat zij doen aan het creëren zijn. Of het nu begrepen wordt door derde of niet. of dit ''de'' erkenning krijgt of niet. Of dit nu ''K''unst met die grote K is of niet.
Het is de overvloed en de beperking van denken die ons weinig tot niet creatief maken in deze zo overvloedige overgoten wereld vol met onzinnige uitlatingen.
''Voor het creëren van een innovatieve houding heb je al veel in huis. Allereerst heb je het voordeel dat het team jong is, waardoor ze in principe minder moeite zullen hebben met het omgaan met nieuwe ontwikkelingen en innovatie.''
''Daardoor zul je waarschijnlijk ook weinig weerstand ondervinden bij het invoeren van nieuwe zaken.''
Het laatste kan waar zijn. Over het eerste heb ik zo mijn twijfels. Wat mij opvalt is dat de meeste innovatieve ideeen komen van mensen die de 30, vaak ruim. zijn gepassered. Vaak jaren bezig zijn geweest met de ontwikkeling van dit idee en uit jarenlange ervaring, inzet en kennis tot nieuwe ideeen komen die ook nog eens realiseerbaar zijn en in de markt een stabiele winstgevende plaats innemen.
Wat wel te zien is, is dat jongere mensen veel meer innovatieve (kan je het zo nog wel noemen?) ideeen hebben als het gaat om ideeen op virtueel en ICT gebied. Maar meestal is het een voortborduren op bestaande mogelijkheden en concepten voor een nieuwe doelgroep.
Ik ben van mening dat de feiten voor zicht spreken, feiten veeg je niet zomaar van tafel.
Hiermee heb je altijd een keiharde onderhandelings positie.
Tevens is dit een garantie voor een lange cariere op een solide basis ben ik van mening.
Reactie: Alle 8 manieren duiden te veel op het ''zenden''en weing op ontvangen. Ik hoor maar weinig over de anderen mee laten denken binnen de gegeven kaders. Als management moet je de kaders schetsen (visie/strategie), maw het beleid duidelijk weergeven en geef de medewerkers/middle management de ruimte om hiermee aan de slag te gaan, zodat het draagvlak wordt vergroot. Onderzoek van ons adviesbureau (Berenschot) heeft aangetoond dat hiermee veranderingen sneller worden geaccepteerd en gerealiseerd. Uiteraard is alles ook te danken aan het vergroten van draagvlak. De 8 tips hierboven leiden meer tot weerstand.
Reactie: Het doel van onze service is om de reistijd om te zetten in tijd die nuttiger besteed kan worden.
Het gebruik van een prive chauffeur kan gezien worden als een luxeartikel, maar dient meer als een effectieve oplossing voor uw verloren (reis)tijd.
Onze chauffeur komt u ophalen en brengt u in uw eigen auto naar uw bestemming(en). De tijd die u vroeger achter het stuur of in files doorbracht kunt u nu nuttig besteden. U komt dus goed voorbereid en uitgerust op uw afspraken.
U wordt voor de deur afgezet en opgehaald: u hoeft zich geen zorgen te maken over het zoeken naar een parkeerplaats.
Dit zijn slechts enkele voordelen die een chauffeur u te bieden heeft.
Wat kan een privé-chauffeur allemaal voor u betekenen:
U wordt waar u maar wilt opgehaald en afgezet op de door u afgesproken plaats;
U kunt onderweg werken en stukken voor de volgende afspraak doornemen;
U komt uitgerust en goed voorbereid aan op uw bestemming;
U kunt onderweg telefoneren, uw krant lezen of uitrusten;
U hoeft zich geen zorgen te maken over het verkeer;
U hoeft niet te zoeken naar een parkeerplaats;
U kunt met een gerust hart een glaasje drinken: wij zorgen er voor dat u weer veilig thuis komt.
Voor al deze en nog vele andere situaties is het inhuren van een privé-chauffeur voor u de ideale en effectieve oplossing.
Reactie: Over punt 5 : Dertiende maand / eindejaarsuitkering.
Moet bij de eindafrekening van de 13e maand de resterende vakantiedagen worden meegenomen, of tellen deze niet mee in de ratio?
Bijvoorbeeld: een werknemer verlaat het bedrijf op 30 juni. Op dat moment heeft hij nog 21 resterende vakantiedagen die uitbetaald moeten worden. Moet er nu 6/12 of 7/12 van de 13e maand worden uitbetaald?
Reactie: Ik coach maximaal 7 bedrijven per jaar. Ieder bedrijf heeft een abonnement van 10 dagen per jaar en ieder bedrijf kampt met de vraag (en de antwoorden daarop) die hier wordt gesteld. Een oplossing die al 3 jaar goed uitpakt lijkt heel simpel, maar vraagt wat meer tijd. Wil je weten wat dat is? Leidinggevende wordt je niet omdat er vanaf morgen 'leidinggevende', 'baasje', 'manager' of 'huppeldepup' op je visitekaartje staat. Om alle beschreven problemen te voorkomen kun je er beter voor zorgen dat 'men' het over een X aantal maanden (in sommige gevallen X-jaren) niet meer dan logisch vindt dat de betreffende persoon de leidinggevende functie gaat bekleden. Daar hoort een slim plannetje bij en dat blijkt te werken als een tierelier. Het ge-OH is terug gebracht naar nihil, de acceptatie hoog en de inspiratie (Hé zou ik de volgende kunnen zijn?) stijgt. Wie overigens geïnteresseerd is moet mij maar mailen, dan mail ik wel wat.
Reactie: Mijnheer Hoetmer, bedankt voor uw reactie.
Ik ben benieuwd naar uw nieuwe artikel mbt. het aangaan van een relatie.
Het woord relatie is helaas een zelfstandig naamwoord dit terwijl het eigenlijk een werkwoord zou moeten zijn; relateren. Het woord relatie drukt eerder een statische eenheid uit; een vaststaand feit. Helaas gebruiken we bijna nooit het werkwoord. Immers als je het als een werkwoord zou gebruiken zou je inzien dat een relatie altijd inzet vraagt en ''werken aan'' betekent.
Reactie: Het resultaat van dit onderzoek sluit naadloos aan op het onderzoek en de publicaties van Mw Inez Groen & Jeroen Boschma: ''Generatie Einstein, slimmer, sneller en socialer''. Als je die gelezen hebt is de rest een logisch gevolg. Het zou de senior managers helpen zich daarin te verdiepen om (positieve) aanknopingspunten te vinden om deze generatie aan te sturen.
In het voortgezet onderwijs heb ik inmiddels gezocht hoe daar de jeugd van tegenwoordig meer te motiveren en struktureren is, zodat de werknemers van de toekomst deze problemen minder vertonen. Wordt dus vervolgd...