zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

‘Naakte’ consultant wint vertrouwen

Civile   |    |  5 maart 2010
Reactie: Kom kom mijn Beste Ad, het is niet altijd kommer en kwel wat de HR in de IT slaat. Toegegeven, lastige materie maar dat naakte opstellen in de consultacy zie ik niet zo snel gebeuren in het middenkader.

Dat is vooral omdat vanaf daar en naar boven, men er wel zorg voor draagt dat zij niet degene zijn die de fout maken maar een interim of ee Ai of iets dergelijks.

Men vergeet heel graag dat zij zelf uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor degenen die zij inhuren natuurlijk alhoewel je aan die vraag in dde praktijk zelden of nooit toe komt.

Desondanks een aardig artikel natuurlijk. Je moet tenslotte ergens beginnen nietwaar?
 

‘Naakte’ consultant wint vertrouwen

Ad de Beer   |    |  5 maart 2010
Reactie: Was het maar zo dat klanten de oplossing krijgen die ze vragen, want maar al te vaak zie ik B2B verkopers (nee, ik beperk me even niet tot de ICT) die binnen komen met de boodschap ''ik heb hier een oplossing en ik praat u er wel een probleem bij aan''.
Tweede optie, ieder probleem zo verdraaien dat het vaste kunstje erbij past komt ook voor, Mesquita wijst daarop en het is hoogst gebruikelijk bij de grote consultancy bureaus die hun juniors een kunstje leren dat de seniors beheersen.
Luisteren naar de prospect, het probleem begrijpen en de juiste oplossing aandragen zie je maar zelden. Zeker niet als de oplossing is: ''ik zie het probleem, kan het zelf niet oplossen, maar ken wel iemand die het wel kan, ik zal u, als u wilt, doorverwijzen''.
Dat de prospect dan van zijn stoel valt van verbazing zegt veel over de huidige verkooptechnieken.
 

‘Naakte’ consultant wint vertrouwen

A. Mesquita   |    |  5 maart 2010
Reactie: Leuke insteek voor een artikeltje!

Ik zie het als een teken van kracht en zelfvertrouwen om je zwaktes te laten zien. Dat vraagt een stuk persoonlijke volwassenheid. In veel deelsectoren van de (advies)wereld is een chronisch gebrek aan zelfreflectie en -relativering.

Voor klanten betekent dit vaak dat ze de oplossingen krijgen die ze vragen en niet die ze nodig hebben. Naaktheid, eerlijkheid en oprecht verwonderen, liggen dan dicht bij elkaar.
 

‘Naakte’ consultant wint vertrouwen

Ad de Beer   |    |  5 maart 2010
Reactie: en nu maar hopen dat de ICT sector dit leest.
 

Vier tips om u effectief te mengen in de kantoorpolitiek

Edwin de Bree   |    |  5 maart 2010
Reactie: Effectief mengen in kantoorpolitiek?
Dat is zo 20ste eeuw :-) Kantoorpolitiek is wellicht de grootste vernietiger van menselijk potentieel in organisaties. En slurpt onnodig veel tijd en energie op.

Effectief mengen klinkt als symptoombestrijding. Als een realiteit mede instant houden die van zichzelf ineffectief is. Lijkt me weinig effectief.

Creëer een context waarin synergetische samenwerking orde van de dag is en investeer daar tijd, energie en geld aan. Dat lijkt me effectief! Kijk maar eens rond in organisaties als FiNext en JongeHonden. Dan kun je zien hoe zij dat doen en wat het ze oplevert!

Edwin de Bree
Organisatie 3.0 Consultant & Coach
 

Kantoortijd = shoptijd

S.C.   |    |  4 maart 2010
Reactie: 

Zoo dat is vroeg... dan vertrek ik bijna naar mn werk, haha,:)
 

Hoe krijg ik medewerkers kwaliteitsbewuster?

a.c.m. van der knaap   |    |  4 maart 2010
Reactie: als ik dit probleem en de aangedragen oplossing lees dan bekruipt mij het gevoel dat de medewerkers in het betreffende bedrijf voor ''niet erg slim'' worden aangezien.
er wordt welliswaar niet veel informatie gegeven over het soort werk, maar tot nu toe heb ik gezien dat mensen op de werkvloer over het algemeen veel slimmer zijn dan hun bazen denken. Ze verdrinken inmiddels in de procedures die ervoor zorgen dat ze vooral niet meer zelf nadenken. Keer eens terug naar dat wat je zo mooi human capital noemt en vraag de mensen (oprecht en niet als truukje)wat ze zouden doen als zij de bedrijfsleider waren en resultaat verantwoordelijk. Misschien wordt je door hen verrast en verbaasd...
Ben met Marjolein eens dat teveel focus op de fouten ipv op het goede proces niet de juiste weg is. Wil geen algemeenheden toevoegen als ik niet meer over de daadwerkelijke situatie weet, maar hier is vermoedelijk een wereld te winnen als het management gedrag eerst eens verandert. succes.
 

