zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Haantjesgedrag manager zit in de genen

Joanne Celens   |    |  9 oktober 2008
Reactie: Ik weet niet of we echt terug moeten naar tribaal steppe ervaring als uitleg voor het missen van ''anders denkende input'' in management beslissingen.

Vanuit mijn ervaring is dit vandaag grotendeels het gevolge van de hiërarchische organisatie structuur. Een hiërarchische organisatie is heel efficiënt in het uitvoeren en implementeren en dus per definitie georganiseerd rond top down communicatie ''make it happen'' met afhankelijk van de organisatie, naar beneden toe verschillende 'lokale' vrijheidsgraden. Daarbij komt dat vandaag , omwille van de toenemende complexiteit, the ''balance of knowledge'' niet meer centraal ligt maar vaak wijds verspreid inde organisatie. De cultuur die bij een hiërarchische organisatie hoort staat per definitie haaks op een denk netwerk (efficiënt in genereren van inzichten, maar inefficiënt in uitvoering). Het is net die tegenstelling die verklaart waarom ''upward communicatie'' of ''anders denken'' niet goed passen in een hiërarchische organisatie- alhoewel de nood er naar groter wordt.

Synthetron helpt net organisaties (multinationals, overheden..) om die”upward communicatie” op efficiënte wijze een ''veilige plaats'' te geven. De beslissing nemer kan immers heel snel inzicht krijgen in wat de echte belangrijke opinies en ideeën zijn bij stakeholder groepen in en buiten de organisatie. Synthetron gebruikt daarvoor haar unieke online brainstorm waar 10 tot 1000 deelnemers allen tegelijkertijd anoniem , interactief meedenken en onmiddellijk onderling zelf de belangrijkste ideeën en opinies identificeren. Zie www.synthetron.com Deze inzichten the “wisdom of crowds” te gebruiken en leiden dus tot robuustere beslissingen en snellere implementatie.
 

Salesblog: Foute reclame

Ad de Beer   |    |  9 oktober 2008
Reactie: En wie weet levert zo'n rechtzaak weer free publicity op toch?
Ben benieuwd hoe het afloopt.
Vergelijkende reclame mag in ons land sinds kort, net zo hard als je maar wilt.
Het probleem is dat je binnen de grenzen van het fatsoen moet blijven, wil je de mensen aan je binden. Hoewel..........
Sterkte met de juridische strijd. Huur een echte advocaat in (ik ken wel een goede), want die jongens en meisjes van de DAS zijn amateurs.
 

Haantjesgedrag manager zit in de genen

baasje   |    |  9 oktober 2008
Reactie: Inderdaad, dit ''haantjes''-gedrag valt eigenlijk niet te veranderen. Heb het meerdere malen gepoogd te veranderen, als opdracht. Maar kreeg juist door de manager die verandering wilde doorvoeren, het meeste probleem met deze zelfde manager. Het zit te diep geworteld. Helaas..
 

