zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor meer geluk op het werk

10 maart 2010 - Geluk is hip! Elke psycholoog, wetenschapper en coach heeft wel een theorie over hoe je gelukkig wordt en blijft. Tegelijkertijd is er meer stress en cynisme op de werkvloer dan ooit tevoren. Miljoenen mensen zijn hun baan kwijt; de overblijvers moeten steeds meer met minder middelen doen en zijn hun vertrouwen in het management vaak helemaal kwijt.

Is het nog wel mogelijk om geluk te vinden op het werk? Ja, hoor. Forbes geeft tien tips. 



1. Stop met waardeoordelen vellen

We hebben de natuurlijke neiging om alles wat ons overkomt meteen een waardeoordeel mee te geven. Het regent: slecht. De baas is op vakantie: goed. Wilt u meer innerlijke rust, laat die waardeoordelen dan voor wat ze zijn. Als u iets meteen indeelt als ‘slecht’, is het dat ook. Het is zoals het is en dat is goed noch slecht. 

2. Laat los
Als er iets vervelends gebeurt en u bent in staat dat snel los te laten, bent u veel gelukkiger. De kunst om door te gaan geeft u het vermogen om problemen resoluut en krachtig op te lossen. Focus u niet op het probleem, maar op de oplossing. 

3. Maak een to-do lijst

Het is moeilijk om innerlijke rust te vinden als u het gevoel hebt dat u geen controle over uw werkdag heeft. Neem het heft in eigen handen met een to-do lijst en werk  die vervolgens punt voor punt af . Laat u niet afleiden door uw e-mail, maar check die slechts enkele keren per dag. 

4. Wees enthousiast

Werknemers die zich niet betrokken voelen, leveren de onderneming weinig op en zijn funest voor de sfeer. Als u enthousiasme weet op te wekken voor uw werkzaamheden en deze geconcentreerd uitvoert, gaat de tijd sneller en ervaart u veel meer plezier aan uw taken. 

5. Ban negatieve gedachten uit

Een constante stroom negatieve gedachten, maakt doodongelukkig. Richt uw gedachten bewust op positieve zaken. Roep een leuke herinnering op en visualiseer die. Heeft u weer even niks te doen, ga dan niet doelloos over het web surfen, maar roep dat positieve beeld weer even op. Hoe vaker u dat doet, hoe makkelijker het u lukt als het weer eens tegen zit.

6. Laad uzelf op

Alcohol en tv kijken zijn niet de aangewezen manieren om werkstress te verminderen. Plan elke dag een moment om u op te laden. Ga eens wandelen in uw lunchpauze in plaats van achter uw bureau te eten. Neem een bad als u thuiskomt, lees een boek tijdens uw dagelijkse treinreis. Zoek iets wat bij u past. 

7. Zoek de betekenis

Mensen die hun eigen normen en waarden weerspiegeld zien in die van de onderneming en het gevoel hebben dat ze nuttig werk verrichten, zijn gelukkiger. Heeft u het gevoel dat uw werk zinloos is, kijk dan naar het grote geheel. Werkt u voor een farmaceutisch bedrijf? Denk eens aan de levens die u redt. Of bedenk hoe uw werk bijdraagt aan het realiseren van uw persoonlijke doelen. Zonder uw salaris zou u bijvoorbeeld geen geld hebben voor uw hobby of om op vakantie te gaan. 

8. Zoek de overeenkomsten

Mensen stoppen anderen maar al te snel in hokjes. Mensen die u mag versus mensen die u niet mag. Ik tegen hen. Zoek daarentegen eens naar de overeenkomsten tussen u en uw collega’s. Dit is een hele eenvoudige manier om uw relatie met hen te verbeteren. Sociale contacten zijn een belangrijk onderdeel van geluk, dus dit is de tijd en moeite zeker waard. 