Nederlandse werknemer tevreden over opleidingsbeleid werkgever

Jeffrey   |    |  4 maart 2010
Reactie: Ben het helemaal met het bericht eens.

Bij ons op de afdeling (het callcenter) bieden wij de mogelijkheid om de telefonisten een MBO opleiding te laten volgen. Dit verzorgen wij als bedrijf zelf. De theorie en praktijk cases worden gegeven door de leiding van het contact center. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor de teamleiders om een verdiepende opleiding te volgen op HBO niveau.

Het is mooi dat bedrijven in Nederland op deze manier investeren in hun werknemers, zo wordt de kwaliteit en kennis van de Nederlandse beroepsbevolking alleen maar beter!
 

Menselijke factor krijgt te weinig aandacht bij lean management

Erik Staal   |    |  4 maart 2010
Reactie: Dat zal best wel eens waar kunnen zijn.
Tijd voor een goed boek, en dat is er nu:
Praktisch Lean Management door Bas Lohman en Jeroen van Os, uitgever Maj Engineering Publishing, ISBN 978 90 79182 04 6.
 

Zes tips voor CIO’s om milieubewuster te werken

Civile   |    |  3 maart 2010
Reactie: Groene IT. Het zet je aan het denken. Is er zoiets als groene IT of hebben we nu weer een nieuwe hype te pakken? De IT verantwoordelijk voor 2% van de totale uitstoot.[???] Hoe moet dit worden bezien? Hoe heeft men dit in vredesnaam gemeten? Even voor de goede orde, de ratio bedrijf IT vs privé IT is 40 - 60. Dit betekend dat meer dan de helft van het IT park thuis staat.

dus als je je al ergens op zou willen richten dan zou het voornamelijk de gehele IT moeten zijn en dat kan wat mij betreft zakelijk het beste worden aangevlogen. Het gaat hier immers om een collectief bewustzijn.

Zakelijk kun je IT nu eenmaal niet groen maken. Laten we daar helder in zijn. Wat je wel kunt, en de IT is daar nu eenmaal voor gemaakt, is besparingen bewerkstelligen, iets wat in de praktijk maar moeizaam tot stand lijkt te komen.

Waar kun je die besparingen dan bewerkstelligen?

1. Bewustzijn van de gebruik[st]er

In de organisaties waar ik heb geacteerd ben ik er slechts twee tegen gekomen die werkelijk werk hadden gemaakt van het bewustzijn van de individu. Simpele en heldere instructie boekjes met heldere regels. Waar is de IT voor? Hoe ga je ermee om, wat het verschil tussen thuis IT en werk is. Do's en don'ts, in een klein boekje vervat, naast elke pc.

Denk bijvoorbeeld alleen maar aan het feit dat niet iedereen zijn pc afsluit als die naar huis gaat, en nog vaker de monitor niet uit zet.

2. Corporate besparingen meteen

Bij elke economische neergaande beweging zie je dat er in de IT meteen als eerste rucksichtlos wordt gesneden. Daar wordt dan ook niet moeilijk over gedaan ..... waar het de overdrijving betreft. Vaak zijn het NON IT managers die het botte mes hanteren, vaak gespeend van elke vorm van kennis van de IT.

Hier rijzen dan meteen eigenlijk twee vragen. Hadden we als organisatie wel AL die mensen nodig die we nu wegsaneren?

De tweede is dan meteen ..... hoeveel werk blijfter liggen en zal zich opstapelen. In beide gevallen wordt er niet eens gekeken naar termijn maar de onmiddellijke besparing. Omdat dat zo mooi oogt en bekt.

3. De paperless Office

Dit intiatief is niet nieuw en wordt door ondergetekende graag uitgedragen. Immers, het woud aan papier en papier productie kan juist met 80% worden teruggedrongen. Want daarvoor is er nou juist de KA IT. Ook dit is een bewustzijns verandering onder ALLE lagen van de organisatie, niet alleen bij een CIO of een CITO.

