Unilever zet media onder druk om lagere advertentietarieven
7 november 2004 -
Levensmiddelenconcern Unilever zet de Europese media flink onder druk om lagere reclametarieven te krijgen. Het huidige reclamebudget voor Europa, een miljard euro, gaat flink omlaag. Unilever wil in de toekomst net zoveel reclame blijven maken, maar tegen lagere kosten.
Besparing
Volgens bronnen rond het Brits-Nederlandse concern brengt Unilever de reclamebestedingen met minimaal 120 miljoen euro terug, schrijft NRC Handelsblad. Unilever wil het bedrag niet bevestigen. Wel stelt de woordvoerder dat er sprake is van een 'duidelijke besparing'.
Mediabureau Unilever is vorige week een overeenkomst voor drie jaar aangegaan met mediabureau Mindshare. Zij hebben de opdracht gekregen om reclamegeld efficiënter te besteden. Het bureau doet ook al de mediaplanning- en inkoop voor Unilever in onder meer de Verenigde Staten, India en China. Mindshare deelde de Unilever-account tot nu toe met bureau Initiative.
Onderhandelen De mediaplanner zal stevig moeten onderhandelen voor lagere tarieven. Minder reclame is geen optie, weet G. Nagel van Carat nederland dat ook in de strijd was voor de account. Unilever is samen met haar Amerikaanse concurrent Proctor & Gamble de grootste adverteerder in Europa. Tien procent van de miljard euro die Unilever jaarlijks besteedt aan reclame voor onder meer Dove, Ola, Cif, Bertolli en Knorr gaat naar Nederlandse media.
Noodgedwongen Unilever moet noodgedwongen schrappen in de uitgaven vanwege tegenvallende groei. Drie onderdelen van het levensmiddelenconcern - diepvriesproducten, parfum en Slim-Fast afslankproducten - lopen maar matig. Daarnaast lijdt het bedrijf onder felle concurrentie in Europa, India en China.