7 november 2004 -
Levensmiddelenconcern Unilever zet de Europese media flink onder druk om lagere reclametarieven te krijgen. Het huidige reclamebudget voor Europa, een miljard euro, gaat flink omlaag. Unilever wil in de toekomst net zoveel reclame blijven maken, maar tegen lagere kosten.
7 november 2004 -
De familie Brenninkmeijer van C&A staat net als vorig jaar bovenaan de lijst van de tien rijkste Nederlanders. Met 12 miljard euro staan ze op behoorlijke afstand van de nummer twee, Charlene de Carvalho-Heineken, die op 3,4 miljard euro staat.
4 november 2004 -
De flexibele werkplek is niet populair onder werknemers. Zeven van de tien Nederlanders hechten aan een vaste werkplek op kantoor. Driekwart van de werknemers richt die werkplek bovendien in met persoonlijke foto's.
4 november 2004 -
De HR-manager is van mening dat de HR-afdeling een aantoonbare bijdrage levert aan het ondernemingsresultaat. Toch wordt in managementrapportages relatief weinig aandacht besteed aan de kostenstructuur van P&O.
4 november 2004 -
Vier voormalige medewerkers van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch en een ex-directeur van energiebedrijf Enron zijn schuldig verklaard aan het onrechtmatig oppompen van de winstcijfers en samenzwering. Hen wacht mogelijk een celstraf van vijftien jaar.
4 november 2004 -
Telewerken vindt maar mondjesmaat plaats. Zelfs ict-ondernemingen zijn er niet goed op ingericht, terwijl ze wel vaak telewerken commercieel aan de man proberen te brengen.
4 november 2004 -
Een groot deel van de Nederlandse bedrijven is niet of nauwelijks transparant over hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Veel ondernemingen leggen in hun jaarverslagen geen verantwoording af over de gevolgen van de bedrijfsvoering voor het milieu, werknemers of mensenrechten.
4 november 2004 -
De beurzen in Amerika bouwden woensdag een feestje na de verkiezingszege van George Bush. Terwijl de olieprijs de markt licht drukte, steeg de farmaceutische sector sterk. De Dow Jones-index sloot 1 procent hoger op een stand van 10137 punten.
3 november 2004 -
Bedrijven passen steeds meer kanalen toe om klanten te bereiken en transacties tot stand te brengen. In sommige branches is de integratie ver gevorderd, maar veel sectoren blijven nog achter. Dat blijkt uit het Nationaal Multi Channel Onderzoek 2004 van Cendris.
2 november 2004 -
De Limburgse bierbrouwerij Brand stopt met onmiddellijke ingang een promotiecampagne voor een nieuw bierkratje. Het biermerk liet 150 personeelsleden met het nieuwe goudkleurige kratje op hun autodak rondrijden. De ludieke reclamestunt veroorzaakte echter teveel tumult en verkeersonveiligheid.
2 november 2004 -
Goed nieuws voor werkgevers. De regering heeft besloten om de premie die werkgevers betalen om hun werknemers tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren per 1 januari 2005 met 0,4 procent te verlagen. De verlaging hangt samen met de lagere WAO-instroom.
1 november 2004 -
Van het falen van Customer Relationship Management heeft iedereen al de schuld gekregen. Het zouden marketeers zijn, die onvoldoende de waarde van klantgegevens zouden inschatten. Het zouden de software-producenten en -consultants zijn die teveel nadruk legden op de techniek. En volgens de Gartner Group zijn vooral de medewerkers van het callcenter de oorzaak.
1 november 2004 -
Stiekem je boodschap onder de aandacht brengen werkt beter dan die boodschap op de vertrouwde manier van de daken schreeuwen. Want consumenten hebben je dan snel door en wenden zich af. Daarover bericht de California Management Review.
1 november 2004 -
Vrouwelijke ICT-managers verdienen minder dan hun mannelijke collega's. Ze krijgen minder vaak loonsverhoging en komen ook wat betreft extraatjes er bekaaider af, aldus Ernst & Young maandag. Het adviesbureau deed onderzoek onder directeuren, managers en professionals in de automatiseringsbranche.