zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid bedrijven getroffen door fraude

7 november 2007 - Vier van de vijf bedrijven heeft te maken gehad met bedrijfsfraude in de afgelopen drie jaar. Nieuwe technologieën, nieuwe investeerders en expansie in nieuwe markten hebben de deur geopend voor verschillende vormen van fraude. In sommige sectoren heeft meer dan een vijfde van de bedrijven bijna 700.000 euro verloren. Dit blijkt uit mondiaal onderzoek van Kroll en een kwantitatief onderzoek van The Economist Intelligence Unit onder 900 leidinggevenden wereldwijd.

 Lees verder...   Reageer
 

Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer

7 november 2007 - Het persoonlijk contact op de werkvloer komt steeds meer onder druk te staan, zo concludeert onderzoeksbureau Motivaction na een enquête. Dit meldt Zibb. Oorzaak van de afname van persoonlijk contact is vooral de e-mail, stellen de ondervraagden. Collega's lopen niet meer bij elkaar langs maar sturen 'even' een e-mailtje en dat zorgt voor een minder prettige werksfeer, aldus de onderzoekers. Maar liefst 93 procent van de werknemers geeft aan dat écht persoonlijk contact de werksfeer verhoogt.

 Lees verder...   3 reacties
 

Vijftien praktische tips voor controllers

7 november 2007 - Wilt u zich als controller in de kijker spelen? Al het mogelijke halen uit uw functie? Financieel Management presenteert vijftien tips om optimaal tot uw recht te komen op basis van een bericht in de Interim Times, het relatiemagazine van Steens & Partners.

 Lees verder...   Reageer
 

Directie overlegt zelden met ICT-manager

6 november 2007 - In 25 procent van de Nederlandse bedrijven vindt zelden overleg plaats tussen de directie en de eindverantwoordelijke op ict-gebied. Dat blijkt uit onderzoek van Heliview onder 700 respondenten van verschillende bedrijven uit onder andere de transportsector, industrie, overheid en financiële dienstverlening.

 Lees verder...   Reageer
 

Acht essentiële factoren voor succesvolle samenwerking

6 november 2007 - Acht factoren bepalen de mate waarin teamleden succesvol samenwerken. Dit blijkt uit een studie van de London Business School en het Concours Institute naar 55 grote teams bij onder meer Bank of Scotland, Nokia en Marriott. Hoewel de realisatie van complexe projecten grote, diverse en virtuele teams vergt met hoogopgeleide specialisten, zijn deze teamkenmerken tegelijkertijd een belangrijke belemmering voor effectieve samenwerking. Dit meldt MD Weekly.

 Lees verder...   2 reacties
 

De baas vertrouwen? Echt niet!

6 november 2007 - U werkt u kapot om het beste uit uw team te halen en wat krijgt u? Stank voor dank! Uit onderzoek van het Britse Investors in People blijkt dat acht van de tien werknemers zich in de steek gelaten voelen door hun baas en dat een derde hem of haar niet vertrouwt. De meerderheid van de werknemers vindt dat hun leidinggevende hen niet genoeg steunt, niet luistert en zelden de hele waarheid vertelt. Vooral werknemers die al lang in dienst en werknemers van grote bedrijven wantrouwen hun manager.

 Lees verder...   13 reacties
 

Werknemer moet zelf opdraaien voor scholingskosten

6 november 2007 - Naar aanleiding van een onderzoek van MKB-Nederland heeft voorzitter Loek Hermans gezegd dat de werknemer zelf moet opdraaien voor de kosten van zijn scholing. Medewerkers die niet kennis en vakbekwaamheden in hun eigen tijd willen bijspijkeren kunnen rekenen op ontslag. Dat meldt HR Praktijk naar aanleiding van een bericht in het Algemeen Dagblad.

