Reactie: Goed om dat nog eens onder de aandacht te brengen.
Een toevoeging en vraag: ik hoorde laatst dat een keylogger niet kan achterhalen of men, na het typen van je wachtwoord, de cursor een aantal plaatsen terug zet. Als je wachtwoord dus bv. ''wachtwoor5d'' is, type je eerst het volledige woord, dan ga je met de cursor een positie terug en pas dan zet je het getal 5 ertussen.
Graag hoor ik van een expert of dit ook werkelijk zo is.
.
Reactie: Veel middelmatigheid is funest voor een organisatie. De talentscouts die excellerende mensen weten te vinden zijn er niet veel, om de simpele reden dat er zelf maar weinig excellerende talentscouts zijn.
Maar essentieel om iedere man of vrouw op de juiste plaats te krijgen (en ze daarmee ook meer werkplezier te geven).
Reactie: @Annelies en Marieke,
jullie hebben helemaal gelijk, er ligt een enorme markt die gewoon wordt genegeerd door de afdeling P&O. Er loopt heel wat 45+ en - talent rond, een totaal genegeerde groep. P&O pak dit op!
Reactie: Het bevorderen en richting geven van creativiteit is een proces wat goed te managen is, dit proces noemen we creativeren. Er zijn 3 hoofdfactoren die op dit proces invloed hebben.
De eerste factor zijn je medewerkers. Hoe creatief zijn die?
De tweede belangrijke factor is de leidinggevende of de manager. En dan met name zijn of haar persoonskenmerken en managementstijl.
De derde factor die een rol speelt zijn organisatiefactoren.
Wil je er meer van weten, neem dan contact met me op via de e-mail.
Reactie: Mijn ervaring is dat vacatureteksten precies het omgekeerde zeggen van de werkelijkheid. Het bedrijf wordt bijvoorbeeld aangeprezen als dynamisch, maar is meer traag en saai. Ik denk dat dit wordt verklaard doordat de wens-situatie wordt beschreven, en niet de werkelijke situatie. De gevoelde pijnpunten worden dan juist als positief genoemd.
Reactie: Er is geen tekort aan hoger opgeleiden, er zijn eerder te weinig banen voor hoger opgeleiden. Dat is de reden dat zoveel hoogopgeleide vrouwen thuis zitten of onder hun niveau werken. Werkgevers creeren zelf een tekort door alleen upper middle class professional white male (m/v) zonder priveleven te willen. De klassieke 25-jarige mannelijke academicus met 5 jaar werkervaring. Wie dat niet is is een werknemer met een vlekje: kinderen hebben, ongewoon carriereverloop, buitenlander, gedeeltelijk afgekeurd, laatbloeier, >45, en daar beginnen ze niet aan!
Reactie: Tja, wanneer dringt deze filosofie nu eens algemeen door in de (top)sport?
Kijk naar het Nat. Hockeyteam in India, spelend voor het WK!!!! Het doel dat er werd gesteld is: ''halve finale halen''
Ik dacht dat het om het WK ging!! Vervolgens namen ze genoegen met een verlies met één doelpunt verschil tegen Z-korea, terwijl ze wel van te voren hadden bedacht dat ze bij winst groepswinnaar zouden zijn, en Australië zouden ontlopen in de halve finale.
Volgens mij is de volgorde:
Het hoogst mogelijke doel stellen.(wereldkampioen worden)
Vraag je af hoe dat doel te halen (wat moeten we doen om het doel te bereiken)
Voor de hand liggend antwoord:
Van alle tegenstanders winnen!!
Hoe doe je dat????
Zo goed mogelijk spelen, als team en als individuele speler, in dienst van het team.
Geef spelers de gelegenheid uit te blinken in de dingen waar ze goed in zijn
winnen komt dan ''vanzelf''.
Bij mislukkingen: afvragen wat de oorzaak is, en niet de schuld geven aan buitenaf zaken, zoals scheidsrechter, medespeler, de zon, het slechte veld, etc,van mislukkingen kun je leren. Blijven steken in een mislukking levert niets op, slechts angst voor nieuwe mislukkingen,mentale druk,spanning etc.(spanning heeft veel fysieke gevolgen,)
Dit alles geldt ook voor de coach. Daar komt bij dat een coach gebruik kan (moet) maken van de expertise, aanwezig in zijn team.
