zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese bedrijven managen hoteluitgaven niet

3 oktober 2011 - Eén op de vijf Europese bedrijven heeft geen hotelprogramma. Dit betekent dat zij besparingen laten liggen in de vorm van gecontracteerde hoteltarieven. Bijna tweederde van de Europese zakenreisinkopers (63 procent) houden wel bij wat er aan ‘ancillary fees’ wordt uitgegeven (toeslagen die vliegmaatschappijen heffen voor ‘extra’s’, zoals het inchecken van een tweede koffer of catering aan boord).

Van de 37 procent die op dit moment geen zicht heeft op de uitgaven aan extra’s, is 25 procent hier binnen een jaar verandering in te brengen.  Dit blijkt uit onderzoek van Expedia en de GBTA Foundation naar het reisbeleid van 300 bedrijven, zo schijft Zakenreis.nl



Vergoedingen
De Europese travel managers vergoeden wat vliegen betreft het vaakst de onkosten gemaakt voor het inchecken van bagage (73 procent), gevolgd door wijzigingskosten (51 procent), maaltijden aan boord (30 procent) en voorkeursstoelen (21 procent). Bij hotels zijn dat parkeerkosten (76 procent), internet (70 procent), luchthaventransfers (51 pocent) en een late check-out (25 procent). 

Minder tolerantie
Uit het onderzoek blijkt dat Europese bedrijven hun reisbeleid regelmatig tegen het licht houden: 87 procent heeft in de afgelopen twee jaar een evaluatie gehouden. De tolerantie voor overtreding van het reisbeleid is lager geworden: 21 procent bestraft dit door de buiten de policy gemaakte onkosten niet te vergoeden. In 2010 was dit nog veertien procent. Het aantal bedrijven dat geen consequenties verbindt aan overtreding van de regels is gedaald van twintig procent vorig jaar tot dertien procent nu. 

Vaker business class
Wel zijn de bedrijven soepeler geworden ten aanzien van de reisklasse. Naar elke regio - behalve binnen Europa - mag vaker business class worden gereisd dan in 2010. Zo vindt 46 procent het goed dat medewerkers business class reizen naar Noord-Amerika (was 34 procent), naar Azië/Stille Oceaangebied is dat 38 procent (was 28 procent) en naar India/Midden-Oosten/Afrika 50 procent (was 38 procent). 

Contracten
Het afsluiten van contracten met luchtvaartmaatschappijen en andere reisleveranciers is een belangrijke manier om de kosten onder controle te houden. Toch eist slechts 24 procent van de bedrijven dat medewerkers boeken bij gecontracteerde airlines. Tien procent stelt dit nooit als eis. Wat hotels betreft, wordt door 72 procent van de bedrijven een maximumbedrag gehanteerd dat de reiziger aan een overnachting mag uitgeven. 22 procent stelt een limiet aan het aantal sterren dat mag worden geboekt.  60 procent wil dat reizigers hun huurauto reserveren bij een verhuurbedrijf waarmee prijsafspraken zijn gemaakt. 87 procent heeft regels over de toegestane reisklasse ingeval van treinreizen. Eenderde vindt het goed dat reizigers eerste klas tickets reserveren, terwijl 56 procent de tweede klas verplicht stelt. 


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke reiziger laat Nederlands hotel links liggen
 Hotelkamer op zakelijke bestemmingen duurder
 Zakelijk reizen duurder in 2011
 Reisagent beďnvloedt hotelkeuze
 Amstel Hotel is Netherlands' Leading Business Hotel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10