zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stiekeme reclame werkt

1 november 2004 - Stiekem je boodschap onder de aandacht brengen werkt beter dan die boodschap op de vertrouwde manier van de daken schreeuwen. Want consumenten hebben je dan snel door en wenden zich af. Daarover bericht de California Management Review.

Het effect van reguliere marketingtechnieken verwatert. Met heimelijke marketingtechnieken kunnen aanbieders door het cynisme van consumenten heenbreken.



Virale marketing
Er zijn verschillende vormen van heimelijke marketing. Zo kunnen jonge acteurs of andere ingehuurde merkduwers via virale marketing hun leeftijdsgenoten prima bereiken via internet: in chatrooms, nieuwsgroepen, weblogs, noem maar op. Onopvallend laten zij merken waarom zij een bepaald merk cool vinden. Deze 'authentieke' gebruikservaringen worden door hun internettende leeftijdsgenoten opgepikt en vertrouwd.

Mobieltje-met-camera
Diezelfde ingehuurde types kunnen ook in de echte wereld op doelgroepen afstappen. Bekend is de heimelijke marketing van Sony Ericsson bij de lancering van de T68i, het eerste mobieltje-met-camera, begin 2002. Zogenaamde stelletjes gingen naar trendy plekken en vroegen aan voorbijgangers, type trendsetter, hen even te fotograferen met hun mobieltje. En ja, dat wilde wel de aandacht wekken.

Beroemdheden
Een sterk bekritiseerde vorm van heimelijke marketing is het inhuren van beroemdheden, die in interviews doodleuk vertellen over hun ervaringen met een bepaald merk. Zo vertelde Lauren Bacall in de Today Show over een blinde vriend, wiens gezichtsvermogen wonderbaarlijk was hersteld na gebruik van het middel Visudyne. Argeloze kijkers wisten niet dat Bacall betaald door de fabrikant van het geneesmiddel.

Games
Minder risicovol is heimelijke marketing via videogames. Gamers hebben wel door dat er reclame in hun spelletjes zit, maar vinden dat niet erg. En ze blijken de commerciële boodschappen opvallend goed te onthouden.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10