zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie speelt online performance advertising in de kaart

3 oktober 2011 - Maar liefst 75 procent van de managers geeft aan de adverteeruitgaven in het online kanaal te zullen verhogen. Dat blijkt uit een enquête van Zanox-M4N onder 60 online marketing managers van diverse Europese adverteerders. Uit het Europese Adverteerdersonderzoek 2011 blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden het online performance kanaal wenst te verstevigen ten koste van het branding kanaal.

Gemiddeld verklaarden de ondervraagde online marketeers het budget voor performance advertising met twaalf procent te willen opschroeven. Een belangrijke verklaring die werd gegeven is de recessie-bestendigheid van performance advertising. 



Online adverteren groeit
De resultaten van het Zanox onderzoek staan niet op zichzelf. Ook IAB Europe, de brancheorganisatie voor interactive advertising signaleerde een groei in online advertentiebestedingen van 15,6 procent naar 17,7 miljard euro in 2010. Nederland geeft in totaal een miljard euro uit aan online adverteren en staat daarmee op plaats vier in de Europese top tien. Het performance kanaal groeit overigens harder dan de algemene online advertentiebestedingen. IAB Nederland maakte eind mei dit jaar bekend dat affiliate marketing, het grootste performance advertising kanaal, in 2010 een groei heeft gerealiseerd van maar liefst 23 procent. 

Budgetverschuiving
"Er is duidelijk sprake van een trend in budgetverschuiving ten gunste van online performance advertising," bevestigt Roger Kenbeek, Managing Director bij Zanox-M4N. "De algemene trend is: meer budget voor online adverteren en daarbinnen geldt weer meer budget voor performance advertising." Thomas Joosten, eveneens Managing Director bij Zanox-M4N vult aan: ,,Met de dreigende economische recessie zijn adverteerders steeds meer op zoek naar zekerheid en verwachten ze een maximale return-on-investment van hun advertentiebestedingen. Performance advertising is het enige online advertentiekanaal waarbij het no cure, no pay-principe echt van toepassing is. Hoe groter de economische dip, hoe hoger de bestedingen in performance advertising." 

Bewustere keuzes
Overigens zoeken niet alleen adverteerders in recessietijd naar meer zekerheid, ook consumenten maken bewustere keuzes bij aankopen. Afgelopen woensdag maakte de Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) bekend dat Nederlandse consumenten meer tevreden zijn over het internet als oriëntatiekanaal. Bij ruim tweederde van de aankopen hebben Nederlanders vooraf naar informatie gezocht op het internet. De transparantie van het internet en het grote aanbod van websites die consumenten informeren, adviseren en helpen bij hun aankoopkeuze, bieden uitkomst bij een recessie. 

Resultaatgericht
Roger Kenbeek besluit: "Naast de wens om resultaatgerichter te adverteren, gaven klanten aan de online adverteeruitgaven direct te willen koppelen aan de daadwerkelijke salesactiviteiten. Andere belangrijke redenen die werden genoemd om het online performance kanaal uit te breiden, waren de recessie-bestendigheid, de grotere budgetflexibiliteit en het vermogen om de juiste doelgroepen te bereiken en deze tot een sale of lead te laten converteren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vandaag Filevrije Dag
 Stoomcursus ‘nieuwe IT-ontwikkelingen’ toont directies waar winst te behalen valt
 36 procent van de werknemers komt niet los van het werk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft bedrijven gebruikt geen social media voor marketing
 Interne organisatie en manager grootste obstakels bij online marketing
 Drie online marketing trends voor 2011
 Marketeer mist kennis van online marketing
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
3-10-2012
 | 
11:02 uur
Begrijpelijk dat er veel meer mensen zijn die op de prijs letten. Gelukkig bestaan daarom de vergelijkingssites. Ook handig voor bedrijven om te kijken waar ze op in moeten spelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing [ebook]
In het ebook ‘Verbeter in 10 stappen je email marketing’ van Spotler ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Benieuwd?
Download het ebook
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ergonomisch werken is gezond werken
reacties
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
Tips voor het verkrijgen van financiering in farmaceutische sector (1) 
Marketeers weten niet waarom ze online video inzetten (1) 
Drie tips voor optimale cybersecurity (1) 
Zo krijgt u meer klachten (en geloof mij, die wilt u!) (1) 
top10
Modern Werkenden zijn het zat en organiseren zich in hoog tempo
In zes stappen naar meer inzicht in IT-budgetten en -systemen bij digitalisering
Vier must-do’s voor een Paris Proof kantoorpand
Vrouwen verdienen minder vanwege onterechte ongeschiktheid
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa
CFO: binnen twee jaar is de financiële wereld volledig afhankelijk van big data
Netwerk belangrijkste manier om nieuwe baan te vinden
Nooit meer een ‘Blue Monday’!
Outplacement vaker succesvol, niet voor oudere medewerkers
CIO: digitaliseren workflows verbetert resultaten cruciale bedrijfsfuncties
meer top 10