Het bewaken van het proces is misschien wel de belangrijkste taak van een coach.
Vergelijking: een bergbeklimmer wil altijd naar de top, en neemt geen genoegen met een punt ergens halverwege, want dan is hij een wandelaar in de bergen, en geen bergbeklimmer
Hij zal nooit die top halen als hij niet uiterste concentratie kan opbrengen op het klimmen zelf.
Vergelijk ook het trainen op het nemen van een penalty in het voetbal MET EEN KEEPER OP DE GOAL!!!
Concentreer je op het goed nemen van de penalty, en niet op het doelpunt dat je wilt scoren. Bij een goed genomen penalty is de keeper kansloos!
ENZ ENZ ENZ
Reactie: Stop hier toch eens mee! Benut nu eens de talenten van die vruchtbare 'bruine' groep dertigers en veertigers (mannen én vrouwen) die bedrijven en P&O-ers nu laten verpieteren achter hun bureau! Ervaring, know how en loyaliteit gegarandeerd; begeleid hen eens naar dat stapje meer. Een win-win situatie voor iedereen.
Reactie: Een beetje een Libelle lijstje.
Als je regel één toepast (waardoor je niet meer als mens reageert), dan kun je alle volgende regels toch niet meer toepassen?
Beetje populistisch, om het maar populistisch te zeggen.
Reactie: Waar gaat dit over? Het aantal studenten neemt jaarlijks met een procent of 5 toe. Hoe kan het dat we dan steeds een tekort ervaren, dan wel vrezen? In absolute zin kan het niet waar zijn. Gaat het om de kwaliteit van de afgestudeerden? Of vragen we teveel, moeten we eens nadenken over de eisen die we aan de persoon stellen in relatie tot de baan? Is het altijd nodig om er een hoge opleiding voor te hebben of een bepaalde kwaliteit bij aanvang van de baan of biedt een passend inwerktraject ook een oplossing (m.a.w. kan je het ook leren)?
Reactie: Het klopt dat het allemaal niet zo dramatisch is als hierboven geschetst wordt. Wat er niet bijstaat, is dat klachten je wel de kans geven om het proces om te draaien. Als je goed reageert op een klacht (aandacht geeft, erkent, een passende oplossing vindt) wordt zo'n klant een ambassadeur voor je bedrijf. Als je de verwachtingen van de klager overtreft, is dat een sterke positieve emotie die blijft hangen. En die doorverteld wordt.
Zo kwam een cv monteur de verwarming repareren tijdens mijn bevalling, midden in de nacht, zodat ik thuis kon bevallen. En legde een tapijtbedrijf snel en gratis een nieuwe laag marmoleum omdat het niet mooi gelegd was. Dat zal ik niet snel vergeten. En ik vertel het nu, jaren later, nog wel eens aan mensen.
Reactie: Lijkt mij uitlokking. Natuurlijk was het niet ethisch van haar maar anderzijds ook uitlokking zoals je zelf al aangeeft. Ik denk dat een rechter hier zeker rekening mee zal houden en je dus een zwakke zaak hebt. Ook dat toegeven is dat het gled in de kantine gepakt is wil nog niet zeggen dat daarmee bewezen is dat zij de veroorzaker is van de kasverschillen door fraude volgens mij.
Dit is volgens mij ook geen heterdaad. Immers op een ander tijdstip is de dame geconfronteerd geworden en niet terstonds.
Hoe dan ook lijkt het mij dat de verhoudingen met de medewerkers verstoort is voor deze dame en dat je van haar af bent omdat ze uit eigen beweging vertrekt.
Reactie: Wat een reacties.
Geweldig!
Ik schrijf voor school (HRM aan de HvA) een betoog over prestatiebeloning. Mijn stelling: 'Prestatiebeloning schiet zijn doel voorbij'.
Dit artikel heeft mij al zoveel voors en tegens opgeleverd. Bedankt allemaal :)