Babyboompensioen bedreigt concurrentiepositie

Ron Ladage   |    |  9 oktober 2008
Reactie: Je kan artikelen schrijven wat je wilt, je kan werkgroepen als de Taskforce GrijsWerkt of Seniorpower vanuit de overheid starten, waarin al deze problemen worden benoemd en zelfs de oplossingen worden gegeven.
Helaas blijven verenigingen als het VNO/NCW als logge ossen gewoon hun weg gaan. Ontslagverbeteringen (vanuit de werkgeverskant) zijn veel belangrijker dan het genoemde probleem. Ouderen kosten geld en daar willen we wat aan doen. Trucs als demotivatie enz. leveren op kort termijn geld op.
Dat vinden we belangrijk en daar blijven we onze aandacht op richten.
Dat er een kleine 45 % van onze werknemers er binnen 3 à 4 jaar uit de bedrijven vertrekken, dat is nog een ver van mijn bed show.
Dus de waarschuwing is niet terecht?
Dat deze terecht is kan met een voorbeeld gestaafd worden.
In 1996 werd bij een heel grote raffinaderij besloten om 40% reductie in het personeel te realiseren en ook kregen ze nog de kans om 65 oudere zeer ervaren mensen via de toen nog bestaande RWW te “lozen”.
Het was ook niet nodig om gedurende minstens een jaar de opvolgers van deze mensen in het vakgebied de kennis over te dragen.
In 2000 kwam er een groot onderhoud van de fabrieken.
Ja en toen bleek ineens dat de groep mensen die dit al jaren begeleiden er niet meer waren en de opvolgers wel theoretische kennis hadden, maar geen enkele praktij ervaring hadden om dit te kunnen leiden.
En dan zie je ineens al die “afgedankte” oud werknemers via contractors, weer op hun plek zitten, nu niet betaald door hun oude werkgever, maar extra betaald die werkgever.
Op dit moment lopen gepensioneerde oud werknemers als operator, binnen gehaald via uitzendbureaus , weer op hun oude stekkie op het bedrijf.
Voordeel van dit systeem, de oud werknemer krijgt en pensioen en wederom het salaris via het uitzendbureau betaald.
Wanneer dit de insteek van het VNO/NCW is, dan zijn de werknemers hier heel blij mee.

Kortom een goede werkgever heeft dit allang in de gaten, maar ik ben zo langzamerhand bang dat we dit soort ondernemers niet meer in Nederland hebben, we zitten opgescheept met zakkenvullende managers, die maar een belang hebben… ja eigen belang dus!
 

Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’

H Oosterhof   |    |  9 oktober 2008
Reactie: CONCLUSIE
Een orientatieperiode met een onafhankelijk Diepte-interview is de oplossing voor deze impasse.

Herman Oosterhof.
 

HBO'ers krijgen teveel salaris

tsjakka   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Er is hier blijkbaar onderzoek gedaan naar pas afgestudeerde HBO-ers die geen idee hebben wat hun marktwarde is. HBO-ers met relevante bijbaantjes zullen dit wel beter aanvoelen en gaan voor meer dan anderen. Hierover wil ik graag mijn ervaringen kwijt.

Nadat ik (man 30) eind jaren 90 mijn MBO opleiding had afrond begon ik als Customer Support Mederwerker bij een Multinational. Destijds had ik geen idee wat ik moest vragen, uiteindelijk kreeg ik 2600 gulden bruto aangeboden en dit heb ik met plezier aanvaard. Mijn referentie kader was destijds mijn salaris als afwasser a 10 guldens (grijs) per uur. Deze nieuwe baan met dito salaris kon ik niet vergelijken.

Echter kwam ik er al gauw achter dat kennissen elders meer kregen en bleek uit navraag dat ik wel een salarisverhoging kon krijgen na een jaar maar er werd me verteld door PZ dat ik zonder HBO opleiding nooit meer dan 3500 guldens bruto per maand zou vangen.

Toen ben ik uiteindelijk in 2000 weer naar school (HBO) gegaan en nadat mijn opleiding Commerciele Economie had afgerond kwam ik in 2004 met mijn eerste baan (Sales binnendienst bij een klein MKB-er) uit op euro 2150 bruto per maand (vast geen bonus). Daarna ben ik in 2006 weggelokt door een bevriend headhunter en ben ik goed terecht gekomen bij een international IT bedrijf als Account Manager met een salaris van 2400 euro vast plus (max) 30% bonus daarboven op.

Nu ben ik weer werkzoekende en vraag Euro 3500 vast plus 30% variabel. Dwz 55000 euro OTE (O Target Earnings)+auto+gsm+laptop.

Ik weet uit gespreken met oud klasgenoten dat ik redelijk goed verdien ook al zijn er anderen die meer verdienen. Overigens verdient een groot aantal van mijn universitair geschoolde kennissen minder en vinden zijn dit ook minder belangrijk omdat zij vaak een betere baan met meer cariere mogelijkheden hebben.

Ik zou graag weten wat ik moet verwachten qwa salaris groei in de komende 10-15 jaar. Zit ik nu als HBO-er al bijna op mijn top. En is deze top dan zo'n 3000 - 4000 euro bruto per maand (vast) of kan ik door groeien naar bv 7500 euro bruto per maand in zo'n 10-15 jaar.