4. De gevaren van het nalaten van bepaalde maatregelen.

Net zoals het aan laten staan van de energie verslindende standby knop van de TV, is er ook het gevaar van een monitor die aan blijft wanneer men naar huis gaat. Ach, het is maar van de zaak, hoort men ze denken. Wie hart heeft voor zichzelf, heeft ook hart voor de zaak, en andersom.

5. De uiteindelijke technische IT inrichting

Ook hier valt veel winst te halen door eens te kijken naar de technische kant van het verhaal. Niet alleen de PC's wellicht maar meer nog het serverpark. In een ander artikel werd er gewezen naar virtualisatie, iets wat op zich wel leuk klinkt, maar beslist niet voor elke organisatie op gaat. Zo moet men ook eens kritisch durven te kijken naar de technisch staat van het gehele netwerk.

Met name op het gebied van de energie zou daar zeker winst kunnen worden behaald. Al naar gelang de grootte van de organisatie kun je al gauw spreken over een rendement van enle;e duizende euri tot tonnen tegelijk op maandelijkse basis.

Om maar 'Groen' te roepen lijkt me persoonlijk weinig zinvol. Immers, die twee procent waar over wordt is uiterst discutabel en iedereen heeft de buik al aardig vol van de malversaties die de heren en dammes 'wetenschappers' en politici stompzinnig hebben weten uit te kramen het voorbije decenium. Nee wat dat betreft hebben Gore, Cramer, Balkenende, Bos, Verhage en consorten de belastingbetaler vele miljarden uit de zakken geklopt en zich stompzinnig door leugenaars laten ringeloren.

Niemand van bovengenoemde die dan ook één moment het boetekleed durft aan te trekken en de belastingbetaler verontschuldigingen aanbied. Zo laf is het dan ook wel weer. Tenminste, ik durf me dergelijke kwalificaties hier wel aan te meten in gebruik.

Het heeft niets te maken meer met Groen maar alles met waar de IT nu uiteindelijk voor is ontwikkeld. Het bewerkstelligen van aanzienlijke besparingen. Dat dit wellicht het millieu dan vervolgens ook nog een beetje ontyziet, dat is dan alleen maar meegenomen, maar meer niet.
 

Met hoeveel plezier en trots gaat u naar uw werk?

Noppe Mauritz   |    |  2 maart 2010
Reactie: Een basisvraagstuk is hoe medewerkers the Quality of Work Life voorstellen , ervaren en beleven. Arbeidsvoldoening is meestal een samenspel van de wisselende begrippen: arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en natuurlijk de arbeidsverhoudingen. Een organisatie is veelal geen geluksfabriek maar een forum voor rivaliteit, deelbelangen,machtsspelletjes, gefrustreerde ego's en onbenul.'' Werk nooit voor een onbenul...'' mag eens psychologisch uitgeklaard worden. Samen werken en winst maken is zo eenvoudig nog niet, ondanks de vele logen, peuten en...agogen.
 

De tien stomste zaken waar bedrijven geld aan uitgeven

Henk   |    |  2 maart 2010
Reactie: 1. Toners en cartidges
Ik zal nooit meer toners of cartridges bij laten vullen. Ik heb dit een paar keer gedaan en dit heeft echt voor problemen gezocht. Documenten kregen vlekken nadat de originele cartridges waren bijgevuld. Imitatiecartridges kunnen voor nog meer problemen zorgen omdat deze vaak niet exact overeenkomen qua grootte. Fabrikanten kunnen ook nog wel eens moeilijk doen over imitatie-cartridges als het gaat om garantie.

3. Koffie
Het milieuaspect gaat hier niet helemaal op. Onlangs nog is bewezen dat het gebruik van plastic wegwerpbekers minder milieubelastend is als het steeds opnieuw omspoelen en afwassen van ' eigen' mokken en bekers.
 

Menselijke factor krijgt te weinig aandacht bij lean management

Freek Hermkens   |    |  2 maart 2010
Reactie: Iets wat ik al jaren roep zie hiervoor http://www.managementsite.nl/6046/performance-management/hoe-lean-beter-laten-werken.html
Of www.excellentpresteren.nl

Freek Hermkens is managing consultant en heeft vele jaren ervaring in het verbeteren en optimaliseren van bedrijfsprocessen bij grote dienstverlenende bedrijven.
 

Kantoortijd = shoptijd

John Muijen   |    |  2 maart 2010
Reactie: Uit ervaring kan ik zeggen dat de ochtend voor veel online shoppers al rond 7:00 begint.
 
< vorige 1074 1075 1076 1077 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10