zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips voor klantenbinding

13 december 2005 - Nieuwe klanten binnenhalen is één stap op weg naar meer winst. Een winstgevende klant behouden is de belangrijke tweede stap. Acquisitiecoach Michel Hoetmer geeft op SalesQuest zeven tips om klanten aan u te binden.

1. De klant bedanken


Bedank de klant voor zijn eerste order! Doe dat zo snel mogelijk. Over het web binnen enkele uren. En via de post binnen enkele dagen. Klanten stellen dit op prijs.

2. Maak het klanten zo makkelijk mogelijk om zaken met u te doen
Hierbij kunt u denken aan rechtstreekse telefoonnummers voor klanten of een speciale website.

3. Beloon de trouw van de klant.
Geef uw trouwe klanten een uitzonderlijke behandeling, bijvoorbeeld in de vorm van extra service.

4. Wees persoonlijk en lever maatwerk
Veel bedrijven versturen nog steeds mailings naar vaste klanten zonder de naam van de klant er bij te vermelden. U bent kennelijk nog steeds een vreemde. Noteer speciale wensen en speel er proactief op in. Zonder dat de klant er dus telkens om moet vragen.

5. Vraag wat ze willen
Deze is wel heel eenvoudig: vraag de klant welke behandeling hij het meest op prijs stelt. Mensen vinden het fijn als ze het idee hebben dat hun mening er echt toe doet.

6. Verdeel en heers
Verdeel uw klanten in groepen en bepaal per groep het serviceniveau. U kunt uw klanten bijvoorbeeld scoren op bepaalde aspecten die voor u van belang zijn. Dat kan zijn op basis van omzet of winstgevendheid, maar ook op de hoeveelheid werk die u aan een klant heeft of het feit dat ze mond-tot-mond reclame voor u maken. Maak per segment een apart (mini) marketing plan.

7. De fase in de levenscyclus van de klant
Nieuwe klanten hebben vaak andere behoeften dan klanten die al enige tijd zaken met u doen. Ze hebben ook andere verwachtingen. Na verloop van tijd veranderen deze verwachtingen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een bepaalde groei doormaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: inkomen, leeftijd, smaak en dergelijke.


Bron: SalesQuest
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10