 Lees verder...   10 reacties
 

Technologiebedrijven modern en professioneel

5 november 2007 - 'Goed in innovatie en productontwikkeling, verkopen ho maar'. De beeldvorming over technologiebedrijven is soms hardnekkig en berust op misverstanden. Uit een onderzoek van EIM blijkt dat technologiebedrijven in het MKB zeer modern opereren: zij doen niet alleen meer aan innovatie, maar ook aan marketing. Bovendien hebben zij een moderner HRM-beleid dat meer ruimte laat aan medewerkers, en een strategie die verder gaat dan alleen het nalopen van klanten. Technologiebedrijven weten zich goed te onderscheiden van andere bedrijven en ervaren dan ook minder concurrentie.

 Lees verder...   Reageer
 

Meer betrokkenheid gewenst van HR

5 november 2007 - Meer dan de helft van de Amerikaanse senior managers spreken zelden – als ze dat al ooit doen – met hun HR-afdelingen over de problemen waar ze tegenaan lopen. Uit onderzoek van Veritude blijkt bovendien dat deze situatie niet snel zal veranderen. De HR-afdeling wordt duidelijk nog steeds niet vertrouwd met het grote, strategische geheel.

 Lees verder...   1 reactie
 

Oud-topman Ballast Nedam fraudeerde voor zeker 45 miljoen

5 november 2007 - Jaren achtereen kon voormalig bestuurder Peter F. zijn werkgever Ballast Nedam oplichten, tot het uiteindelijke totaalbedrag van 45 miljoen euro. Het bouwbedrijf ontdekte de megafraude vorig jaar pas, drie jaar na zijn pensionering. En dat ook alleen nog maar dankzij een tip van een oplettende Belastinginspecteur, die toevallig op iets verdachts stuitte bij een van de bij de fraude betrokken vennootschappen.

 Lees verder...   4 reacties
 

Acht dingen die mannen van vrouwen kunnen leren en andersom

5 november 2007 - Mannen kunnen beter delegeren en vrouwen luisteren beter? Niet dus. Allemaal vooroordelen. Iedereen kan een goede leider worden, dat is een kwestie van trainen. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. De één is niet beter dan de ander, maar mannen kunnen wél van vrouwen leren en vice versa. Zibb geeft voorbeelden én lessen.

 Lees verder...   4 reacties
 

Foutief versiegebruik groot probleem

2 november 2007 - 67 procent van alle medewerkers op midden en lager niveau heeft het vermoeden dat collega's onbewust wel eens een verkeerde versie van documenten hebben gepresenteerd. Tien procent verwacht dat de onjuiste informatie vervolgens elders opnieuw is gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Tower Software in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Sommige medewerkers houden zich stil als ze er achter komen dat ze foutieve informatie hebben verstrekt. Ook al kan de misinformatie grote gevolgen hebben voor het bedrijf.

 Lees verder...   1 reactie
 

Bedrijfsleven mist zakelijke kansen op duurzaamheidsgebied

2 november 2007 - Uitgebreid internationaal onderzoek door de Economist Intelligence Unit in opdracht van BT, wijst uit dat organisaties er nog niet in slagen zakelijk voordeel te behalen uit duurzaamheidsprogramma’s. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) geeft aan dat duurzaamheidsprogramma’s de merkwaarde van hun bedrijf ondersteunen. Terwijl slechts een op de vijf (twintig procent) aangeeft dat hun winstgevendheid hierdoor verbeterd.

 Lees verder...   Reageer
 

Manager heeft niet eens tijd om na te denken

2 november 2007 - Britse managers hebben het zo druk met tegengestelde belangen, dat ze nauwelijks tijd hebben om even op adem te komen en na te denken over het grote geheel. Die constante druk leidt er bovendien toe dat slechts de helft tijd heeft om zijn personeel op regelmatige basis toe te spreken en te motiveren. Nog zorgwekkender is dat slechts een tiende van de managers fatsoenlijk kan ontspannen als hij het werk eenmaal achter zich heeft gelaten.

 Lees verder...   2 reacties
 
< vorige 1190 1191 1192 1193 1508 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10