Waarom ik dit wil weten heeft ermee te maken dat ik vooruit wil budgetteren vwb mijn maximaal wensbare woon&leef lasten. Een hoger loon vragen/ krijgen is namelijk 1 manier om je besteedbare inkomen te verhogen, besparen en bezuiningen is ook een mooie manier.
 

Zingeving voor managers

Tanni   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Leve de crisis!!!
Chapeau Frank,
Een betoog waar iedere manager over mag nadenken. Natuurlijk zie je juist in tijden van crisis dat de vraag naar zingeving sterker terugkomt, dat is ook merkbaar in de opleving van religies. Als de rationele wereld niet langer rationeel lijkt cq. voorspelbaar blijkt, is de behoefte aan steun uit andere bronnen groter.

Dus lang leve de crisis. Ik heb nog nauwelijks stukken gelezen die de positieve kanten van deze wereldwijde economische crisis bezingen, maar dit is één van de positieve kanten ervan. Zoals waarschijnlijk ook het milieu er wel bij zal varen.
Dat deze situatie, managers maar hopelijk ook CEO 's, aandeelhouders en andere veroorzakers van deze crisis aan het denken zet is alleen maar toe te juichen. Want helaas zolang alles van een leien dakje gaat is de mens niet geneigd tot reflectie.
Zoals ook Theo in de eerste reactie op dit artikel al schreef, een crisis zette hem (en vele anderen) aan tot het anders gaan kijken en reageren op de werkelijkheid.
Helemaal oneens ben ik het niet met dhr. Koekoek, want ethiek of integriteit kan een ingang zijn. Wanneer ethiek goed wordt toegepast en aangeboden (praktisch dus!)helpt het je om op zoek te gaan naar datgene wat voor jou zingevend is in je leven. Welke beginselen (waarden) zijn richtinggevend in je leven en werk, welke keuzes maak je? Het is dus maar net welke invalshoek je kiest, je kunt starten met zingeving of de weg van de ethiek volgen, beiden komen uiteindelijk tot de kern, mits op de juiste wijze aangeboden.

Als adviseur en trainer integriteit heb ik vaak met verbazing geconstateerd dat veel mensen (zowel in overheid als bedrijfsleven), noch ethiek bedrijven noch iets van zingeving in hun bestaan zoeken. Niet omdat met dat niet wil maar omdat men niet weet hoe, en omdat men onbewust is.
De gemiddelde mens leeft en werkt zo onbewust dat hij/zij niet eens voelt dat er ook nog innerlijke drijfveren zijn anders dan emoties instincten en driften die hem (haar) kunnen maken tot wie hij/zij werkelijk is.
Ik ben er ook in deze crisis nog steeds van overtuigd dat het grootste deel van de mensen die fouten maken (ja ook de 'graaiers') dit veelal onbewust doen.
Zij zijn zich niet werkelijke bewust van de schade die ze anderen én zichzelf aandoen. Slechts gefocust op (kortzichtig en korte termijn) eigenbelang en waarschijnlijk wel persoonlijk integer (dwz; integer handelend in de eigen kleine kring) maar niet moreel integer (dwz; integer handelend in het belang van alle betrokkenen, ook die buiten de eigen kring. Dat is voor mij in al die jaren dat ik integriteitstrajecten begeleid hetgeen wat mij het meest geschokt heeft: De wereld gaat niet aan immoraliteit ten onder maar aan bewusteloosheid.
Dus hebben we crises als deze nodig om wakker geschud te worden, en aan het denken gezet!
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

Jes   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Wel een late reactie, maar ik ben zelf recruiter en ben van mening dat wat men op Hyves doet er niet toe moet doen.
Alleen verwacht ik wel dat iemand eerlijk is en als ik er dan achter kom dat er gelogen is zal ik dat niet waarderen.
Uiteindelijk is niemand perfect en hebben we allemaal onze gebreken. Het belangrijkste is wel dat er een klik aanwezig is waarop een 'relatie' verder gebouwd kan worden op basis van vertrouwen tussen werknemer en werkgever.
 

