zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantentrouw: mannen een gold-card, vrouwen een verjaardagskaart

14 december 2005 - Veel winkels werken met loyaliteitsprogramma's (zoals klantenkaarten), maar deze bevorderen nauwelijks de klantentrouw. Mannen en vrouwen blijken heel verschillend op deze programma's te reageren. Daarmee moeten winkels rekening houden houden, want alleen financiële voordeeltjes bieden werkt niet of hooguit tijdelijk.

Dat blijkt uit het onderzoek Creating effective loyalty programs knowing what (wo-)men want waarop Valentina Melnyk 19 december promoveert aan de Universiteit van Tilburg.



Verschillen
In haar proefschrift toont Melnyk aan de hand van experimenten aan dat er belangrijke verschillen zijn tussen de trouw van mannen en die van vrouwen. Mannen zijn relatief trouwer aan groepsachtige eenheden zoals bedrijven. Vrouwen daarentegen zijn relatief loyaler aan personen, zoals individuele dienstverleners.

Status
Dat heeft gevolgen voor de effectiviteit van loyaliteitsprogramma's, zo blijkt uit de experimenten. Omdat één-op-één relaties beter werken bij vrouwen, moeten loyaliteitsprogramma's hierop aansluiten. Het versturen van een attentie op de verjaardag van vrouwen kan al effect hebben. Bij mannen werken statusverhogende kenmerken ('Ik ben een gold-member') juist beter.

Traditionele loyaliteitprogramma's
Over traditionele loyaliteitsprogramma's is Melnyk somber. Ze constateerde na onderzoek onder 5.341 consumenten die deelnamen aan in totaal 22 programma's dat puur economische voordelen niet in staat zijn om klantentrouw te bevorderen. Kortingen hebben zelfs een negatief effect op klantentrouw, terwijl spaarpunten geen significant effect hebben.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10