9. Heb begrip voor een slechte baas

De belangrijkste reden waarom mensen ontslag nemen, is een slechte baas. Heeft u te lijden onder zo’n exemplaar, bekijk hem of haar dan eens zoals hij/zij werkelijk is en probeer begrip en medeleven op te wekken. Relativeer bovendien: u heeft maar enkele uren per dag met deze persoon te maken, hij of zij moet continu met zichzelf leven. Houd uzelf voor dat zijn of haar negativiteit los staat van u. Op die manier kunt u het beter loslaten als uw baas weer eens tegen u uitvalt. 

10. Weet wanneer het tijd is om te gaan
Heeft u alles geprobeerd maar bent u nog steeds ongelukkig ? Dan is het tijd om te gaan. Soms is er nu eenmaal geen oplossing voor een slechte situatie en in dat geval kunt u dat beter accepteren dan te blijven vechten. U besteedt een leeuwendeel van uw leven aan uw werk, blijf niet hangen op een werkplek die niet goed voor u is.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succes van gisteren motiveert vandaag
 ‘Personal brand’ leidt tot geluk en succes
 Ongelukkig op het werk? Drie tips
 Goede balans tussen werk en privé is hét recept voor geluk
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
15-03-2010
 | 
09:48 uur
''Blijf bij jezelf ......''

Een hele mooie alleen moeten wel even kijken naar de realiteit. Met name op het vlak van management wordt je, gezien veel literatuur, plat gebombardeerd met allerlei verwachtingspatronen, nieuwe inzichten, hint, tips, methodiekjes etc etc etc ...... dat je bij dat ''Bij jezelf blijven ...'' vaak niet eens meer toe komt.

Neem dan ook even als feit dat op managements niveau het ook nog eens zo is dat er de laatste tien jaar een danige flexibilisering is opgetreden en veel onder 'tijdelijke' verbanden wordt gedaan, is de tijdspanne te kort daar uiteindelijk aan toe te komen.

Laten we wel zijn, als je als 'temp', vaak aanzienlijk betaald, wordt aangetrokken een project te doen, dan kijken ze maar zijdelings naar persoonlijkheid maar allereerst naar capaciteit.

Kijk ik even naar mezelf dan kijk ik naar professionele continuïteit als eerste en daarna wel of mijn persoonlijkheid wel genoeg aan bod zou komen, of niet. Zo eenvoudig is het.

En dan komen we weer bij die ene basale hamvraag. ''bij jezelf blijven'' als de meesten niet eens weten wat 'zichzelf' nu eigenlijk is? Er is vrijwel geen methodiek die dat namelijk voor de persoon inzichtelijk kan maken ...........

In de meest extreme gevallen kom je dan inderdaad vanzelf wel tot de conclusie dat je ergens gewoon niet op zijn plaats bent.
Yvonne van Lith  |   | 
15-03-2010
 | 
10:01 uur
Zoals ik de reactie van Civile lees, komt het er op neer dat je helemaal niet ''bij jezelf'' kunt blijven en gewoon niet moet zeuren want je wordt betaald. Beetje straffe vertaling van mij...
Bij jezelf blijven heeft naar mijn mening ook te maken met:
- doen waar je goed in bent
- je grenzen opzoeken en oprekken
- je passie volgen
etc.
Als je dat namelijk niet doet, verlies je jezelf helemaal, als je al wist wat je wilt en kunt, en staat burned out om de hoek op je te wachten. Daar zitten de opdrachtnemer en -gever niet op te wachten (wat je ook voor tarief of loon ontvangt).
Het mag best wat menselijker worden. Dit betekent in mijn ogen niet ''softer'' maar wel meer kijken naar de behoeften van organisatie en functionaris waardoor ieder meer krijgt van wat hij/zij nodig heeft. Elkaar de kans geven om te blijven groeien en daar ook de mogelijheden toe bieden.
Ad de Beer  |   | 
10-03-2010
 | 
10:39 uur
Een beetje een Libelle lijstje.
Als je regel één toepast (waardoor je niet meer als mens reageert), dan kun je alle volgende regels toch niet meer toepassen?
Beetje populistisch, om het maar populistisch te zeggen.
Tom  |   | 
12-03-2010
 | 
14:07 uur
Tip 11: Neem ontslag en doe wat je altijd al hebt willen doen! (Klik hier)
Rene Civile  |   | 
14-03-2010
 | 
20:52 uur
Ik kan me alleen maar bij beide criticasters aansluiten. Meer geluk op je werk? Dat is datgene doen wat je het beste ligt en met een beetje geluk in een werkkring terecht komen waar je op waarde wordt geschat en er samen iets toe kunt doen.