Salesblog: Afwijzingen zijn soms zeer persoonlijk

Michel Hovenkamp   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Hallo Michel,

Bedankt weer voor deze mooie tips en wijsheden.

Graag wil ik ook een bijdrage leveren van mijn ervaringen over dit mooie onderwerp...

Koude acquisitie is feitelijk niets anders dan conclusies filteren. En als je het slim aanpakt kun je dankzij of ondanks de afwijzing toch een positieve indruk achterlaten voor een volgende belronde.

Het is beslist niet erg om persoonlijk afgewezen te worden aan de telefoon, als je maar professioneel omgaat met de afwijzing.

Een cold call is toch altijd inbreuk op een situatie, stukje tijd of sfeer in de omgeving van iemand die je niet kent. Afhankelijk van het onderwerp is het logisch en de weg van de minste weerstand om iemand dan maar persoonlijk af te wijzen.

Als je de afwijzing oprecht met een beetje humor, begrip of oprechte teleurstelling terugspiegelt naar je gesprekspartner, krijg je vaak de ware reden van de afwijzing boven water. Daar kun je direct iets mee, want dat levert gelijk weer nieuwe gespreksstof op om positief controle te krijgen over je gesprek.

Succes ermee,

Met vriendelijke groet,

Michel Hovenkamp
Weld-Access BV
 

Blanke man krijgt hoogste bonus

U.R.A Fraenk   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Wat een ontdekking. Vertel me iets wat ik nog niet weet. Het is echt niets nieuws onder de zon. Echter zal dit veranderen en niet doordat men eerlijk en oprecht wordt, maar meer omdat de machtsverhoudingen zullen verschuiven. Wait and see.
 

Fortis Nederland en ABN Amro zijn overgenomen door de Nederlandse staat. Terecht?

A.B. Piest   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Laat ze maar failliet gaan dan profiteren we met zijn allen van de geprezen marktwerking
 

Salesblog: Afwijzingen zijn soms zeer persoonlijk

Marco van Lieshout   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Ik ben ook een van die mensen die koude acquisitie lastig vindt. Ik herken dat er een persoonlijk en een argumenteel aspect speelt. Aan beiden is te werken. Tegelijk onderschrijf ik dat je aan de telefoon goed moet opletten dat je actief bent: je houding plus natuurlijk die glimlach klinken op de een of andere manier door.

Ik los dat zelf op door in beweging te komen. Veel van mijn gesprekken doe ik lopend door de gang of in ieder geval staand. Dat is geen truc, maar iets dat van zelf gebeurt. En die activiteit klinkt zeker door, als ik de reacties tenminste mag geloven.

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds een broertje dood heb aan koude acquisitie. Ik zie mijzelf dan vaak als klant en bedenk dat ik zelf ook geen zin heb in iemand die mij zo benadert. De sales pitch moet wel érg goed zijn, wil ik langer dan een beleefde paar minuten luisteren.

Ik ben op zijn sterkst in een direct contact, vis a vis. Dan lijkt het alsof het vanzelf gaat. Misschien dat de lichaamstaal van de ander dan een rol speelt?
 

Fortis Nederland en ABN Amro zijn overgenomen door de Nederlandse staat. Terecht?

T.Koens   |    |  8 oktober 2008
Reactie: Inderdaad deze keer goed om ernstiger te voorkomen, maar het beleid moet drastisch veranderen. De graaicultuur van de banken heeft zijn onrechtmatigheid nu afdoende bewezen. De regeringen dienen er nu alles aan te doen een rechtvaardig beleid af te dwingen met betrekking tot de salariëring van 'top'(!) mensen. Het moet het einde zijn van de ongebreidelde hebzucht. Alles moet transparanter worden en te verantwoorden.
 

Prijzen Volkswagen Golf

Freerk   |    |  8 oktober 2008
Reactie: De Golf IV is toch al lang uit??

dit zullen dan wel de prijzen zijn voor de Golf VI neem ik aan???

 
< vorige 1523 1524 1525 1526 2479 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10