Behoefte aan leuke dingen doen overstijgt crisisgevoel
25 februari 2010 -
Juist in moeilijke tijden neemt de behoefte aan samen leuke dingen doen toe. Pluimen kan hier over meepraten. De ‘belevenisexpert’ zag afgelopen maand, maar vooral december 2009, het aantal bestellingen van beleveniscadeaus enorm stijgen.
"We hebben vanaf vorig jaar zomer benadrukt dat veel bedrijven een lastminute kerstaankoop, zouden doen. Dus geen afstel, maar uitstel van aankoop. En die voorspelling is uitgekomen," aldus Zsuzsika Belovics, brandmanager bij Pluimen.
Bedankboodschap
Vooral MKB-bedrijven hebben december 2009 massaal hun werknemers verrast met een belevenis. In vergelijking met december 2008 zijn er bijna anderhalf keer zoveel orders geplaatst. De late aankopen, werden daarom niet minder gewaardeerd. Via Book of Blessings kunnen ontvangers van een belevenis een ‘bedankboodschap’ achterlaten voor hun gulle gevers. Alleen al in december 2009 en januari 2010 heeft dat ruim 7.000 enthousiaste reacties opgeleverd waarin werknemers hun waardering uiten over hun ontvangen cadeau.
Waardering telt
Belovics: "Juist in deze harde, zware tijden, doet een persoonlijk cadeau het meer dan goed. Werknemers willen graag verrast worden en leuke dingen met elkaar beleven, maar vooral ook zelf kiezen wat ze willen doen. En… gewaardeerd worden. Die waardering van werkgevers komt overigens ook tot uiting in de waarde van de Pluim. Deze is ten opzichte van 2008 met twintig procent gestegen. Gemiddeld krijgen medewerkers een cadeau van 52 euro. Dat was eerst nog gemiddeld 44 euro."