20 december 2005 -
Nederlandse managers verrichten gemiddeld meer dan 45 uur per maand overwerk. Eén op de vijf verwacht in 2006 nog meer te moeten overwerken. Van het overwerk wordt ruim 60 procent niet uitbetaald. Dit blijkt uit de Carrière Barometer van loopbaanbegeleidngsbureau Ormit onder 400 leidinggevenden.
19 december 2005 -
Werkgevers in de culturele en de agrarische sector, de bouw, het schildersbedrijf en de horeca krijgen per 1 januari 2006 te maken met variabele WW-premies. Als er bij een werkgever veel mensen met kortdurende contracten werken, dan stijgt de WW-premie fors.
19 december 2005 -
Chief financial officers, oftewel financieel directeuren, zijn zoveel tijd kwijt met rapportages en financiële regelgeving dat ze niet toekomen aan strategie. Ze hebben geen tijd meer over om mee te denken en te beslissen welke koers de onderneming moet varen.
19 december 2005 -
Vier op de tien Belgen geven eerlijk toe dat het salaris het belangrijkste aspect is van werken, tegenover slechts 16 procent van de Nederlanders. Maar dat politieke correcte antwoord van de Nederlanders wordt snel gelogenstraft als de vraag iets anders wordt geformuleerd.
18 december 2005 -
Het is voor veel mensen onduidelijk hoeveel salaris zij in januari netto ontvangen door de ingrijpende wijzigingen in het zorgstelsel, de sociale zekerheid en belastingen. Ook salarisverwerkers breken zich het hoofd bij het maken van prognoses van wat mensen straks 'schoon in de maand' ontvangen.
18 december 2005 -
Werknemers die te weinig om handen hebben lopen meer risico gedemotiveerd te raken dan medewerkers die overladen zijn met werk. Dat blijkt uit onderzoek van het internationale onderzoeksbureau Sirota Intelligence onder 203.000 werknemers.
18 december 2005 -
Reclameteksten die tot doel hebben om consumenten te overtuigen van het nut van een product werken het best als er statistische bewijzen bij worden vermeld. Althans bij Nederlanders. Fransen geloven een reclame eerder als een expert (bijvoorbeeld een professor) zich er sterk voor maakt.
15 december 2005 -
Terwijl het aantal opdrachten door de aantrekkende economie toeneemt, is het kwaliteitsniveau van zakelijke dienstverleners in Nederland in 2005 aanmerkelijk gedaald. Zakelijke beslissers klagen vooral over het gebrek aan integriteit, een slechte prijs-kwaliteitverhouding, en een tekort aan respect en waardering.
15 december 2005 -
Bijna de helft van de mensen die op kantoor werken zou een andere locatie willen. De onvrede is vooral groot onder medewerkers die in grootschalige en anonieme gebouwen zitten. Vooral kantoren op terreinen aan de snelweg ('zichtlocaties') scoren slecht.
15 december 2005 -
Kritiek van de baas of een collega komt bij veel vrouwen harder aan dan kritiek van de partner of vriendinnen. De emancipatie heeft er niet voor gezorgd dat vrouwen beter bestand zijn tegen kritiek, maar ze zijn wel strijdbaarder en zelfstandiger.
14 december 2005 -
Veel winkels werken met loyaliteitsprogramma's (zoals klantenkaarten), maar deze bevorderen nauwelijks de klantentrouw. Mannen en vrouwen blijken heel verschillend op deze programma's te reageren. Daarmee moeten winkels rekening houden houden, want alleen financiële voordeeltjes bieden werkt niet of hooguit tijdelijk.
14 december 2005 -
Startende ondernemers vinden een ondernemingsplan een overbodig document. Ze hebben naar eigen zeggen voldoende helderheid en ervaring over hoe ze hun bedrijf willen runnen. Tweederde van de starters begint dan ook zonder uitgewerkt plan.
14 december 2005 -
Werknemers wensen zichzelf vooral minder stress en spanning toe in het nieuwe jaar. 'Meer tijd besteden aan partner en gezin' scoort aanzienlijk hoger als goed voornemen voor 2006. Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor van december.
13 december 2005 -
Nieuwe klanten binnenhalen is één stap op weg naar meer winst. Een winstgevende klant behouden is de belangrijke tweede stap. Acquisitiecoach Michel Hoetmer geeft op SalesQuest zeven tips om klanten aan u te binden.