28 december 2005 -
De liefdadigheidsorganisatie Caritas heeft woensdag aandacht gevraagd voor de armoede in Zwitserland. Het alpenland, dat toch vooral geldt als een baken van luxe en welvaart, telt volgens de organisatie een miljoen armen, ongeveer 14 procent van de bevolking. Het gaat daarbij om gezinnen die minder dan 2675 euro per maand verdienen.
27 december 2005 -
Amerikaanse consumenten van net in de dertig lijken momenteel aan alles te twijfelen. Ze zeggen zich gelukkig te voelen en zouden tegelijk het liefst opnieuw beginnen. Ze waren merktrouw, maar zijn nu in voor iets nieuws. Ze kopen technische gadgets als waren het kinderen. Kortom: ze zitten in een midlife crisis.
27 december 2005 -
Wetenschappers van de Stockholm School of Economics onderzochten in hoeverre de keuze voor een niet-traditioneel advertentiemedium een positief effect heeft op merkassociaties, geloofwaardigheid en attitude. Zij testten dit met een verzekeringsmaatschappij en een energiedrankje.
27 december 2005 -
Het kan geen toeval zijn dat tal van retailers en merkfabrikanten de laatste tijd kiezen voor wit als basiskleur van hun verpakkingen. Monoprix maakt er gebruik van voor z'n Gourmet-producten, Marks & Spencer kleurt de zakken van de chips wit en Danone is ook kwistig met wit.
26 december 2005 -
Vroeger heette het mond-tot-mond reclame, tegenwoordig 'buzz-marketing'. Nadat meer dan 800 producten zijn genomineerd, heeft de jury van de Buzz Awards Verkiezingen van opmerkelijke producten en diensten deze teruggebracht tot een Top-20 van officiële nominaties. Met daarin onder meer de Beertender, Google en de Postbankpas.
26 december 2005 -
Dat oudere werknemers gemotiveerder en betrokkener zijn dan jonge werknemers is misschien nog niet zo verrassend. Dat ze nauwelijks duurder zijn maar vooral winstgevender dan hun jonge collega's misschien wel. Toch is het zo, als we onderzoek van Towers Perrin en AARP, een onafhankelijke belangenorganisatie voor burgers, mogen geloven.
26 december 2005 -
Ruim 64 procent van de Nederlandse ambtenaren is tussen kerst en oud en nieuw een week vrij. Dat meldde de Telegraaf zaterdag op basis van een onderzoek van Maurice de Hond. De onderzoeker bevestigde dat bericht.
22 december 2005 -
Dankzij internet is uw klant zelf ondernemer geworden en kan het u knap lastig maken. Die ontwikkeling zet in 2006 keihard door. Het eindejaarsnummer van het managementmagazine Brisk maakt melding van vijf megatrends met grote gevolgen voor uw marketingstrategie.
22 december 2005 -
Naast de verkiezing Topman van het Jaar van Managers Netwerk Nederland (MNN), Managersonline.nl en FEM Business heeft de VEB een alternatieve verkiezing. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) heeft twaalf kandidaten geselecteerd die in aanmerking komen voor de verkiezing van topman van het jaar 2005.
22 december 2005 -
Werkgevers delen dit jaar meer dan vier miljoen kerstpakketten uit. Ook nu nog komen er bestellingen binnen van het Nederlandse bedrijfsleven. Dat meldde donderdag het voorlichtingsbureau Kerstpakketten. In 2004 werden er om en nabij vier miljoen pakketten uitgedeeld.
21 december 2005 -
De Nederlandse economie is in het derde kwartaal van 2005 met 1,3 procent gegroeid. Dat blijkt uit berekeningen van het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het gaat om de zogeheten tweede raming. De groei van het bruto binnenlands product (bbp) blijkt 0,4 procentpunt hoger te zijn dan bij de eerste raming half november.
21 december 2005 -
Adviezen van managementconsultants zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Ook heerst er in de beroepsgroep geen consensus over standaarden, methodes en technieken om organisatievraagstukken te benaderen. Consultants houden een mythe van professionaliteit in stand die een hoge status en dito tarieven legitimeert.
20 december 2005 -
Even een dagje thuiswerken.: naar schatting een derde van de hoger opgeleide werknemers doet het wel eens. Maar van werken komt meestal maar weinig terecht, zo blijkt uit het onderzoek Out of the Office 2005 van CareerBuilder.com.
20 december 2005 -
Van alle zakelijke communicatie (post, telefoon, fax, email) verloopt liefst 50 procent via email. In 2001 was dit nog maar 24 procent. Het totale communicatievolume nam tussen 2001 en 2005 toe met 79 procent, terwijl de hoeveelheid emails toenam met 280 procent, oftewel een verdrievoudiging.