Persoonlijk heb ik een keer het geluk gehad in zo'n clubje terecht te komen waar we nog oog voor elkaar hadden, de collegialiteit en het elkaar door de drukke en moeilijker tijden heen trekken.

Het gevolg? Dat je ook privé op goede voet met elkaar kon staan en je volkomen jezelf kon en mocht blijven. Managen is leuk maar regel één is;''Zorg dat mensen op elkaar aansluiten..... niet afsluiten''. Vaak zie je allerelei methodiekjes de ronde doen zonder dat men zelfs enig idee heeft wie en wat een medewerk[st]er is.

Zorg eerst dat je daar achter komt en ga dan samen aan het geluk werken en dan heb je dit soort 'Libellelijstjes' helemaal niet nodig. Je leert elkaar waarderen voor wat je kunt en bent. Daarvandaan trek je het geluk vanzelf wel aan. Me dunkt.
Yvonne van Lith  |   | 
15-03-2010
 | 
08:55 uur
Verbinding is het woord! Waar je ook bent.
Blijf bij jezelf, wat jij leuk vindt, waar je passie ligt en maak verbinding met de mensen waarmee je werkt. Heb interesse in elkaar, zonder het alle details van al je collega's te hoeven weten, en vind wat je bindt.
Als je daar zelf niet uit komt, praat je eens met iemand in je omgeving waar je dat mee tegen het licht houdt, of stap eens naar een coach. Die is onpartijdig, hoort jou dingen zeggen die je zelf niet meer opvallen en zo kom je tot het inzicht wat jij nu werkelijk wilt in je leven/carriere.
Stel doelen die voor jou belangrijk zijn en maak ze waar.
Kun je dat niet in je huidige functie, dan is het tijd om te vinden waar je dat wel kunt.
Civile  |   | 
15-03-2010
 | 
10:35 uur
@ Yvonne van Lith,

Even voor de goede orde, ik volg de beredenering en nuancering en onderschrijf die zelfs. Alleen, de praktijk zit in enige mate anders in elkaar. Natuurlijk, voor de professional is het zaak datgene te doen waar die goed in is en diens best te doen, voor zichzelf dan natuurlijk, de beste plek te vinden.

Een werkgever/opdrachtgever heeft natuurlijk een ietwat ander belang. Ik ga zeker mee in de beredenering dat werkgevers en opdrachtgevers, soms even goed mee kunnen kijken naar de werkplek en omgeving, maar ik stel uit ervaring vast dat dit zeker niet de eerste prioriteit heeft.

Burn out.

U stelt het goed. Burn outs zie je bij twee typen mensen het meest voorkomen. Mensen die stelselmatig iets staan te doen wat niet helemaal bij hen past, en mensen die vinden/vonden vrij onvervangbaar te zijn en zichzelf hebben begraven.

Overigens voor de goede orde, er is wel degelijk een methodiek die beide kan voorspellen en voorkomen, maar dat is weer een andere discussie me dunkt.

Waar Ad en ik af en toe tegen te hoop lopen zijn open deuren die weer eens worden ingetrapt of artikelen met een overduidelijk commercieel gehalte dat je kanttekeningen plaatst bij de objectiviteit. Maar ook dat is weer een andere discussie.

Alhoewel, als ik naar het artikel kijk kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ......

De soep is in ieder geval zelden zo heet gegeten als opgediend, voor waar het mijn reageren aan gaat tenminste. ;O)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10