4 oktober 2011 -
Wereldwijd onderzoek van het HPO Center laat zien dat veel organisaties verkeerde keuzes maken bij een reorganisatie. Er wordt gesneden in de verkeerde projecten, slecht presterende medewerkers blijven zitten en de organisatie is vooral intern gericht op kostenreductie. Het center roept bestuurders op zich te richten op de vijf succesfactoren van toporganisaties, waardoor ze nu overleven en fit blijven voor de toekomst.
3 oktober 2011 -
Een op de vijf Europese bedrijven heeft geen hotelprogramma. Dit betekent dat zij besparingen laten liggen in de vorm van gecontracteerde hoteltarieven. Bijna tweederde van de Europese zakenreisinkopers (63 procent) houden wel bij wat er aan ‘ancillary fees’ wordt uitgegeven (toeslagen die vliegmaatschappijen heffen voor ‘extra’s’, zoals het inchecken van een tweede koffer of catering aan boord).
3 oktober 2011 -
Het winkelen via internet is gemeengoed geworden. Inmiddels wordt bijna een op de drie aankopen in het internetkanaal gedaan. In 2009 lag dit aandeel nog op 23 procent. De groei is mede het gevolg van de online aankoop van artikelen die voorheen nog vooral in de winkel werden gekocht, zoals kleding en schoenen. Bij ruim twee derde van de aankopen via een winkel is de website van deze winkel (wel eens) bezocht.
3 oktober 2011 -
De keuze voor het toepassen van een projectmanagementmethode is complexer dan vaak wordt gedacht. De projectmanager moet kunnen differentiëren tussen verschillende projectmethoden. Bijvoorbeeld tussen standaardisatie en flexibiliteit. Ofwel: tussen elastiek en beton. Dit is de belangrijkste uitkomst van het symposium Methoden Projectmanagement 'Standaardisatie versus flexibiliteit' van Berenschot en IPMA-NL dat 28 september plaatsvond.
3 oktober 2011 -
Maar liefst 75 procent van de managers geeft aan de adverteeruitgaven in het online kanaal te zullen verhogen. Dat blijkt uit een enquête van Zanox-M4N onder 60 online marketing managers van diverse Europese adverteerders. Uit het Europese Adverteerdersonderzoek 2011 blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden het online performance kanaal wenst te verstevigen ten koste van het branding kanaal.
3 oktober 2011 -
Het herstellen van het vertrouwen op de financiële markten vraagt naar de mening van PwC om verantwoord en daadkrachtig leiderschap. Zo liet PwC weten bij de presentatie van de resultaten over het boekjaar 2010/2011. PwC hoopt dat op korte termijn de weg terug gevonden zal worden naar bestendig vertrouwen als basis voor een duurzame groei.
30 september 2011 -
Het vertrouwen van consumenten in online aanbieders van producten en diensten groeit. Dat blijkt uit grootschalig gebruikersonderzoek van onderzoeksbureau WUA!. De stijging gaat gepaard met hogere waarderingen voor de vormgeving en informatiewaarde van websites.
30 september 2011 -
Het overgrote deel van de werknemers (64 procent) geeft aan dat zij in staat zijn een gezonde balans te vinden tussen het werk en hun privéleven. Dit blijkt uit het 'What’s Working' onderzoek van Mercer onder ruim 1.800 werknemers. De werk-privé balans is in de meeste bedrijven dan ook verzekerd.
30 september 2011 -
Syntrus Achmea is gematigd optimistisch over de economische vooruitzichten in de komende jaren, op voorwaarde dat beleidsmakers in Europa en de VS pijnlijke aanpassingen niet langer uit de weg gaan. Deze lastige beslissingen zullen onder druk van de verslechterende economie en markten en met vallen en opstaan worden genomen. De Eurozone zal niet uiteenvallen. De volatiliteit op markten blijft vooralsnog hoog.
30 september 2011 -
Als u telefonisch gaat vergaderen, is voorbereiding heel belangrijk. Dat schreef Carla van den Bos van Vergaderendoejezo! in haar vorige artikel. "Maar het kan niet vaak genoeg geschreven worden. Bereid uw vergadering goed voor. Doe het
werk wat voor de vergadering kan ook echt voor de vergadering. Dus: doe mededelingen en technische opmerkingen over de notulen per mail."
30 september 2011 -
Driekwart van de IT-beslissers is van mening dat een betere toegang tot bedrijfsdata hen zou helpen zakelijke relaties te optimaliseren en medewerkers in staat zou stellen om meer nauwkeurige zakelijke beslissingen te nemen. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Information Builders.
29 september 2011 -
Eet geen dieren op Dierendag. Dat vraagt Wakker Dier aan alle Nederlanders. Zes grote cateraars van bedrijfsrestaurants doen in ieder geval vast mee. Zij informeerden hun opdrachtgevers over EetGeenDierenDag en bieden een extra gevarieerd of geheel vegetarisch menu aan inclusief voorlichting over het thema. Ook bedrijven doen mee. Zo serveert men bij Toyota helemaal vegetarisch, en bij Randstad voor 95 procent.
29 september 2011 -
Werkgevers in Limburg en Brabant verwachten minder nieuwe banen dan een jaar geleden. Ruim twintig procent van de werkgevers verwacht minder mensen nodig te hebben en 42 procent verwacht geen veranderingen in de vraag naar personeel. Vorig jaar was dit nog veertien en 38 procent. Als belangrijkste aandachtspunt voor de komende jaren noemen zij het opvangen van de uitstroom van oudere werknemers.
29 september 2011 -
Hoe veel interim bemiddelingsbureaus er in Nederland zijn, staat niet precies vast. Op basis van eigen onderzoek en de criteria die daarbij aangelegd zijn, schat Vbridge in dat het er maximaal 500 zijn. Het bestand van 420 interim bemiddelingsbureaus die door Vbridge zijn opgenomen, geeft een blik in de bemiddelingsmarkt anno 2011.